Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Samseng Pernah Diupah Cacatkan Muka Allahyarham Tan Sri P.Ramlee

8-10-2019 03:10 PM|Bakie| Komen: 18

Sebut saja  namanya, sudah pasti ramai akan teringat karya-karya  senimana agung Malaysia ini.


Daripada tua sehinggakan yang muda, setiap lapisan masyarakat tidak akan terlepas daripada sentuhan magis karyanya, sama ada daripada tinggalan muzik atau lakonannya.


Siapa lagi kalau bukan Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh atau lebih dikenali sebagai Tan Sri P.Ramlee.

 

Sebagai penghormatan kerana jasanya dalam dunia hiburan tempatan, mari kita mengungkap cerita-cerita dan fakta-fakta menarik tentang Seniman Legenda Negara, Allahyarham Tan Sri P.Ramlee yang mungkin ramai tidak tahu.


1. Cuba lihat gambar di bawah ini. Anda mungkin pernah melihat figura tinggi ini di dalam filem Allahyarham, tapi yang mana satu ya?


Sumber  : Astro Prima


Figura yang mudah dikenali dengan panggilan Mr.Singhini terlibat dengan dua filem Allahyarham yang porpular iaitu Pendekar Bujang Lapok dan Seniman Bujang Lapok.


Bukan sekadar menjadi pelakon tambahan di dalam filem-filem Allahyarham malahan apa yang menarik lagi, Mr.Singh juga akan datang ke rumah Seniman Legenda Malaysia ini hampir setiap minggu untuk mengurut beliau.


2. Jika di Hollywood mereka ada Eminem yang mempopularkan pekataan 'stan', Drake dengan 'yolo' dan Miley Cyrus dengan 'twerk'. Di Malaysia juga tidak kurang hebatnya.


Seniman lagenda negara kita, Allahyarham Tan Sri P.Ramlee telah mencipta beberapa perkataan yang masih digunakan sehingga sekarang. Allahyarham telah mencipta perkataan  di mana beliau memendekkan perkataan tersebut dengan mengambil sebutan awalan untuk setiap perkataan seperti;


KUGIRAN  yang diambil daripada Kumpulan Gitar Rancak dan

PAWAGAM yang diambil daripada Panggung Wayang Gambar


3. Bagaikan sebuah kisah dongeng jika dapat menjadikan seorang permaisuri sebagai seorang isteri. Tapi untuk Allahyarham Tan Sri P.Ramlee bukan lagi dongeng kerana pada tahun 1955, pada usia 26 tahun, Allahyarham telah mendirikan rumah tangga bersama Allahyarhamah Seniwatati Norizan Binti Muhammad Noor.


Sumber: Internet

 

Yang mana Seniwati tersebut pernah menjadi isteri pemaisuri untuk Sultan Perak ke 32, Sultan Sir Yusuf Izzuddin Shah pada tahun 1954 pada usia 27 tahun, sebelum bercerai setahun selepas itu. Hubungan rumah tangga yang didirikan bersama Allahyarham Tan Sri P.Ramlee juga tidak bertahan lama kerana hanya dapat bertahan selama 6 tahun sahaja yang menyaksikan tahun 1961 menjadi tahun terakhir mereka menjadi pasangan suami isteri.


4. Kejayaannya dalam bidang hiburan bukan saja di Malaysia, malahan beliau penah mendapat beberapa pengiktirafan daripada negara luar atas bakatnya sebagai seorang penghibur. Tetapi dengan kejayaan itu juga telah melahirkan seteru- seteru yang dengki dengan pencapaian Seniman Legenda Negara itu.


Terdapat beberapa komplot untuk menjatuhkan beliau dengan cara mengupah samseng – samseng bagi bertujuan mencacatkan muka Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. 


 

Sumber: Youtube\Kipaszz


Walau bagaimanapun, hal ini telah sampai  ke pengetahuaan Allahyarham melalui bantuan rakan sekerjanya. Bagi mengelakkan perkara buruk itu berlaku, Allahyarham terpaksa meminta pertolongan daripada seorang penyanyi piring hitam iaitu Allahyarham Jasni Ahmad ataupun lebih dikenali sebagai Wak Jasni oleh orang di sekelilinya. Beliau juga adalah suami kepada Neng Yatimah dan juga bapa kepada Roseyatimah.


Begitulah antara cerita menarik yang dilalui legenda tanah air ini. Apa pula kenangan zaman kecil anda dengan figura ini? Kongsikan bersama kami di ruang komen. - CARI 


Sumber : Internet


Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 18
Komen

Previous : Siapa Usahawan Kosmetik Yang 'Lari' Dari Dazrin Sebab Masih Berhutang Puluhan Ribu?

Next       : "Aliff Aziz Sepupu Sayalah!"- Kata 'Teman Wanita Baharu'

Komen Terbaru

Quote ikanmasin 10-10-2019 07:49 PM

itulahh ..ptt lah takde yg berani usik kan..

