Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Minta Sedekah Cara Unik Jadi Tular

14-8-2019 10:30 AM Komen: 20
Sikap masyarakat Malaysia yang pemurah dan suka memberi membuka ruang kepada pengemis meminta sedekah. 

Namun, di sebalik sikap tersebut tidak dinafikan timbul juga perasaan curiga dan rasa 'jengkel' apabila segelintir peminta sedekah suka meminta-minta.


Kredit Foto  Twitter @mszikr

Tular di media sosial video seorang lelaki berbangsa Cina sedang meminta sedekah dengan cara unik iaitu dengan menangis setiap kali ada orang awam menghampirinya. 

Pemilik akaun Twitter ini turut memuat naik status bahawa hanya ingin berkongsi video unik lelaki ini meminta sedekah dan meminta supaya tiada isu perkauman dikaitkan dengan video ini.



Perkongsian ini mengundang pelbagai reaksi netizen. 


Pakcik tu mungkin tak tahu/tak mampu buat kerja lain dah....




Mungkin pakcik tu ada masalah mental...





Pakcik tu mungkin betul-betul susah...




Kurang cakna terhadap orang miskin pun mungkin menjadi punca wujudnya peminta sedekah. Sikap buruk sangka terhadap golongan peminta sedekah perlu dielakkan sebaliknya pemberi disarankan supaya sentiasa ikhlas. 

Namun, itu bukan 'lesen' untuk masyarakat menggalakkan lagi aktiviti minta sedekah. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
2
Bosan
0
Komen: 20
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote evlinne 18-8-2019 02:44 AM
chicozinn replied at 14-8-2019 11:37 AM
ade gak sami2 buddha gi minta sedekah kat area stulang laut sne..g kat kdai2 makan tomyam pastu yg m ...

Memang betul pun chuols. Haritu aku tengah makan kt foodcourt nu sentral tetibe ada nyonya tua mana tah buat muka kesian then mintak duit nak makan. Aku tak bagi pun sesen sbb mcm pura2 jeee.

Dia pergi ke meja2 makan melayu je pandai btul dia pilih mangsa sbb tahu org melayu ni pemurah. Meja cina india indon lgsg dia tak singgah mintak sedekah. Kamjad punya nyonya!!!

Lain-lain Komen

Quote Mfzg89 14-8-2019 10:48 AM
Dia punye lakonan lagi real dari alep sukri...
Quote tagas 14-8-2019 11:09 AM
kat bandar muo nih
Quote diggerr 14-8-2019 11:20 AM
Sedekah je dekat tempat yg sepatutnya
Quote umbut 14-8-2019 11:22 AM
Kawan aku cina.. Dia kata diorang xkan derma cara minta2. Diorang akan terus salurkan pada persatuan.. Org kita.. Kat restoran mana2 terus bagi..
Quote chicozinn 14-8-2019 11:37 AM
ade gak sami2 buddha gi minta sedekah kat area stulang laut sne..g kat kdai2 makan tomyam pastu yg mnderma rmai org melayu..sek2 cino wat bodo jahh nyambil angkat tgan "talk to my hand" tu..huhuhu..nmpak la kaum meleis ni pemurah smpai bangsa2 lain sume meminta2 ngan meleis..#truefacts yachh
Quote Itzy 14-8-2019 12:32 PM
Bukan haram ke sedekah kat sami mana tahu diaorang guna duit tu bayar beli colok buat sembah patung berhala mereka?? Aku pernah gi thailand dgn kakak aku yg kemaruk nak gi tempat cam cameron highland katanya. Masa bercadang nak bayar duit tiket di kaunter ternampak ukiran patung2 buddha besar2 belaka. Tak jadi masuk terus! Takdenya aku nak menyumbang pada perbuatan syirik mereka.

chicozinn: ade gak sami2 buddha gi minta sedekah kat area stulang laut sne..g kat kdai2 makan tomyam pastu yg mnderma rmai org melayu..sek2 cino wat bodo jahh ny ...

