Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

'Alat Sulit' Membengkak Seperti Belon Kerana Enggan Ambil Insulin

Oleh: intan|7-5-2019 10:14 AM Komen: 10
Dulu, pernah kecoh di Malaysia apabila sesetengah pesakit diabetes seolah-olah tidak menghargai ubat insulin yang mencecah ribuan ringgit, malah dicampak ke dalam tong sampah kerana enggan memakan ubat tersebut. 

Jika dibandingkan di luar negara, keperluan insulin ini adalah terhad dan pesakit terpaksa membeli ubat tersebut yang harganya hampir mencecah ASD2,000.




Di Twitter, seorang Doktor dikenali sebagai Dr Hafizah MD telah menulis sebuah bebenang mengenai pengalamannya merawat seorang pesakit diabetes yang enggan mengambil insulin. 

Menurut rekod, seramai 3.6 juta rakyat ini menghidap diabetes dan merupakan kadar tertinggi di dunia. Insulin amat penting untuk pesakit diabetes kerana ianya diperlukan untuk mengawal paras glukosa dalam badan. 

Pesakit Dr Hafizah ini telah didiagnosis dengan penyakit 'fourniers gangrene' yang menyebabkan kemaluan pesakit tersebut membengkak. Lihat dengan amaran kerana grafik tidak sesuai ditonton dan agak jijik.




Bau seperti bangkai reput..


Boleh sembuh atau tidak?


Buat pesakit diabetes khususnya, insulin sangat penting untuk anda. Bersyukurlah kerana buat masa sekarang, ubat tersebut masih lagi percuma dan mudah didapati. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 10
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote umie 8-5-2019 06:42 AM
Takziah pakcik...sapa suh degil xnak ikut nasihat doc. Ko jugak yang menanggung bukannya doc

Lain-lain Komen

Quote AbukRokok 7-5-2019 11:03 AM
dah mati la tu..impian tercapai utk dpt saiz nalla
Quote manehnya 7-5-2019 11:15 AM
msti derita sgt tu.. kesian jugak..  

itu la org laki org suh bernti isap kok x mau. padan muka
Quote myakayina 7-5-2019 11:15 AM
bahayanya kencing manis.. kurangkan gula dlm makanan dan minuman..lebihkan gula dalam senyuman..
Quote dekmieDandy 7-5-2019 11:35 AM
yang penting dia nanges sebab batang nak kena tebas

bukan sebab dah nak meninggal ke apa
Quote insulin 7-5-2019 11:59 AM
Takziah kepada pakcik tu. Sebagai lelaki, sedikit-sebanyak kita faham rasa sedih pakcik ni.
Quote EvieWanKenobi 7-5-2019 12:14 PM
ngerinya.. pakcik tu dapat diselamatkan tak?
Quote Pink_Purple 7-5-2019 12:20 PM
dah xreti jaga kesihatan dari awal lagi

sampi kritikal mcm tu baru padan..

tu pun degil jg xnk dgr nasiht doc
Quote Artemesiaa 7-5-2019 01:10 PM
Sebab tu pentingnya ikut nasihat doktor jangan main pandai ikut suka sendiri je
Quote RatuDunia94 7-5-2019 03:56 PM
Kadang orang2 ni dia tau dia sakit.. tp x peduli utk buat tindakan kononnya masih boleh berjalan.. masih boleh bekerja.. masih x sakit.. masih boleh bertahan.. then bila keadaan dh teruk sampai diri sendiri dh x tertanggung baru merangkak2 nk jumpa doktor.
Quote umie 8-5-2019 06:42 AM
Takziah pakcik...sapa suh degil xnak ikut nasihat doc. Ko jugak yang menanggung bukannya doc

Lihat semua komen(10)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.211913s Gzip On
To Top