Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal DEGUP RAMADAN Lihat artikel

Hukum Telan Kahak Boleh Membatalkan Puasa - PU Azman

15-5-2019 09:56 AM Komen: 7
Foto Google

Pencetus Ummah (PU) Azman menjelaskan kekeliruan yang melanda umat Islam berhubung isu menelan kahak ketika berpuasa. Perkara itu dimuat naik menerusi Instagramnya yang menjelaskan tentang beberapa hukum diperkatakan ulama.



"Kalau kahak itu belum sampai ke kawasan mulut iaitu masih di kerongkong, maka tak batal kalau telan. Tak perlu ambil pelocok jamban untuk tarik keluar. 

"Tapi, ulama beza pendapat kalau kahak dah sampai ke kawasan mulut. Ada ulama yang mengatakan batal dan ada yang mengatakan tidak batal. Lebih baik dibuang kerana kahak adalah kotoran. 

"Tapi kalau kahak tu dah sampai keluar bibir, kemudian keluarkan lidah bawak masuk balik dan telan, ia sah batal. 

"Manalah tahu mungkin ada yang kahak kuning terbayang macam mustard sauce dengan kentang tu," tulisnya.

Rata-rata netizen mengucapkan terima kasih kepada PU Azman diatas penjelasan jelas yang dikongsikannya itu. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 7
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote schabella 19-5-2019 04:43 PM
Thanks for the info

Lain-lain Komen

Quote EvieWanKenobi 15-5-2019 10:41 AM
haha.. tq Cik Man..
Quote far-risk 15-5-2019 11:01 AM
padahal br pg td pas sahur nak tido balik ada kahak kat kerongkong. nak keluarkan x boleh last2 tertelan. dok terfikir batal ke tp disebabkan teringat x keluar pon lg dah x leh sampai mulut pon takkan nak tahan sampai berbuka??? hoho
Quote Supersirap 15-5-2019 11:18 AM
terima kasih for the info
Quote Artemesiaa 15-5-2019 11:51 AM
Kahak kan kotoran eloklah dikeluarkan dari ditelan
Quote RatuDunia94 15-5-2019 12:29 PM
Simple je.. kahak tu kan mmg dh duduk dlm badan kita.. selagi belum keluar dr mulut x batal kalau telan..
Quote ikanmasin 15-5-2019 12:52 PM
tq2 info..
Quote schabella 19-5-2019 04:43 PM
Thanks for the info

Lihat semua komen(7)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.043590s Gzip On
To Top