Quote pokaibanktokyo 14-8-2019 01:59 PM
umbut replied at 14-8-2019 03:22 AM
Kawan aku cina.. Dia kata diorang xkan derma cara minta2. Diorang akan terus salurkan pada persatuan ...

Dia tido dalam lubang mana selama ini ?
Quote AbukRokok 14-8-2019 04:00 PM
chicozinn replied at 14-8-2019 11:37 AM
ade gak sami2 buddha gi minta sedekah kat area stulang laut sne..g kat kdai2 makan tomyam pastu yg m ...

nampak mcm kemurnian jiwa melayu
at the same time kebodohan dan kelemahan

Quote rocha 14-8-2019 04:02 PM
lbh baik sedekah pd org yg layak, dorg x de meminta2.jd kita rajin2 la cr org yang layak tu..
Quote AbukRokok 14-8-2019 04:05 PM
Itzy replied at 14-8-2019 12:32 PM
Bukan haram ke sedekah kat sami mana tahu diaorang guna duit tu bayar beli colok buat sembah patung  ...

apa kisah

Xing Fung Tang konon dpt sijil halal indon pun dibelasah hijabista terlebih dahulu


Quote BoongaKertas 14-8-2019 04:30 PM
iols tergelak tweet aritu sape entah yg tulis, dia ckp

"uncle ni lagi pandai berlakon dr mira filzah"

hahahahaha. setan betul tweet tu. berdekah meols gelak
Quote ikanmasin 14-8-2019 05:20 PM
org kita kan baik2 pemurah..
Quote pokaibanktokyo 14-8-2019 05:55 PM
Mereka tau dia cuma berlakon tapi mereka tetap nak bagi gak sedekah
Quote HannahMontana 14-8-2019 08:54 PM

syed saddiq  jaga belia saja ,yg sebenarnya belia pun syed saddiq xjaga ,yg dia tau hari2 selfie ,ambil gambar penuhkan ig dia lepas tu ulang balik sampai mampusssssssssss
Quote ezacbee 15-8-2019 12:20 PM
chicozinn: ade gak sami2 buddha gi minta sedekah kat area stulang laut sne..g kat kdai2 makan tomyam pastu yg mnderma rmai org melayu..sek2 cino wat bodo jahh ny ...

Yg tu memang ada. Mintak derma kat kawasan melayu. Cina bolayan je.
Quote Artemesiaa 15-8-2019 04:02 PM
Kalau dia apply jadi pelakon lebih baik bayaran pun tinggi dari kena berlakon untuk mengemis
Quote ReginaGeorge 17-8-2019 10:54 AM
Ha selain apek ni ada lagi aunty tau. Aunty tuh pon nanggis everytime ada orang lalu
Quote natrahn 17-8-2019 02:59 PM
ReginaGeorge replied at 17-8-2019 10:54 AM
Ha selain apek ni ada lagi aunty tau. Aunty tuh pon nanggis everytime ada orang lalu

area situ jugak ke... kesian juga bila terpaksa mengemis kan...
Quote pokaibanktokyo 17-8-2019 07:56 PM
Edited by pokaibanktokyo at 17-8-2019 12:09 PM
AbukRokok replied at 14-8-2019 08:00 AM
nampak mcm kemurnian jiwa melayu
at the same time kebodohan dan kelemahan

Bodoh ka kalau menerima hakikat bahawa cina kafir adalah lebih miskin dan lebih memerlukan ?
@umbut
Tahun lepas ada budak cina mintak sedekah bagi pihak persatuan kebajikan cina di kawasan niaga Bangsar datang kat aku. Lepas hulur 20 rgt dia suruh tulis nama & tandatangan  & tulis nilai derma. Aku tengok atas nama aku melayu je banyak.

Lihat semua komen(20)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.090839s Gzip On
To Top