Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

"Saya Hanya Mahu Pulang," Buang Kerakyatan Kerana Ingin Jadi Warga Britain, Ratusan Individu Kini Menyesal

intan|6-10-2019 09:20 AM Komen: 185
Adam (bukan nama sebenar) merupakan salah seorang daripada 'bekas' penduduk negara Malaysia yang terjerat dengan janji palsu mengenai status passport Rakyat Seberang Laut British yang dimiliki oleh mereka membolehkan individu ini menjadi rakyat Britain yang sah.

Mereka ini diyakinkan akan mendapat kerakyatan negara Britain jika membuang kerakyatan negara Malaysia. Namun, buat Adam, walaupun telah menetap selama 6 tahun di Britain, dia masih belum mendapat status penduduk tetap sehingga kini. Pada tahun 2011, Adam dikejutkan dengan berita bahawa beliau akan dibuang negeri ke Malaysia walaupun kesnya belum selesai.

Adam tahu, Malaysia tidak akan menerima dirinya pulang kerana dia sudah membuang kerakyatan tanah airnya. 

Walaupun Adam telah menjelaskan bahawa dirinya pemegang passort Rakyat Seberang Laut British, yang merupakan salah satu tinggalan zaman silam hasil penjajahan UK, penguatkuasa sempadan tetap berkeras mengeluarkan dia dari Britain.

Dia kemudian diiringi 3 orang pegawai dan berlepas ke Malaysia. Dan seperti yang dijangka, kerajaan Malaysia tidak membenarkan Adam masuk ke Malaysia gara-gara tindakannya membuang kerakyatan pada tahun 2005. Setelah mendengar nasihat daripada dua orang peguam dan Kedutaan Tinggi Malaysia, kini Adam menyesal mengenai tindakannya dulu.


Kini, Adam dianggap sebagai 'tiada kerakyatan' dan Staf Pejabat Dalam Negeri mengesahkan individu-individu ini 'terperangkap' kerana Malaysia enggan membenarkan mereka masuk semula ke dalam negara manakala Kerajaan UK enggan memberikan mereka sebarang status kerakyatan.

Ini menyebabkan hidup mereka sukar kerana tidak dapat mencari rezeki kerana hanya bekerja dalam bidang yang tidak melayan mereka dengan adil dari segi hak pekerja dan sebagainya. Malah, kini mereka terpaksa bergantung dengan belas ihsan rakan-rakan dalam mendapatkan tempat tinggal.

Malah, sesetengah mereka ditahan di pusat imigresen dan dibebaskan kerana tiada individu atau prospek dapat mengeluarkan mereka.


Bagi Yan Kit (42) bukan nama sebenar, dia tiba di UK pada tahun 2001 untuk meneruskan pengajian dalam bidang Kejuruteraan Mekanikal. Sama seperti Adam, dia membuang kerakyatan negara Malaysia pada tahun 2006 setelah diyakinkan akan mendapat kerakyatan Britain.

Kini, impiannya cuma ingin kembali ke Malaysia untuk hidup bersama isterinya namun dia diberitahu tiada peluang dan jalan baginya untuk kembali ke Malaysia.

Tanpa status warganegara UK, kini Yan Kit menumpang di rumah bapa saudaranya dan pernah cuba mencari rumah sewa namun gagal kerana status kerakyatannya. Dia juga pernah diserbu oleh Jabatan Imigresen ketika sedang bekerja dan sejak itu dia tidak dibenarkan bekerja lagi. Dia kini hanya duduk di rumah dan diminta melapor diri di agensi Sempadan UK pada setiap bulan.

Walaupun dibenarkan pulang ke Malaysia untuk melawat isterinya dengan VISA, namun tempoh dibenarkan hanya sebulan dan menelan kos yang sangat besar.

"Jika saya boleh dapat kembali kerakyatan Malaysia, saya ingin kembali.."

Menurut seorang lagi mangsa, Liew Teh (bukan nama sebenar) yang kini tinggal di Telford, kehidupannya terhenti sejak mengambil keputusan membuang warganegara tersebut.

Walaupun belajar hingga peringkat Ijazah, kehidupannya hancur kerana tidak dapat mengejar cita-cita dan tidak dapat membuat hubungan dengan sesiapa kerana semuanya tersekat.

Kini dia cuba menyelesaikan masalah ini sendiri dan hanya dengan sebaran media, suaranya serta ratusan individu lain dapat didengari.

Jurucakap Pejabat dalam Negeri berkata, mereka akan bekerjasama dengan BOC dari Malaysia yang ingin mengetahui status kerakyatan mereka. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
5
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
2
Lawak
3
Bosan
1
Komen: 185
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Peterpan17 14-10-2019 04:52 PM
Meiizu replied at 14-10-2019 11:29 AM
oooo british library iyeeee...before tutup mata dapat pi london- aku nak pegi baca . thanks. good  ...

klu ada peluang, sila pergi. once in a lifetime kita cari info sebenar apa yg cuba mereka sembunyikan.

