Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

'Bagi Belanja Makan Anak RM2 Je' - Peguam Dedah Ramai Lelaki Beristeri Dua Sebenarnya Tak Mampu

5-10-2019 09:45 AM Komen: 108
Seorang peguam yang mempunyai pengalaman mengendalikan kes nafkah anak di mahkamah berkongsikan pendapatnya mengenai kebanyakan kes lelaki beristeri dua yang sebenarnya tidak mempunyai kemampuan berbuat demikian.



Kredit foto: Facebook


Membincangkan sebuah kes yang dibicarakan di sebuah mahkamah di Selangor, peguam Suriati Abdul Ghani mengatakan seorang lelaki beristeri dua membuat permohonan untuk memberikan nafkah RM180 sebulan sahaja kepada isterinya.

Memperincikan perbelanjaan RM180 itu, lelaki itu mengatakan antaranya; belanja makan hanya RM2 (tiga kali sehari), pakaian RM20 sebulan dan perbelanjaan sekolah RM100 sebulan.


Kredit foto: Carian Google / FB


'Kebanyakan kes memohon kahwin dua di mahkamah syariah, bapa mengatakan mampu sedangkan selalu bagi RM180 sahaja kepada bini pertama, jadi tugas isteri pertama buktikan dan cari dokumen dan saksi buktikan, buat bantahan ' kata beliau lagi. 


'Ada yang kata RM2 sarapan cukup, sedangkan zaman sekarang air sahaja dan RM1, nugget tiga ketul RM1, anak-anak perlukan makanan berkahsiat' tambahnya.


Kredit foto: Carian Google


'Jadi kalau ada bapa-bapa yang nak menambah tanggungan, tanggungan lama jangan dipotong' ujarnya lagi.

Bagaimanapun, perkongsian daripada peguam itu mendapat reaksi yang berbeza-beza daripada netizen.

Kebanyakan daripada persoalan yang dikemukakan ialah mengapa si isteri pertama pula yang kena bersusah payah membuktikan suaminya tidak mampu berkahwin dua.


Kredit Foto: FB


'Kenapa pula si ibu yang perlu buktikan, kenapa bapa tu tak perlu buktikan dia mampu? Senanglah kerja lelaki' soal netizen.  

Persoalan itu turut dijawab oleh peguam tersebut.


Kredit Foto: FB

Ramai juga yang mengeji perlakuan bapa yang tidak mementingkan anak-anak sedangkan kemudian hari, merekalah yang suka mengemis kasih sayang daripada anak-anak.

Tidak kurang netizen yang berkongsi pengalaman yang sama di mana suami memohon untuk berkahwin dua walaupun tidak mampu. Beberapa di antaranya memilih untuk berpisah dan menuntut hak sepencarian.


Kredit foto: Facebook



Semoga perkongsian ilmu daripada peguam ini akan membantu ramai wanita memahami hak mereka sekiranya si suami memohon untuk berkahwin lagi satu.- CARI 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 108
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote naina 18-10-2019 12:36 AM
Tapi kan boleh je kan mohon pemotongan gaji utk nafkah anak2 bila dah cerai? Ada org pernah buatlah. So senang cmtu. Mohon melalui mahkamah. So takda isu culas2 bagai

Lain-lain Komen

Quote iloveselangor 5-10-2019 09:48 AM
Hate your religion.
Quote zhoney 5-10-2019 10:28 AM
Ni sume masalah sikap Jantan tu sdri.
Quote Pamelaloba 5-10-2019 10:46 AM
Dunia akhir zaman. Lelaki lupa amanah dan tanggungjawab dia besar nak menjawab kat akhirat nanti.
Quote batmana 5-10-2019 11:10 AM

salah keluarga pmpn bakal bini no 2 jugak ni

senang2 bagi permission jadi bini no 2

mana pi wali dia? tak siasat ka ?

apa dorg kawin tnpa wali ka?

Quote q@2a 5-10-2019 11:12 AM
Edited by q@2a at 5-10-2019 11:13 AM

Yang dah bercerai mmg dah sedia maklum akan ada bekas suami yang culas bagi nafkah, bukan semua culas, ada juga yang bertanggungjawab...
tapi yang masih lagi suami isteri pun ada yang suami culas bagi nafkah... Si isteri pula yang terpaksa cari rezeki dan bagi 'nafkah' kat suami... macam2
Quote pearl.silver 5-10-2019 11:24 AM
q@2a replied at 5-10-2019 11:12 AM
Yang dah bercerai mmg dah sedia maklum akan ada bekas suami yang culas bagi nafkah, bukan semua cula ...

