Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Luar Biasa! Anwar Ibrahim Cadang Perluas Bantuan Zakat Kepada Bukan Islam

Oleh: Tukang Tulis|31-10-2019 10:18 AM Komen: 120
Anwar Ibrahim ketika menghadiri Seminar Antarabangsa Zakat, Wakaf dan Filantropi Islam. Kredit foto: Facebook

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menunjukkan pemikiran luar biasa apabila mencadangkan bantuan zakat turut diperluaskan kepada orang bukan Islam.

Memetik laporan Free Malaysia Today, langkah itu boleh dipertimbangkan dalam konteks masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Ahli Parlimen Port Dickson itu menjelaskan wang zakat sepatutnya diagihkan kepada umat Islam terlebih dahulu, namun pada masa sama tindakan memperluaskan bantuan kepada bukan Islam adalah satu strategi dakwah yang baik.

"Ikut pendapatlah seperti dinyatakan Yusuf al-Qaradawi. Itu bukan diharuskan, tetapi dalam konteks masyarakat kita itu digalakkan. Tetapi, bukannya sampai menyisihkan umat Islam, keutamaan tetap pada umat Islam.

"Contohnya, katakanlah ada tiga keluarga berdekatan dibantu institusi zakat dan keluarga keempat itu adalah penganut Hindu, jadi bolehkah kita ketepikan," katanya dalam Seminar Antarabangsa Zakat, Wakaf dan Filantropi Islam di Shah Alam pada 30 Oktober.


Zakat hanya dikutip daripada umat Islam dan diagihkan semula kepada asnaf-asnaf yang ditetapkan oleh syarak. Kredit foto: The Jakarta Post

Walau bagaimanapun, Anwar menyatakan cadangan tersebut hanya satu pandangan peribadi yang memerlukan perubahan terhadap fatwa dan dasar jika ingin diamalkan.

Beliau juga percaya institusi zakat perlu menunjukkan contoh baik dari segi pengurusan, ketelusan dan kebertanggungjawaban.

"Bagi saya, gunakan sebanyak mungkin dana dari institusi zakat untuk bantu selesaikan masalah kemiskinan. Apakah dengan cara geran, membiayai pendidikan, kesihatan, perumahan. Itu gunakanlah kebijaksanaan masing-masing," katanya.



Mungkin Anwar terlupa orang bukan Islam yang kurang berkemampuan boleh memohon bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Bantuan Sara Hidup (BSH) untuk membantu meringankan beban kewangan. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
3
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
3
Bosan
2
Komen: 120
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Asdan 16-11-2019 10:46 AM
nolya replied at 1-11-2019 12:16 AM
Makasih kerana menunjukkan surah dn ayat berkaitan dgn kerajaan langit.  
Saya tak ingin mengulas ...

tabung haji diselamatkan dgn duit cukai

Lain-lain Komen

Quote pokaibanktokyo 31-10-2019 10:22 AM
Ajaran sesat juburi mana dia ikut ?
Quote misuke 31-10-2019 10:22 AM
dah ko nape nuor.. sangap sgt ke nak undian nonmuslim tu
Quote CiliPadiSedap 31-10-2019 10:22 AM
Sekolah agama tinggi mana ni anwar? Zakat untuk asnaf kan?

Dia ni sanggup jadi apa saja untuk dapat jawatan pm. Zakat tu untuk orang islam asnaf.

Quote CiliPadiSedap 31-10-2019 10:23 AM
Banyak lagi orang islam miskim muallaf miskin. Semua benda dia nak keluar fatwa.
Quote CiliPadiSedap 31-10-2019 10:24 AM
misuke: dah ko nape nuor.. sangap sgt ke nak undian nonmuslim tu

Dia menang kt port dickson pun sebab non malay. Kalau bertanding kt tempat yb hassan kalah dia
Quote msdummy.2018 31-10-2019 10:25 AM
bodoh piang
Quote akuMNdia 31-10-2019 10:28 AM
kalau nak bagi kat non-muslim, buatlah yayasan lain utk diorg..
yg nak kacau hak org islam tu dah kenapa??
Quote akuMNdia 31-10-2019 10:30 AM
susah2 sangat guna duit hang jer la nuwar weiii utk tolong non-muslim
Quote lazim 31-10-2019 10:33 AM
Kata org bang non ni bl bersatu nk bertanding heols sabotaj bg statement yg blh bt org mrh
Quote paz 31-10-2019 10:37 AM
Macam tu sekali idea dia.
Quote Betara_Indera 31-10-2019 10:43 AM
semoge terus kempunan nak jadik pm sampai akhir hayat
Quote Asdan 31-10-2019 10:44 AM

memang boleh, tiada larangan dalam agama
Quote Buritan 31-10-2019 10:45 AM
misuke replied at 31-10-2019 10:22 AM
dah ko nape nuor.. sangap sgt ke nak undian nonmuslim tu

Laaa.. awat hang nuat
Quote Buritan 31-10-2019 10:45 AM
CiliPadiSedap replied at 31-10-2019 10:22 AM
Sekolah agama tinggi mana ni anwar? Zakat untuk asnaf kan?

Dia ni sanggup jadi apa saja untuk da ...

Nmpk sgt budus.. buatlaa satu bdn cam zakat kalo nak bagi cine indus
Quote Buritan 31-10-2019 10:46 AM
akuMNdia replied at 31-10-2019 10:30 AM
susah2 sangat guna duit hang jer la nuwar weiii utk tolong non-muslim

Aku setujuk.. hang pun kayoo
Quote cupu 31-10-2019 10:48 AM
Semua yg keluar dr mulut dia ni aku benci. Klu tgk muka time dia bckp lagi la..berkerut2 nk buat ayat bombastik.geli la tok...bsara la ngan jijah tanam2 pokok.dah azan pergi masjid solat jemaah.
Quote EJALTI 31-10-2019 10:49 AM
Memang celaka lahanat bangsat keparat si Nuar Al-Juburi Al-Semburit nih...
Quote Ina8895 31-10-2019 10:57 AM
Asdan replied at 31-10-2019 10:44 AM
memang boleh, tiada larangan dalam agama

Agama kerajaan langit memang takde halangan la mangkuk.
Quote Ina8895 31-10-2019 10:58 AM
Duit hang ada berbiliun nuar. Hang sedekah la kat non muslim.

Lihat semua komen(120)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.239042s Gzip On
To Top