Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

"Itu Bukan Rehal, Tapi Replika Bukulah" - Roboh Replika Bangunan DBP Bukan Isu Politik

9-8-2019 02:57 PM Komen: 78
Kredit foto: Google
 
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) atau nama asalnya Balai Pustaka ditubuhkan di Johor Bharu  sebagai sebuah jabatan kecil di bawah Kementerian Pelajaran pada tahun 1956. Tujuan ditubuhkan adalah mengembangkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara. 

Kini DBP mempunyai satu bangunan ibu pejabat yang baharu di Jalan Dewan Bahasa, Kuala Lumpur. Projek pembangunan Menara DBP yang telah dimulakan pada tahun 1997 dan siap pada tahun 2003. Bangunan ini mempunyai replika berbentuk buku di bahagian atas bangunan.
 
Kredit foto: Dewan Bahasa Pustaka
 
Baru-baru ini DBP telah mengeluarkan kenyataan untuk merobohkan replika tersebut apabila Jabatan Kerja Raya (JKR) mendapati ia disahkan tidak lagi berada dalam keadaan selamat. Dikhuatiri jika struktur tersebut tidak DITANGGALKAN, ia akan berisiko tercabut dan jatuh.
 
Kredit foto: Foto Ihsan Pembaca Layar Facebook
 
Namun begitu, ia mengundang kekecohan apa ada pihak mendakwa ia dirobohkan kerana replika tersebut melambangkan imej Islam dan mendakwa ada pihak tidak senang dengan kewujudan replika tersebut dan mengaitkannya dengan isu politik.
 
 

 
Menerusi hantaran facebook dari pengguna lain, beliau turut berkongsi notis yang diletakkan dibangunan tersebut.
 
Loading FB Post...
 
 
JKR sebuah institusi yang profesional dan melaksanakan tugas dengan penuh berprinsip. Keputusan dan dapatan mereka berdasarkan takrifan kejuruteraan. Jelas ia adalah isu keselamatan dan kejuruteraan bukannya politik. Menanggalkan replika tersebut adalah langkah terbaik demi keselamatan staf DBP, pengunjung dan orang awam.  Semoga bermanfaat. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
2
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 78
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote sitiselangor 13-8-2019 12:20 PM
axl_bach replied at 13-8-2019 12:17 PM
Woi seksdgnkucing

Earning $20,000 in 3 months is no longer a dream

kau manusia bodoh tarak otak doakan yg bukan2 kat orang yg kau sendiri tak kenal pasti
bodoh la mak kau ittew







Lain-lain Komen

Quote dess402 9-8-2019 03:33 PM
hahaha  ..  bebal2 dah pie mana  ??


Quote MariaClara 9-8-2019 03:36 PM
tgk la betul2.....itukan replika buku....buku laaa....bukan rehal.......mestilah buku..jgn la kaitkan isu agama...
Quote seri_mawr 9-8-2019 03:36 PM
klu rehal pun apa salah nya nak di robohkan...

dah klu structure nya dah berkarat2...sensitif x bertempat....

apa ingat klu rehal replika klu roboh hempap  org ..x mati ke..??

Quote tripleid 9-8-2019 03:43 PM
Sunyum sinis jah tgk kebododan cacai2 amno.. nk pertahan ugama kengkonon ujung2 backfired nmpk sendiri yg bodoh
Quote Orix 9-8-2019 04:02 PM
Rehal dgan buku pun ko x reti beza harusss lah islamik n arabic pn berkali ganda ko bodo khuenss
Quote Maideen. 9-8-2019 04:03 PM
Sekali lagi Persatuan Intelek Melayu memperbodohkan orang kampong rendah akal.......
Quote Boomibulat 9-8-2019 04:06 PM
seri_mawr replied at 9-8-2019 03:36 PM
klu rehal pun apa salah nya nak di robohkan...

dah klu structure nya dah berkarat2...sensitif x b ...

Klu mati dihempap rehal mgkn syahid sis..klu dihempap buku mati katak..
Quote leylapple 9-8-2019 04:10 PM
bebal mana pulak nak pertahankan bentuk rehal tu?

dah org nak robohkan sebab isu keselamatan...

mana part rupa rehal aku pun tak tau...aku tgk macam kepala burung hantu pun ada...

islamik ke sana sini tp perangai mcm iblis jugak suka memporak perandakan keadaan..

Quote umbut 9-8-2019 04:14 PM
Edited by umbut at 9-8-2019 04:15 PM

Main hentam je lobai2 ni..
Kehulu hilir dosa2.. maksiat.. aib.. haram.. malam tgk porn
Quote natrahn 9-8-2019 04:16 PM
leylapple replied at 9-8-2019 04:10 PM
bebal mana pulak nak pertahankan bentuk rehal tu?

dah org nak robohkan sebab isu keselamatan...

Ada je yang kaitkan isu ni dgn politik, agama, bangsa.. erm..tah lah. Benda ni dah karat teruk. Kedudukan kat atas sekali. Buatnya ada angin kuat benda ni jatuh kena orang macam mana? Kang mula la lagi salahkan sana sini. Sekarang langkah awal dah diambil pun ada yang tak puas hati..pelik-pelik aje dorang ni kaitkan isu keselamatan dengan isu politik dll..
Quote leylapple 9-8-2019 04:24 PM
natrahn replied at 9-8-2019 04:16 PM
Ada je yang kaitkan isu ni dgn politik, agama, bangsa.. erm..tah lah. Benda ni dah karat teruk. Ke ...

free sangat kut skrg dah ramai takde keje. bosskur dah takde

selain dari sholat 5 min tu, yg lain2 surf internet caci maki komplen org selagi blh...

get a life la wey..and move on...




Quote natrahn 9-8-2019 04:30 PM
Edited by natrahn at 9-8-2019 04:35 PM
leylapple replied at 9-8-2019 04:24 PM
free sangat kut skrg dah ramai takde keje. bosskur dah takde

selain dari sholat 5 min tu, yg  ...

tu la awak..karat teruk nih... dah kena patut tanggalkan replika tu..isu keselamatan nih

Quote aHoi83 9-8-2019 04:32 PM
DBP confirmla buku bukan rehal
Quote mizruncing 9-8-2019 04:38 PM
yelaa ptt nk robohkan tu explain la btol2 sbb apa utk ape sume. ni tibe2 bg notis nk roboh. msti la org pikir bukan2. ckp awal2 sbb dh berkarat n tkot jatuh smpai membahayakan nyawa org lain kan senang. takde laa org pikir bukan2
Quote seri_mawr 9-8-2019 05:08 PM
Boomibulat replied at 9-8-2019 04:06 PM
Klu mati dihempap rehal mgkn syahid sis..klu dihempap buku mati katak..

klu gitu masa majlis nak robooh kan t pi le jadi sukarelawan..untuk2 kena hempap "rehal"
Quote sitiselangor 9-8-2019 05:28 PM
dgn arca rehal pun nak sentap

bodoh gila





Quote aechae 9-8-2019 05:39 PM
Klu rehal pn knapa?bkn ko sembah rehal pn...
Rehal kt rumah pn buat main jd track kereta mainan...
Quote Asdan 9-8-2019 05:40 PM

bukan warisan hindu ke ?

Quote Foxey 9-8-2019 05:52 PM
Keselamatan kan lebih penting. Baik dirobohkan dari menyebabkan kemalangan nyawa kalau jatuh sebab karat

Lihat semua komen(78)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.117770s Gzip On
To Top