Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Mula Produksi Tahun Depan, Pengarah Habibie & Ainun Bakal Arah Filem 'Hasmah'?

9-10-2019 01:12 PM| Komen: 16

Pada 7 September lepas, filem biopik berkenaan tokoh negara, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd Ali telah diumumkan secara rasmi pada majlis prapelancaran filem tersebut di Pusat Pelancongan Malaysia, Kuala Lumpur. Dikatakan filem tersebut bakal mulakan produksi bermula Mac tahun hadapan. 

Kredit Foto: Utusan
Biopik berjudul 'Hasmah: Bila Deh Bertemu Det' ini menceritakan kisah percintaannya bersama Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohammad serta pengorbanan beliau, pahit atau manis sepanjang perkenalan mereka lebih dari enam dekad. Filem ini akan menyentuh kisahnya dari usia muda hinggalah di waktu ini. 

Menurut produser filem ini, Hafiz Dato' Roslan yang juga merupakan Pengarah Urusan bagi Tune Productions memberi penjelasan bahawa pihak mereka telah mendapat kebenaran serta restu dari Dr. Siti Hasmah sendiri untuk menghasilkan biopik ini.

Kredit Foto: Star2
Filem ini bakal dibintangi oleh Nad Zainal yang akan memainkan watak Dr. Siti Hasmah dan Hasnul Rahmat yang memegang watak Tun Dr. Mahathir Mohammad. Ketika ditemubual oleh Berita Harian, Nad menyatakan keterujaan serta rasa gementarnya atas peluang yang diberikan untuk memikul watak tokoh yang disegani ramai ini. 

Pelakon berbakat itu turut menyatakan beliau telah mula mengikut kelas bermain biola dan menonton wawancara Dr. Siti Hasmah pada waktu senggang bagi mendapatkan penjiwaan watak sepenuhnya. 

Menurut Hafiz Dato' Roslan, filem ini dianggarkan memakan belanja antara RM6 hingga RM7 juta. Berkenaan skrip pula, Hafiz memberitahu bahawas mereka masih dalam proses untuk menyiapkannya dan dijangka siap pada hujung bulan ini. Mereka juga akan membuat semakan secara peribadi bersama Dr Siti Hasmah berkenaan cara percakapan beliau serta dialog-dialog yang digunakan dalam biopik tersebut.

Foto Faozan Rizal. Kredit: Carian Google
Pihak mereka juga masih mencari dan meneliti calon-calon yang sesuai untuk meneraju filem ini dengan baik dan teliti sebagai pengarah. Faozan Rizal, pengarah bagi filem pecah panggung Indonesia, Habibie & Ainun merupakan salah seorang calon yang kuat dan hangat diperkatakan sebagai orang yang paling sesuai untuk terajui biopik ini.

Hafiz menyatakan sebab utama Faozan Rizal mendapat tempat dalam senarai pengarah piliihannya adalah kerana filem biopik Habibie & Ainun merupakan salah satu inspirasi utamanya untuk menghasilkan filem 'Hasmah'.

Kredit Foto: Malaysiakini
Untuk menampilkan kisah tokoh besar dalam filem seperti ni, bukan masanya untuk saya sekadar mencuba-cuba, sebaliknya saya mesti fikirkan suatu karya berkualiti. Justeru, saya harus ambil pengarah dan juga pelakon yang mempunyai kredibiliti, berpengalaman dan memiliki pencapaian memuaskan untuk menggalas tanggungjawab berkenaan,” memetik katanya dari sumber Malaysiakini.

Beberapa nama-nama lain dalam senarai pendek pihak mereka untuk dijadikan pengarah filem ini termasuklah Erma Fatima, Osman Ali dan Khabir Bhatia. 

Bukan calang-calang orang ya dipilih untuk mengarahkan biopik megah ini. Jadi anda rasa siapa yang lebih sesuai untuk arahkan filem ini? Sama-sama kita nantikan pengumuman seterusnya! - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 16
Komen

Previous : Penantian 6 Tahun Berakhir, Breaking Bad Kini Hidup Semula!

Next       : Filem "Kebanggaan" PH - M For Malaysia Bakal Bertanding Di Anugerah Akademi Ke-92

Komen Terbaru

Quote zyraa 10-10-2019 11:49 AM
Pelakonnya yg dipilih...mmm.....klu nad zainal...x rasa nk pi tgk wayang...masa teater erra bwk watak tu ok...ni nad zainalll...lps ni klu film x laku jgn bising..pemilihan pelakon pun penting..

Lain-lain Komen

Quote orglama 9-10-2019 01:36 PM
please jgn erma fatima
Quote buapakperut 9-10-2019 01:36 PM
mcm tak sepadan ja hero heroin
Quote adila39 9-10-2019 01:47 PM
harap samalah level kualitinya nnt dgn habibi movie tu... pls senarai local pengarah tu... out.
Quote Duta lover 9-10-2019 01:49 PM
Khabir batia please
Quote graxier06 9-10-2019 01:51 PM
pengarah A&H pilihan plg tepat... tgk A&H pn dh ckp bgs filem nya..n no erma fatimah please!!!
Quote RatuDunia94 9-10-2019 02:17 PM
Nad x nampak katik sangat ke utk watak Tun Siti Hasmah??
Quote fadz84 9-10-2019 02:18 PM
A&H mmg best.. Erma & Osman Ali xyah la tuan produser oii.. x best movie dorg direct..
Quote damian_lee 9-10-2019 02:19 PM
orglama replied at 9-10-2019 05:36 AM
please jgn erma fatima

Tu laaaaaa

Aihhhhhh
Quote umbut 9-10-2019 02:29 PM
Khabir bhatia ok lah.. Jgn erma.. Eewww dari dulu semua drama dia x best.. Tak sedar diri lagi ke
Quote chandrahusin 9-10-2019 02:41 PM
ambik pengarah indonesian tu plsssss
H&A asyik bangetttt
Quote Perawankota 10-10-2019 01:53 AM
Bkn dh ada ke thread ni before
Quote Suchi 10-10-2019 08:06 AM
emmm entahla,btw iols suka pilem habibie tu reza rahadian begitu menjiwai watak dengan slang bercakap semua dia ikut.
Quote thetimes 10-10-2019 10:36 AM
Rasa kalau ambik pengarah indo tu boleh letooop kot filem
Quote Mnahwitty 10-10-2019 11:42 AM
yerp lakonan reza rahadian tu mantap sgt...
mmg menjiwai karektor...
nampak sgt dia study btul2....

H&A mmg best giler..
Quote fushimi 10-10-2019 11:45 AM
Mnahwitty replied at 10-10-2019 11:42 AM
yerp lakonan reza rahadian tu mantap sgt...
mmg menjiwai karektor...
nampak sgt dia study btul2... ...

Iols tak sabar nak tengok H&A 3


Quote zyraa 10-10-2019 11:49 AM
Pelakonnya yg dipilih...mmm.....klu nad zainal...x rasa nk pi tgk wayang...masa teater erra bwk watak tu ok...ni nad zainalll...lps ni klu film x laku jgn bising..pemilihan pelakon pun penting..

Lihat semua komen(16)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.089561s Gzip On
To Top