Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Menteri Indonesia Nafi Kebakaran Hutan Punca Jerebu Di Malaysia, Singapura

Oleh: Sang_Pencinta|12-9-2019 10:08 AM Komen: 72
Walaupun bukti satelit menunjukkan banyak titik panas dikesan di Sumatera, Papua dan Kalimantan namun Siti Nurbaya, Menteri Lindungan Hidup dan Kehutanan Indonesia masih menafikan kebakaran hutan di negara tersebut sebagai punca jerebu di negara jiran Singapura dan Malaysia.


Kredit foto: Carian Google

Menurut Harian Metro, Siti Nurbaya menegaskan kebakaran hutan di negara itu bukan punca jerebu di negara jiran kerana tidak ada lagi asap rentas sempadan yang dikesan oleh Badan Pengurusan Bencana Indonesia (BNPB), katanya.

Dipetik dari Antara News, Siti Nurbaya mengatakan hanya 1,278 titik panas dikesan minggu ini, menurun berbanding Rabu lalu. 

Manakala, jurucakap BNPB, Agus Wibowo pula berkata, mereka mengesan banyak titik panas di sempadan Sarawak, Malaysia. 


Kredit foto: AFP

'Kemungkinan jerebu negara jiran datang dari kebakaran di sempadan Sarawak, Malaysia,' katanya, menyokong penafian menteri negara jiran itu.

Data satelit bagaimanapun menunjukkan sebanyak 247 titik panas masih dikesan di Kalimantan, 48 di Papua dan 22 di Sumatera Selatan.


Kredit foto: APIMS (Air Pollutant Index of Malaysia)

Kejadian itu menyebabkan sebanyak 275 buah sekolah di lima daerah di negeri Sarawak terpaksa ditutup minggu ini selepas Indeks Pencemaran udara (IPU) mencapai tahap tidak sihat.

Mungkin ada sesiapa yang boleh mengajar Ibu Menteri untuk melihat data satelit supaya beliau lebih jelas akan keadaan sebenar? - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
2
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
2
Bosan
1
Komen: 72
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote chinta89 17-9-2019 10:24 AM
bodoh mmg x leh simpan. semua nk tunjuk.

Lain-lain Komen

Quote lkick2113 12-9-2019 10:09 AM
Indon ni bodoh dia lain sikit....dulu kata indon supplier terbesar oksigen....
Quote Kurex 12-9-2019 10:20 AM
Dah ada dah news ni, tapi sebab cerita pasal kebodohan indon, jadi ok je kalau nak cerita banyak kali betapa bodohnya indon
Quote ketambangkang 12-9-2019 10:22 AM
haloo yindon..bkn baru thn ni je dol, setiap thn mmg korg lah punca
Quote fliphair8 12-9-2019 10:25 AM
Baik bercakap ngan dinding laa dr bercakap ngan indon ni. Di bela sangat kebongokannya
Quote Kurex 12-9-2019 10:26 AM
Btw, aku ingatkan Siti Nurbaya Jongosiato ni pengarah Shumi Baba
Quote Boomibulat 12-9-2019 10:27 AM
Klu bkn dari indon..mgkin inilah asap yg dikatakan akn keluar di akhir zaman..
Quote VirusDetected 12-9-2019 10:46 AM
menteri & rakyat bodohnya bkn kaleng2
Quote Loloq89 12-9-2019 11:00 AM
xpe..

kami dh tau korang mmg bodo
Quote hoztu 12-9-2019 11:04 AM
jomlah berperang dgn indon tak kuase hari hari nak sedut jerebu dari sumatra punye
Quote kualibesi 12-9-2019 11:05 AM
XDE KE INDON NK CLAIM JEREBU NIE? KEMAIN SEMUA BENDA DEPA NK CLAIM
Quote watie79 12-9-2019 11:12 AM
ya tohannnnnn....bala apa lagi Allah bagi pada Indo neh ??? kesian rakyat indo neh semua..biar lah miskin asalkan otak ada sedikit cerdik namun harammmm...kebodohan depa ni sungguh luarbiasa
Quote hoztu 12-9-2019 11:14 AM
kualibesi replied at 12-9-2019 11:05 AM
XDE KE INDON NK CLAIM JEREBU NIE? KEMAIN SEMUA BENDA DEPA NK CLAIM


semnanjung jajahan sriwijaya asal palembang bukan klaim
Quote Betara_Indera 12-9-2019 12:14 PM
dah mcm budak.. buat salah tak mau mengaku
Quote Login_ID 12-9-2019 01:32 PM
lkick2113 replied at 12-9-2019 10:09 AM
Indon ni bodoh dia lain sikit....dulu kata indon supplier terbesar oksigen....

               
Quote duri_durians 12-9-2019 01:43 PM
aku masih takleh terima dorang mengamuk soal lumpia atau di malaysia dikenali sebagai popia.

sedangkan popia/ lumpia asalnya dari China.

kita boleh tahu tahap tertutupnya minda mereka, bukan lagi bawah tempurung tapi terus ke dalam tanah hingga ke pusat bumi.
Quote star_anisse 12-9-2019 02:45 PM
sempadan Sarawak itu bukan Indonesia kah? mungkinkah Zimbabwe?
Quote Janetnasuha 12-9-2019 02:59 PM
Nak kate ape lagi indon oi
Quote gideoncross 12-9-2019 03:22 PM
duri_durians replied at 12-9-2019 01:43 PM
aku masih takleh terima dorang mengamuk soal lumpia atau di malaysia dikenali sebagai popia.

seda ...

Lumpia/popia pun ada kat Vietnam & Philippines, Yindon je yg xnak kalah.

Quote hyie 12-9-2019 03:39 PM
pemikiran mereka sememangnya sedikit mundur. Jadi, apa yang anda boleh jangkakan?

Lihat semua komen(72)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.108500s Gzip On
To Top