Lain-lain Komen

Quote chicozinn 8-10-2019 03:45 PM
yang penting aura arwah P Ramlee ni masih ade..suka btul aku tgok iklan powerroot yg macam dolu2 tu..ni kalu anak2 p ramlee tgok aku rasa dorang mesti menangis sebab figura n sore fairuz sama cm p ramlee
Quote natrahn 8-10-2019 04:28 PM
kecik-kecik dulu suka main belakon-belakon dengan sepupu sepapat..
filem yang kami suka ialah pendekar bujang lapok.. kelakar bila dikenang semula..
setiap dialog n scene tu kami hafal hehehe
Quote chandrahusin 8-10-2019 04:48 PM
arwah Abah aku peminat Allahyarham
aku igt lagi zaman tu
kereta arwah Abah ada catridge player
mmg mainkan lagu2 Allahyarham je lah
1 hari tu arwah Abah suh beli catridge lagu baru
aku beli la lagu Suhaimi Mior Hassan masa tu
marah arwah Abah.. hehe
Quote pokaibanktokyo 8-10-2019 05:13 PM
Wak jasni buat apa sampai komplot semua tak jadi ?
Quote cclina2 8-10-2019 05:31 PM
Edited by cclina2 at 8-10-2019 09:33 AM

P. Ramlee in a promotional still, 1954
Born        YM Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh
22 March 1929
George Town, Penang, Straits Settlements
(now Malaysia)
Died        29 May 1973 (aged 44)
Setapak, Kuala Lumpur,
Quote ikanmasin 8-10-2019 06:47 PM
pokaibanktokyo replied at 8-10-2019 05:13 PM
Wak jasni buat apa sampai komplot semua tak jadi ?

akk pun tertanya2..bantuan mcm mana tu kan..nak tau jg.
Quote Eric.n9 9-10-2019 04:17 AM
Klu neng yatimah tu tau lah dia ada silat, plus pandai baca2 skit..
Pasal wak jasni ni kurang tahu skit.
Quote cikja 9-10-2019 10:07 AM
Pernah pegi rmh Allahyarham kt setapak ngn arwah abah & mak.. seronok betul arwah abah ngn mak dpt msk dlm tu & tgk brg2 Allahyarham...
Quote noorhairiahma 9-10-2019 10:16 AM
chicozinn replied at 8-10-2019 03:45 PM
yang penting aura arwah P Ramlee ni masih ade..suka btul aku tgok iklan powerroot yg macam dolu2 tu. ...

Ye lah kan. emak i siap konfius lagi iklan tu. emak i kata, kenapa macam lain je ni?
i cakap, 'tu iklan je, mak. p.ramlee tu bukan p.ramlee betul. tu orang lain berlakon jadi p.ramlee.'



Quote aleesyasofia 9-10-2019 10:30 AM
seniman yang tiada gantinya.. sampai skrg org masih ingat dan filem2nya mmg tak jemu nak tonton..
Quote zuuu 9-10-2019 01:26 PM
Filem2 arwah antara filem melayu yg aq boleh layan berulang kali...
Quote anastasia7 9-10-2019 09:16 PM
Masa kecik2 aku panggil P. MALEE.
Quote chicozinn 10-10-2019 09:31 AM
noorhairiahma replied at 9-10-2019 10:16 AM
Ye lah kan. emak i siap konfius lagi iklan tu. emak i kata, kenapa macam lain je ni?
i cakap, 'tu ...

tapi nampak cam real kan?of coz la xleh nak 100% sama sebab arwah da takde
Quote abas8888 10-10-2019 05:08 PM
pokaibanktokyo replied at 8-10-2019 05:13 PM
Wak jasni buat apa sampai komplot semua tak jadi ?

kat youtube tu ada cerita wak jasni buat siasatan dan sound kat depa yg terlibat kalau apa2 jadi kat p ramlee depa akan terima akibatnya...wak jasni ni orang yang disegani di singapura masa tu..
Quote abas8888 10-10-2019 05:09 PM
Eric.n9 replied at 9-10-2019 04:17 AM
Klu neng yatimah tu tau lah dia ada silat, plus pandai baca2 skit..
Pasal wak jasni ni kurang tahu  ...

kalau isterinya hebat pasti suaminya lagi hebat..
Quote pokaibanktokyo 10-10-2019 05:42 PM
abas8888 replied at 10-10-2019 09:08 AM
kat youtube tu ada cerita wak jasni buat siasatan dan sound kat depa yg terlibat kalau apa2 jadi k ...

Ooo. Hebat tul wak jasni tu


@ikanmasin
Quote ikanmasin 10-10-2019 07:48 PM
abas8888 replied at 10-10-2019 05:08 PM
kat youtube tu ada cerita wak jasni buat siasatan dan sound kat depa yg terlibat kalau apa2 jadi k ...

oh gitu..wah mmg hebat org nya..
Quote ikanmasin 10-10-2019 07:49 PM

itulahh ..ptt lah takde yg berani usik kan..

Lihat semua komen(18)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.124555s Gzip On
To Top