Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Daiyan Trisha Selar Blog Hiburan Kerana Panggilan "Awek Cina"

14-8-2019 03:43 PM|Oleh: Top5| Komen: 42

Beberapa hari lalu Jaa Suzuran dikatakan tengah hangat bercinta dengan seorang wanita Cina yang bernama Melissa Th'ng. Ia sekaligus mendapat liputan daripada beberapa blog hiburan yang melabelkan ia sebagai 'awek Cina'.

Dalam pada itu, penyanyi Daiyan Trisya menyelar tindakan beberapa buah blog hiburan yang menggelar Melissa sebagai awek Cina kerana dia menganggap panggilan itu tidak beradab dan bersifat perkauman.



Daiyan mahu mengubah cara pemikiran dan percakapan segelintir masyarakat di negara ini.

"Saya memang berkawan dengan Jaa dan Melissa. Bila saya nampak tajuk utama sebuah blog seperti itu, saya rasa macam saja nak cari pasal kerana ia menimbulkan isu perkauman.


Sepatutnya guna nama sebenar Melissa.

"Ini sangat tidak adil untuk Melissa kerana saya tahu dia seorang yang bekerja keras malah banyak melibatkan diri dengan industri seni. Dia seorang pengacara, model dan penyampai radio. 

Jadi dengan menggunakan panggilan 'awek cina' kepadanya, saya rasa tidak sesuai. Kalau tajuk utama itu boleh menggunakan nama Jaa yang sebenar kenapa tidak kepada Melissa," katanya kepada HLIVE.


Masyarakat kita juga kena ubah sikap.

"Saya ingin perkara seperti ini diubah kerana ia sangat sinonim dan sering digunakan oleh masyarakat kita. Kita patut melakukan sedikit perubahan," katanya lagi.

Apa pula pendapat kalian? - CARI 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 42
Komen

Previous : Zizi Kirana Mahu Kahwin Lelaki Kelakar, Tidak Kira Tua Muda

Next       : "Balik 2, 3 Pagi Pun Dia Tak Kisah," - Syazwan Zulkifli Pilih Pramugari Jadi Isteri

Komen Terbaru

Quote anony-mous 20-8-2019 12:04 AM
Aik? Habis tu nk pggil minachi india? I rasa tajuk tu la buat semangat sifat malaysian. Sb melayu bcinta dgn cina. Bimbo rupanya daiyan ni

Lain-lain Komen

Quote diggerr 14-8-2019 03:47 PM
Bukan dah lama ke kes ni
Quote Y-Nots! 14-8-2019 03:50 PM
adoiiiiiiii
Quote miszclassique 14-8-2019 03:51 PM
Awek dia gi tandas basuh pakai air tak
Quote unguaurora 14-8-2019 03:52 PM
Ni mcm kes KB panggil gelaran Si Korea tu la ye?
Quote Kurex 14-8-2019 03:52 PM
Takkan nak panggil awek korea..
Quote Kurex 14-8-2019 03:53 PM
Btw suara dayan ni macam penyanyi latar utk lagu sendiri
Quote aijinmisaki 14-8-2019 03:57 PM
Kurex: Btw suara dayan ni macam penyanyi latar utk lagu sendiri


Jaa suzuram ni engkau tanak peluk ke?
Quote umbut 14-8-2019 04:00 PM
miszclassique replied at 14-8-2019 03:51 PM
Awek dia gi tandas basuh pakai air tak

Melayu cebok sampai basah bilik  air basah seluar..
Quote luluaurora 14-8-2019 04:14 PM
Udah terang lagi bersuluh emmangnya awek cina loo.. Ngapain kamu? Jelezz?...

Anyways.. Whoryoussss???  Sapa daiyan ni?
Quote Rhyno 14-8-2019 04:16 PM
Daiyan who????? who r yusssss???
Quote unguaurora 14-8-2019 04:31 PM
Iols rasa x perlu la weols gelabah psl ni. Awek cina la, si korea la. Yg weols dari dulu panggil mat salleh la omputih la tu ok plak. X rasis pun..tgk si mat dan dgn si rhys tu ok je..kdg2 deols sebut je istilah2 tu
Quote kualibesi 14-8-2019 04:45 PM
ntah spe2 si daiyan ni plk
Quote chula 14-8-2019 04:52 PM
hmm siapa tah ni Jaa Suzuran, daiyan ni..
Quote Victorioussss 14-8-2019 04:58 PM
Kepala pantas la panggil awek cina dikira perkauman?
Panggil amoi pn perkauman..ahpek pn perkauman?

Cina panggil melayu sbg nasi lemak atau belacan pn dikira sbg perkauman kah?
Panggil geng kari sembang kari pn perkauman?

Mentaliti macam panggilan nigga ke..awek cina hanya bole dipanggil oleh org cina gittew

Mohon belaja tinggi2 noks..
Quote mieymiey 14-8-2019 05:20 PM
Ini sangat tidak adil untuk Melissa kerana saya tahu dia seorang yang bekerja keras malah banyak melibatkan diri dengan industri seni


Tapi memang betul pun kan, Melissa ni whoareyussss dalam industri. Iols kenal pun pasal ANTM.
Quote awanysss 14-8-2019 05:21 PM
itu pun issue ke hahahahha
Quote TinCola 14-8-2019 06:33 PM
Melissa peserta Asia NTM season 1
Quote crazybeach 14-8-2019 07:07 PM
hipokrit jah kau nok. panggil awek cina apek amoi ahso bagai tu kira racist? kat ig kau panggil mamat ni oppa tak racist pulak? takde pun kau nak panggil dengan nama betul dia?

[ig]https://www.instagram.com/p/ByhzJgVAML2/[/ig]
Quote crazybeach 14-8-2019 07:09 PM
ni hah kau sendiri guna panggilan anak jepun tak kira racist pulak eh?

[ig]https://www.instagram.com/p/Bh82z47DLH1/[/ig]

Lihat semua komen(42)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.124215s Gzip On
To Top