Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Bosan Makan Lauk Bersantan? Boleh Cuba Sup Ikan Masam Kimball

26-7-2019 10:41 AM|Oleh: natrahn| Komen: 14

Dah bosan makan lauk bersantan? Apa kata kita cuba resepi baru dari Kimball Malaysia - Sup Ikan Masam Kimball. 

Bahan yang digunakan tidak sampai 10 jenis dan apa jua jenis ikan boleh digunakan. Jom cuba!




Bahan-bahannya: 

1. 2 keping asam keping
2. 2 batang serai, diketuk
3. 4 biji cili burung, diketuk
4. 4 ulas bawang merah, diketuk
5. 8 biji bendi, ditrim
6. 400 gm isi ikan pari
7. 1/2 cawan sos bijan 3 rasa Kimball 
8. 1 sudu garam
9. 3 cawan air


Cara memasaknya:

1. Masukkan tiga cawan air dan biarkan menggelegak.





2. Masukkan setengah cawan sos bijan tiga rasa Kimball dan kacau sehingga sebati.



3. Masuk dua keping asam keping.



4. Masukkan satu sudu kecil garam.




5. Masukkan empat biji cili burung, diketuk.



6. Kemudian masukkan empat ulas bawang merah, diketuk.



7. Masukkan dua batang serai, diketuk.




8. Masukkan 400 gram isi ikan dan biarkan seketika hingga menggelegak dan isi ikan sedikit masak.



9. Akhir sekali, masukkan lapan biji bendi yang telah ditrim dan masak sehingga bendi lembut. Biarkan seketika sehingga semua bahan masak sepenuhnya.



Siap dan sedia untuk dihidangkan. Sesuai dimakan bersama-sama nasi panas. Selamat mencuba! - CARI


Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
2
Terkejut
2
Sedih
2
Lawak
2
Bosan
2
Komen: 14
Komen

Previous : Homemade Askrim Vanila Coklat Ala Magnum - Cair Di Mulut, Gemuk Di Perut!

Next       : Brownies Kedut Oreo, Kek Bantat Yang Mudah Dibuat Sedap Dimakan!

Komen Terbaru

Quote puanbintang 27-9-2019 09:14 AM
rasanya masam masam masin manis ye? nampak senang dan sedap..balik kerja nanti boleh cuba ni

Lain-lain Komen

Quote Cpkay 26-7-2019 11:03 AM
Terima kasih atas resepi . patut dicuba hujung minggu nanti
Quote bawangkecik 26-7-2019 12:16 PM
sedap ni tapi buat tak pernah jadi. sama jugak dengan resipi ikan singgang
Quote natrahn 26-7-2019 12:26 PM
bawangkecik replied at 26-7-2019 12:16 PM
sedap ni tapi buat tak pernah jadi. sama jugak dengan resipi ikan singgang

Usaha tangga kejayaan
Quote MadameOnion 26-7-2019 04:33 PM
macam  sedap je
Quote Lengkong 28-7-2019 12:34 PM
Makan panas2 sedap ni

Quote teddykuning86 2-8-2019 04:04 PM
Boleh cuba ni. Nampak menyelerakan...
Quote stapler89 6-8-2019 02:33 PM
mcm sedap.. nk try dgn ikan lain..  xbole go dgn ikan pari. heee
Quote hatikudus 6-8-2019 03:09 PM
Menarik untuk dicuba, mmg suka resepi campak2 gini
Quote Deeva 8-8-2019 05:21 PM
Nampak senang nak buat ni. Nak try tukar dengan ikan lain kot tapi tak tau ikan apa yg sesuai. Boleh try nanti..
Quote natrahn 8-8-2019 05:23 PM
Deeva replied at 8-8-2019 05:21 PM
Nampak senang nak buat ni. Nak try tukar dengan ikan lain kot tapi tak tau ikan apa yg sesuai. Boleh ...

tenggiri / kembung sedap kot.. nanti dah cuba komen sini ok..share gambar
Quote Deeva 8-8-2019 05:32 PM
natrahn replied at 8-8-2019 05:23 PM
tenggiri / kembung sedap kot.. nanti dah cuba komen sini ok..share gambar

ahaa ok jugak tu ikan kembung. thanks for the suggestion!
Quote mata.kail 10-9-2019 09:45 PM
Nyum2...suka tengok je resipi
Quote Gomea 15-9-2019 05:14 PM
Boleh cuba nanti. Hari2 masaj sampai xde idea da
Quote puanbintang 27-9-2019 09:14 AM
rasanya masam masam masin manis ye? nampak senang dan sedap..balik kerja nanti boleh cuba ni

Lihat semua komen(14)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.081415s Gzip On
To Top