Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Ah Sudah! Indonesia Claim Lagu Semangat Untuk Harimau Malaya Ciplak Melodi Indonesia

6-9-2019 06:13 PM Komen: 55
Ada sahaja perbahalahan yang ditimbulkan oleh individu tidak bertanggungjawab terhadap hubungan baik Malaysia dan Indonesia.

Selepas kekecohan yang berlaku semalam ketika Kelayakan Piala Dunia 2022/ Piala Asia 2023 di Jakarta, ada pula yang mendakwa lagu nyanyian kumpulan UNIC untuk pasukan bola sepak kebangsaan menggunakan melodi dari Indonesia. 


"Seperti mana diketahui, lagu semangat untuk Harimau Malaya menggunakan melodi lagu Ainul Mardiah. Nyanyian ini dihasilkan tahun lalu untuk perlawanan Piala AFF Suzuki," kata ahli kumpulan UNIC, MOhd Fakhrul Radhi Khamarudin, 33. 

"Selepas dimuat naik, peminat bola sepak Indonesia menghentam UNIC di laman sosial. Mereka mendakwa, Malaysia terdesak memenangi perlawanan hingga terpaksa mencuri melodi dan muzik.

"Akibat tuduhan, kami tampil memberikan penjelasan di laman sosial. Kami mendengar semula lagu Mungkin dan mendapati tiada persamaan," katanya kepada Harian Metro. 


Katanya lagu, lagu Melly Goeslaw itu dihasilkan pada 2009, manakala lagu mereka sendiri hasil ciptaan Munif Hijjaz dihasilkan pada 2002. 

"Isunya di sini, tiada siapa meniru siapa. Saya berharap masyarakat Indonesia dan Malaysia menghentikan pergaduhan kerana kita adalah saudara seagama, merdeka, serumpun dan sejiwa," katanya lagi. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
2
Komen: 55
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote zorrro_03 17-9-2019 01:56 PM
pyropura replied at 17-9-2019 11:48 AM
Memula ko kata "syak" lepas tu cakap "kalau betul" pulak. Mana satu betul nih
... Dan salah ap ...

tu bukan bela lah bodoh.  tu nama nya batu api dan memburukkan hubungan negara.  kau tunggu je.  

Lain-lain Komen

Quote Kurex 6-9-2019 04:24 PM
Indon, biasalah.. Kalau kalah tak boleh terima kekalahan tu. Kalau menang lun, dia tetap buat perangai negara ketiga.. Kalah salah, menang pun salah..
Quote yuki812 6-9-2019 04:33 PM
mental ke apa diorg ni..
lagu cenonet gini nk claim..
penyokong terbaik pon claim..
tu binatang ksyangan diorg babi takde pulak klaim...
Quote sukacactus 6-9-2019 04:35 PM
Butthurt...dah kalah pusing plak pasal lagu
Mcm xde life diorang ni
Quote Modngengade 6-9-2019 04:49 PM
yuki812 replied at 6-9-2019 04:33 PM
mental ke apa diorg ni..
lagu cenonet gini nk claim..
penyokong terbaik pon claim..

hahaha....sister baca tered ttg penghijrahan babi hutan indon secara beramai2 ke msia jgk ye

Quote koondoor 6-9-2019 04:55 PM
Claim selagi boleh claim. Sore loser memang macam tu.
Quote SWORKS27 6-9-2019 04:56 PM
bodo natang punya indon
Quote kucingitam 6-9-2019 04:58 PM
claim...claim selagi boleh...
babi hutan yg berenang gi melaka semalam taknak claim ke?
Quote kualibesi 6-9-2019 05:04 PM
aahhh xhabis2 sume nk claim. Babi berenang xnk claim??
Quote ReginaGeorge 6-9-2019 05:09 PM
Kalau betul pon diciplak dari yindon, orang dah tak percaya lagi sebab sebelum ni pon asyik menyalak je keje.
Quote yuki812 6-9-2019 05:12 PM
Modngengade replied at 6-9-2019 04:49 PM
hahaha....sister baca tered ttg penghijrahan babi hutan indon secara beramai2 ke msia jgk ye

bacalah sis..
ko punya benang yg plg aku tercari2 sis..hahahaha..poyo je aku.
kan org2 porem ni kdg2 ilmunya kalah ensiklopedia...
Quote Modngengade 6-9-2019 05:15 PM
yuki812 replied at 6-9-2019 05:12 PM
bacalah sis..
ko punya benang yg plg aku tercari2 sis..hahahaha..poyo je aku.
kan org2 porem ni  ...

akak kan raja posting

Quote Andyscenes 6-9-2019 05:17 PM
@Malaysia.Doom apa ni? Org bugis buat mcm ni
Quote nusaraya 6-9-2019 05:19 PM
Hahaha... Biasa itu.   Mana ada pencuri atau tukang ciplak mengaku mencuri atau menciplak...
Quote Modngengade 6-9-2019 05:22 PM
Andyscenes replied at 6-9-2019 05:17 PM
@Malaysia.Doom apa ni? Org bugis buat mcm ni

@Malaysia.Doom tengah menyusukan h beruk panjat pokok kelapa

Quote Modngengade 6-9-2019 05:23 PM
nusaraya replied at 6-9-2019 05:19 PM
Hahaha... Biasa itu.   Mana ada pencuri atau tukang ciplak mengaku mencuri atau menciplak...:lo ...

kesian....sudah kalah merusuh pula....peluang membida piala dunia U20 pun semakin tipis....cash lah indon

Quote Skuau 6-9-2019 05:44 PM
nusaraya replied at 6-9-2019 05:19 PM
Hahaha... Biasa itu.   Mana ada pencuri atau tukang ciplak mengaku mencuri atau menciplak...:lo ...

Apabila babi dan indon MASUK SECARA HARAM ke Msia.....ngapain harus sama ulah keduanya???kihkihkih....
Quote hitam_manis 6-9-2019 06:08 PM
nusaraya replied at 6-9-2019 05:19 PM
Hahaha... Biasa itu.   Mana ada pencuri atau tukang ciplak mengaku mencuri atau menciplak...:lo ...

Indon sial
Quote tikusmontok 6-9-2019 06:16 PM
Skuau replied at 6-9-2019 05:44 PM
Apabila babi dan indon MASUK SECARA HARAM ke Msia.....ngapain harus sama ulah keduanya???kihkihkih ...

Jumpa indon dgn babi utan,katok indon dulu. Gitu taraf indon
Quote Malaysia.Doom 6-9-2019 06:30 PM
Modngengade replied at 6-9-2019 05:22 PM
@Malaysia.Doom tengah menyusukan h beruk panjat pokok kelapa

Baru dapat isyarat asap dari anak beruk

Suka makan Kari Baba's Masa zaman BN ye

Lihat semua komen(55)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.150744s Gzip On
To Top