Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

"Tak Ada Yang Tegur Ke?"- Warganet Kecam Kerajaan Salah Edar Topeng Muka Jerebu

HakirRahman|19-9-2019 01:10 PM Komen: 57
Jerebu di seluruh negara makin buruk. Selain sekolah yang diarah tutup atas sebab kesihatan, kebanyakan daripada kita masih perlu meneruskan kehidupan seperti biasa. Disebabkan ramai yang merasakan makin susah hendak bernafas, topeng muka jadi bahan wajib ketika hendak keluar ke tempat terbuka. 

Kerajaan juga tidak terkecuali mahu menyumbang memberikan topeng muka percuma kepada rakyat. Tetapi, tindakan mereka mengedarkan topeng muka yang tidak sesuai untuk penduduk Sri Aman, Sarawak mengundang kecaman ramai. 

80,000 keping topeng bukan sedikit! Foto: Twitter

Buat yang tidak tahu, topeng muka yang sesuai digunakan untuk jerebu adalah jenis N95 bukannya topeng muka doktor bedah yang nipis itu. 
Ini yang betul! Foto: Google

Maka, bila kerajaan sendiri tersalah edar, memang mengundang kecaman ramai lah kan. 

Ada yang mempersoalkan tidak adakah sesiapa dalam agensi kerajaan yang "bijak dan sedar" kesilapan ini, apatah lagi jumlahnya bukan sedikit, topeng muka yang salah itu berjumlah 80,000 keping! Sia-sia buang duit. 



Ada juga yang mendakwa pemberian ini hanya "sekadar melepas batuk di tangga" dan hanya hendak habiskan duit. 



Malah, ada yang menyindir berkata pemberian ini kerana tersilap kotak. 


Apa kata anda? Tersilap atau memang tak buat kerja? 

Jangan lupa beli topeng muka yang betul! - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
4
Terkejut
2
Sedih
4
Lawak
3
Bosan
2
Komen: 57
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote LadyCarefree 20-9-2019 07:01 PM
Mungkin x ia kes bayar harga mask n95 tp dapat mask cikai

Lain-lain Komen

Quote haitu 19-9-2019 01:20 PM
jerebu sane jerebu sini
Quote sapeka 19-9-2019 01:26 PM
Sekarang menteri semua kewayangan je
Quote caprut 19-9-2019 01:40 PM
Dulu2 ada ke ksi mask n95??
Quote caprut 19-9-2019 01:41 PM
Bdk2 twitter org luar poyo much. Org kjer kkm pon relax2 je xpkai mask. Dduk jela rumah tu musim2 jerebu. Bingai
Quote shamsadis 19-9-2019 01:49 PM
takder ke yang nak salahkan Najib?
Quote delsmomm 19-9-2019 02:00 PM
alang2 nak bagi, bagi la yg ikut spec..

klu stkt nak bg yg ni, baik xyah pon xpe kott.. xmembantu kekdahnye..
Quote Melorqe 19-9-2019 02:00 PM
hahhaha
setahu aku patutnya pakai yg berwarna biru kat dalam

tapi yang kilang buat surgical mask ni pun takkan la bongok sgt tak reti nak bg nasihat kat mereka ni yang sebetulnya kena pakai N95?

atau mereka ni kalis habuk?
Quote sarahmirza 19-9-2019 02:03 PM
N95 mahal la...
Sekeping RM5.20 i baru beli kat farmasi...
Malas nak survey kat farmasi lain...
Esok lusa ada masa boleh la tengok tempat lain...

Yang diagihkan ni murah je...
Sekeping RM2.50
Quote mizruncing 19-9-2019 02:06 PM
mentang2 yg  ni murah. kt kedai runcit tmpt meols jual 60 sen. yg N95 tu takde plak.
Quote kucingitam 19-9-2019 02:07 PM
sarahmirza replied at 19-9-2019 02:03 PM
N95 mahal la...
Sekeping RM5.20 i baru beli kat farmasi...
Malas nak survey kat farmasi lain...

beli lazada la sis..

Quote CiliPadiSedap 19-9-2019 02:08 PM
sarahmirza replied at 19-9-2019 02:03 PM
N95 mahal la...
Sekeping RM5.20 i baru beli kat farmasi...
Malas nak survey kat farmasi lain...


kaka pakai topeng N36C.. setakat ni jerebu belum berjaya hinggap ke pernafasan kaka ni LV punya tau mahal
Quote Simunggu 19-9-2019 02:08 PM
jerebu teruk sampai duit dlm wallet tak nampak...
Quote Pedusi 19-9-2019 02:08 PM
Aduh... tak cakna ke?
Quote dhiakandar 19-9-2019 02:13 PM
ni namanya memberi tp tak ikhlas. bagi sebab nak dpt nama jew tp tak dapat nak membantu
Quote haryatie 19-9-2019 02:25 PM
thPFKIZ13O.jpg
ni haaa
Quote momopoko 19-9-2019 02:31 PM
CiliPadiSedap replied at 19-9-2019 02:08 PM
kaka pakai topeng N36C.. setakat ni jerebu belum berjaya hinggap ke pernafasan kaka ni LV p ...

tersembor tengok mask ni. tebal padding boleh bawak maut
Quote KIM.K 19-9-2019 02:36 PM
Takcukup bajet kot

Tanyalah pharmacist dulu jenis mask. Bukan susah pun research sikit

Masa sekolah iols dan kawan2 pakai surgical mask juga. Zaman tu takcukup info. Diorg just tegur warna putih belah dalam, warna biru belah luar.
Quote Perk77 19-9-2019 02:41 PM
shamsadis replied at 19-9-2019 01:49 PM
takder ke yang nak salahkan Najib?

Najib mana ade salah ..semua Salah mahathir Dr zaman merdeka sampai sekarang ni...
Quote Asdan 19-9-2019 02:44 PM

tanya sikit, kalau topeng biru kurang selamat, kenapa boleh dalam bilik bedah ?

Lihat semua komen(57)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.204526s Gzip On
To Top