Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Masjid Kowloon Kotor Gara-gara Protes Kumpulan Demonstrasi Hong Kong

Oleh: natrahn|26-10-2019 09:02 AM Komen: 26
Kredit foto: Kompas International

Hong Kong yang ditadbir secara separa autonomi telah menyaksikan protes dan pertembungan anjuran pembangkang sejak tiga bulan lalu bagi membantah satu rang undang-undang ekstradisi sebelum ia bertukar menjadi pergerakan memperjuangkan reformasi demokrasi.

Kejadian demonstrasi oleh kumpulan demonstrasi Hong Kong ini berikutan Rang Undang-Undang ekstradisi yang digantung dan membolehkan orang di bandar Hong Kong dihantar ke Tanah Besar China bagi dibicarakan di mahkamah yang dikendalikan oleh Parti Komunis.


Kredit foto: Liputan6.com

Protes ini berlaku selepas Hong Kong kembali ke China di bawah kaedah 'satu negara, dua sistem' yang membenarkan kebebasan seperti hak untuk membantah dan mempunyai sistem perundangan bebas sudah lagi tidak boleh mereka nikmati.

Protes yang berlaku sejak pertengahan Jun lalu dilihat semakin menjadi-jadi dan seakan-akan tiada penghujungnya. Bermulanya protes di stesen keretapi, seterusnya ke lapangan terbang dan jalan-jalan besar sehinggalah menyebabkan beberapa operasi perkhidmatan di bandar lumpuh.


Kredit foto: BBC
Kredit foto: Astro Awani

Terbaru, sebuah masjid di Hong Kong, Masjid Kowloon menjadi kotor apabila terkena cecair biru yang disasarkan kepada kumpulan demonstrasi oleh pihak keselamatan.


Kredit foto:

Usai insiden itu, pemimpin Hong Kong, Carrie Lam dikatakan telah bertemu dengan Ketua Imam Muhammad Arshad bagi melakukan permohonan maaf. 

Malah, kumpulan demonstrasi itu kemudiannya bersama-sama bergotong-royong membersihkan kawasan tersebut.





Kredit foto:  Hong Kong Police Force

Rentetan kejadian itu, Pasukan Polis Hong Kong turut mengeluarkan kenyataan bahawa mereka menghormati kebebasan beragama dan akan melindungi tempat-tempat keagamaan di sana.




Sekali pandang, protes ini dilihatkan sebagai penentangan penduduk Hong Kong kepada rancangan China yang akan membenarkan ekstradisi dari Hong Kong ke tanah besar China.

Namun, semua ini tidak berlaku dalam sekelip mata, di mana terdapat banyak konteks penting dan beberapa daripadanya telah wujud sejak dahulu lagi.

Pihak berkuasa Hong Kong dan Beijing bagaimanapun kini semakin kuat mempertahankan pendirian mereka. Apapun sebabnya, semoga protes ini akan berakhir segera. 

Kerana apabila gajah sama gajah bergaduh, pelanduk yang mati di tengah-tengah. Dalam konteks ini, rakyat Hong Kong serta prestasi negara itu yang menjadi korbannya. - CARI




Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
2
Bosan
1
Komen: 26
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Artemesiaa 28-10-2019 10:36 AM
Baguslah mereka gotong royong bersihkan kawasan masjid semula.  Lagi pun semburan air biru tu datangnya dari water cannon dari pihak berkuasa terhadap penunjuk perasaan.  Pihak pemerintah dah datang ke masjid pun untuk mengemukan permohonan salah sebab tertembak ke kawasan masjid.  Penunjuk perasaan mereka amat berani siapa yang pernah ada semasa sambutan malam tahun baru disana pasti akan faham macam mana keadaannya

Lain-lain Komen

Quote Kurex 26-10-2019 09:44 AM
Ni la father mother of elipen
Quote umbut 26-10-2019 10:02 AM
X habis habis lagi ke protesnya
Quote batmana 26-10-2019 10:37 AM
banyak duit dorg, protest berbulan2
tak keje ,

duit sara hidup dpt kt mana?
Quote orgsepang 26-10-2019 10:39 AM
okey juga mereka nak tolong bersihkan.
Quote HannahMontana 26-10-2019 10:49 AM
batmana replied at 26-10-2019 10:37 AM
banyak duit dorg, protest berbulan2
tak keje ,

melacur


mereka byk melacur untuk Dollar !

Yg lelaki pun sama ,dia boleh buat tawaran jika nak tidur dgn dia bayar rate sekian sekian ....gila punya cina
Quote fliphair8 26-10-2019 12:22 PM
Kesian gak hongkies ni....punyalah fight habis2an lawak prc....mesia plak terbalik nak bertopang pada prc....ape nak jadi laaa
Quote pyropura 26-10-2019 01:09 PM
Takde yg kaitkan dgn.Dapig ka?
Quote pyropura 26-10-2019 01:09 PM
Takde yg kaitkan dgn.Dapig ka?
Quote dua_chzy 26-10-2019 04:04 PM
umbut: X habis habis lagi ke protesnya


Tak habis2 karna Amerika pon sedang main wayang cucuk jarum halus deyol di sana.
Quote dua_chzy 26-10-2019 04:05 PM
fliphair8: Kesian gak hongkies ni....punyalah fight habis2an lawak prc....mesia plak terbalik nak bertopang pada prc....ape nak jadi laaa


Akak yaqin hada jarum halus America di kalangan Hongkies ini.
Quote thetimes 26-10-2019 05:53 PM
Baguslah p cuci kasi bersih balik.
Quote zjen 26-10-2019 06:16 PM
org Islam hong kong sokong China ... tulah pasal protestor pi kacau masjid
Quote zjen 26-10-2019 06:18 PM
protestor mostly org Kristian dan pengikut sesat falungong ...  mmg rakan seperjuangan DAP,  Amerika,  Yahudi
Quote Zona2020 26-10-2019 10:03 PM
HannahMontana: melacurmereka byk melacur untuk Dollar !Yg lelaki pun sama ,dia boleh buat tawaran jika nak tidur dgn dia bayar rate sekian sekian ....gila punya cina


Apa lah kau ni..
Quote intanumbrella 27-10-2019 12:41 AM
Catalunya part and madrid pun skrang tfh protes besar2an...tsunami protes...smpai airport n flight tutup,canceled and tukar terminal...sebiji mcm hongkong ni...
Quote slavehunter 27-10-2019 01:07 AM
Masa China parade baru2 ni...bila part HK team berarak...muka President ketat jer....
Quote dani-rox 27-10-2019 01:15 AM
si pembunuh gf, dan punca protest HK aman2 adja hidup bebas
Quote Perawankota 27-10-2019 01:17 AM
Asik nk protes je keje
Quote noraidil_06 27-10-2019 12:58 PM
dani-rox replied at 27-10-2019 01:15 AM
si pembunuh gf, dan punca protest HK aman2 adja hidup bebas

Siapa tu?

Tapi kesian HONG KONG ITSELF. Lumpuh byk sector. Nk bgnkan balik bukan senang.tourism place mesti byk terjejas. Terkenang plak gi pasar malam kt HK.

Lihat semua komen(26)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.265185s Gzip On
To Top