Lain-lain Komen

Quote nusaraya 6-10-2019 09:30 AM
Edited by nusaraya at 6-10-2019 09:21 PM

Kasih baliklah menjadi warga Malaysia lagi...boleh menambah lebih banyak penduduk dan kemajuan ekonomi Malaysia .... Ingat walaupun mata sepet... productivy 1 orang mata sepet ... boleh lawan 10 productivity orang melayu ....
Quote Themilo 6-10-2019 09:35 AM
cash la buat ummah jinjang yang melepaskan kerakyatan
Quote chicozinn 6-10-2019 09:36 AM
Berapa kali nak ada benang psal buang kerakyatan ni?btw aku rasa memang patut Malaysia bertegas bab ni. Bukan suka2 bila nak tukar balik kerakyatan ko apply balik padahal dulu ko ludah kat passport merah ni..adan uke{:nose
Quote jazaa100 6-10-2019 09:38 AM
nusaraya replied at 6-10-2019 09:30 AM
Kasih baliklah menjadi warga Malaysia lagi...boleh menambah lebih banyak penduduk Malaysia ....

Org mcm ni balik msia tak pe lagi....

Indon mcm kau yg menyemak kat sini tu lagi buat sakit mata.....
Quote hitam_manis 6-10-2019 09:40 AM
nusaraya replied at 6-10-2019 09:30 AM
Kasih baliklah menjadi warga Malaysia lagi...boleh menambah lebih banyak penduduk Malaysia ....

Indog sial
Quote sarah82 6-10-2019 09:55 AM
Spesis pengkhianat.. Jadi merempat la angpa kat negara pujaan angpa.
Quote tagas 6-10-2019 09:58 AM
antara manusia2 yg tak bersyukur

yg men isa sia kan saki baki hidup dgn ikut emosi

buat kerja bodoh

padan mukerrrrr  
Quote sarah82 6-10-2019 09:59 AM
nusaraya replied at 6-10-2019 09:30 AM
Kasih baliklah menjadi warga Malaysia lagi...boleh menambah lebih banyak penduduk Malaysia ....

Bila ang nak ambik balik bangsat2 Indon yg menyusahkan Malaysia buat jenayah sana sini? Buat apa ads rakyat byk tapi perangai bangsat ramai
Quote Kurex 6-10-2019 10:13 AM
Bodoh indon yg mengemis di forum malaysia
Quote harisbee 6-10-2019 10:27 AM
Tryla apply kerakyatan hong kong atau taiwan
Quote harisbee 6-10-2019 10:29 AM
Bohong kot kunun british berjanji nak bg kerakyatan kalu lepaskan kerakyatan msia...biasa prosedur..dpt or dulu...lepas tu baru dpt citizenship..masa tu baru leh let go msian...propa dan sepet berpisah enggak
Quote mata.kail 6-10-2019 10:32 AM
jazaa100 replied at 6-10-2019 09:38 AM
Org mcm ni balik msia tak pe lagi....

Indon mcm kau yg menyemak kat sini tu lagi buat sakit mat ...

betul.....
Quote matchstick 6-10-2019 11:17 AM
Tiber pakai nama samaran 'adam'.. Dh sah2 lah set jinjang semua ni. Letak lah nama acong ke, abeng ke, ahok ke..
Quote pokaibanktokyo 6-10-2019 11:20 AM
Menggelupor la sekor sekor merayu depan hakim
Quote pichee 6-10-2019 11:20 AM
Adajah meraka ni pesona nan grata
Quote haruslah 6-10-2019 11:25 AM
Elok dibiar jer....
Jenis couple.mintak cerai nk kawen lain
Skali x. Sempat kawen...xpon da kawen lain, x bahgia nak uturn


Quote RatuDunia94 6-10-2019 11:30 AM
matchstick replied at 6-10-2019 11:17 AM
Tiber pakai nama samaran 'adam'.. Dh sah2 lah set jinjang semua ni. Letak lah nama acong ke, abeng k ...

Nama sebenar Ling Peng Cheng, Kit Wang Tong, Cheng Peng Yong.. tp tetap nk guna Adam, Kevin, Anthony.. hahahahhahaha
Quote RatuDunia94 6-10-2019 11:31 AM
Mohon kerajaan malaysia terus berkeras! Org dh ludah kita.. watpe nk terima semula... konon nk upgrade status jd warga British.. x sedar susur galur keturunan china mainlaind jah..
Quote haitu 6-10-2019 11:37 AM
patutl dulu raje semnanjung asyik bersubhat dengan penjajah british rupenye memag rakyat maleyse sendiri yg terhegeh hegeh jilat bontot british

Lihat semua komen(185)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.190166s Gzip On
To Top