I selaku ckp ngn kwn2
Avoid duda yg ada ank
Sbb klu dpt duda yg bertanggungjwb, duit gaji dia habis kt nafkah ank je. Nnt dgn bini baru dpt ank baru hidup melarat.
Kwn laki i, duda ank 3,hampir 2k untuk ank2 je. Tu sedang ank kecik2 lg. Makin besar nnt mak tuntut mcm2 lg.
Penah bc dlm krt pun camtu. Pompuan kawen ngn duda. Dah kawen br tau duda tu sengkek gila sbb duit gaji abeh tanggung nafkah ank dgn bini pertama.
Quote Xim 5-10-2019 11:26 AM
Zmn skrg kawen ramai2 utk puaskan nafsu je . X pun nk tnjk batin kuat . Pastu Mane leh tgk anak dara . Dpt plak yg dara kemain bangga lg . Tang ni semua nk ikut sunnah . Byk lg benda basic sunnah x nk ikut
Quote stania83 5-10-2019 11:31 AM
lainle laki kaya raya,,isteri 3 ponn tak berbunyi pon org kutuk
Quote Supersirap 5-10-2019 11:50 AM
Sila mampukan diri sendiri sebelum hendak berbini lebih daripada satu. {:handsome
Quote CikNano 5-10-2019 11:56 AM
Ada 2 situasi yg org yg aku kenali lalui:

1) Si lelaki sanggup nak ceraikan isteri pertama semata gilakan bini no. 2 tu tp  x jadi bila isteri no. 1 bangkit utk menuntut haknya. Dulu si isteri pertama xkerja tp berkat kwn & rakan bg sokongan jd beliau memulakan perniagaan yg pd mulanya si lelaki pndg rendah. Tgok bini no. 1 berjaya mula la mcm2 ragam dibuatnya.. Xnak cerai pulak & bini no. 1  wajib bg rm1000 tiap bulan pd semua utk suami bg pd bini no. 2. Skrg ni iolls xtahu apa jd dgn mrk

2) Lelaki kawin 2 tp tumpang ats kekayaan bini no. 1. Bini diorg relax je tak masuk urusan masing tp keluarga bini no.  2 dtg rumah serang bini no. 1 minta mcm
Quote namr 5-10-2019 11:57 AM
Jantan tolol
Quote Austranesia 5-10-2019 12:00 PM
iloveselangor replied at 5-10-2019 09:48 AM
Hate your religion.

dalam al quran ada cakap.kalau takut tak berlaku adil.kawen je satu..
Quote manehnya 5-10-2019 12:02 PM
Yg bapak telan rokok lebih Dr tu sehari!

Moga terbakar d neraka
Quote umbut 5-10-2019 12:20 PM
Yg kahwin 2 ni ingat kaya.. fikir ngesek je..hidup miskin papa nak tambah lagi...
Quote kuihbakar 5-10-2019 12:27 PM
Kasi kan sahaja spesis begini. Yihhhhh
Quote Fettybombom 5-10-2019 12:39 PM
Yg ni kene hilite bebetul...kalo x bkn main hype bila ada headline pasal isteri tlg pinang madu la, bahagia hidup berempat sebumbungla...
Quote Aerhys 5-10-2019 12:44 PM
Perempuan yg galak nak bermadu jadi madu no. 2, 3 dan 4 itu pun sama keji dan bodohnya. Perempuan aniaya sesama perempuan. Never ending cycle.  
Quote Fettybombom 5-10-2019 12:44 PM
Tp seandainya isteri ke2 ke3 tu berkawen utk sekadar berteman,then win win la...awak dpt teman yg lain2 awak buat hal sendiri
Quote nenekglamer 5-10-2019 12:47 PM
Lelaki yg bertuhankan nafsu n xbertanggungjawab mmg cmni la. Yg ppuan (yg nk jadi isteri baru) pun satu... hadap sangat dgn laki orang xkisah janji dapat berlaki. Otak senteng asal boleh.

Lihat semua komen(108)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.130723s Gzip On
To Top