Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Minum Berdiri Punca Cepat Haus, Berisiko Hidap Penyakit Kronik?

3-6-2019 10:43 AM|Oleh: top5complete| Komen: 19

FOTO GOOGLE

Lebih dua pertiga daripada berat tubuh manusia terdiri daripada air. Air memainkan peranan penting dalam menjaga tubuh dari terhidrasi selain membolehkan sisa toksik untuk keluar dari sistem tubuh dan membantu meningkatkan peredaran darah. 

Air mengekalkan kesihatan tulang belakang dan kognitif. Setiap hari, tubuh kita kehilangan sejumlah besar air dan disebabkan itu, adalah penting untuk kita minum lebih dari tujuh gelas air sehari.


Kenapa dilarang minum berdiri?


Minum sambil berdiri menyebabkan air diminum masuk ke dalam tubuh tanpa ditapis, lalu terus turun ke pundi kencing dan menyebabkan penyakit batu karang.

Batu karang adalah salah satu penyakit ginjal yang sangat bahaya kerana ia menyebabkan manusia susah untuk membuang air kecil. Malah, ia boleh menyebabkan pendarahan ketika membuang air.


FOTO GOOGLE


Minum ketika duduk

Berlainan dengan minum sambil duduk, minuman yang masuk ke tubuh kita akan turun dalam kadar perlahan. Ia akan membantu dalam proses penapisan air di dalam badan. 

Penapisan yang baik akan memberi manfaat kepada ginjal untuk menapis air dengan lebih baik agar terhindar daripada penyakit batu karang.


Penyakit berbahaya

Anda juga mungkin diserang penyakit kronik seperti diabetis, anemia dan tekanan darah rendah jika sentiasa berasa haus. Antara punca sering haus adalah minum berdiri. 

Air akan terus masuk ke dalam buah pinggang apabila anda minum ketika berdiri. Ini akan mengganggu proses penapisan semula jadi dan kotoran akan terkumpul di dalam pundi kencing, sekali gus berisiko mengalami kerosakan buah pinggang.

Semoga info ini berguna buat anda. Mencegah lebih baik daripada merawat. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
5
Terkejut
5
Sedih
4
Lawak
1
Bosan
5
Komen: 19
Komen

Previous : Tulang Belakang Bengkok, Wanita Cenderung Hidap Skoliosis

Next       : Eeww... Lelaki Dakwa Tak Pernah Demam Lepas Minum Air Kencing Melalui Hidung!

Komen Terbaru

Quote axl_bach 5-8-2019 02:23 PM
Ya Allah, satu lagi artikel hoax menipu.....minum berdiri air terus masuk pundi kencing?

Dah tu plak dan2 ada yg kaitkan dgn hikmah sunnah nabi...

Sunnah nabi minum duduk x perlukan penipuan mcm ni, adeh laaaa

Lain-lain Komen

Quote MsKathryn 3-6-2019 03:04 PM
Yes.. penah baca article tak elok minum masa berdiri sebaiknya duduk.
Quote RatuDunia94 3-6-2019 04:08 PM
Mmg sunnah pon kan minum kena duduk
Quote Artemesiaa 3-6-2019 04:28 PM
Bagus diperingatkan pasti ramai yang tak tahu kenapa
Quote rukia2 3-6-2019 08:59 PM
Oohhh..baru tau
Quote biozipstar 4-6-2019 10:41 AM
okay mekaseh info
Quote maxgamer82 7-6-2019 03:26 PM
terkadang lupa..terima kasih mengingatkan
Quote groundfloor 9-6-2019 10:36 PM
Tq for info
Quote keds 11-6-2019 01:58 PM
bagusss............
Quote ichaliza 12-6-2019 07:54 AM
Terdapat banyak hadith yang secara zahirnya melarang daripada makan dan minum sambil berdiri.. Makan dan minum dalam keadaan duduk secara tertib juga merupakan satu adab Islami yang perlu dipelihara.
Quote bananes 18-6-2019 11:44 AM
alamak..selalu buat macam ni
Quote lagendahidup 19-6-2019 11:43 AM
ada hikmah rupanya larangan minum berdiri ni .trima kasih tt
Quote puanbintang 19-6-2019 03:24 PM
kadang terberdiri jugak minumnya..
Quote CikB 20-6-2019 11:48 AM
mujur lah selalu beringat minum duduk
Quote Chairman 17-7-2019 11:09 AM
selalu je terlupe nak duduk kalo minum air..hmm
Quote ummuibrisim 25-7-2019 11:25 PM
ohh thx u untk info...minum duduk adalah sunnah...
Quote amerald 26-7-2019 12:13 AM
Sunnah Nabi makan dan minum perlu duduk
Ada sebab yg sangat bernilai. Dh lupa pulak sebabnya
Quote berakit2kehulu 4-8-2019 01:00 PM
ichaliza replied at 12-6-2019 07:54 AM
Terdapat banyak hadith yang secara zahirnya melarang daripada makan dan minum sambil berdiri.. Makan ...

Betul2. Tapi selalu diabaikan
Quote naz.wani 5-8-2019 12:29 PM
rukia2 replied at 3-6-2019 08:59 PM
Oohhh..baru tau

Aku pun baru tau..huhu
Quote axl_bach 5-8-2019 02:23 PM
Ya Allah, satu lagi artikel hoax menipu.....minum berdiri air terus masuk pundi kencing?

Dah tu plak dan2 ada yg kaitkan dgn hikmah sunnah nabi...

Sunnah nabi minum duduk x perlukan penipuan mcm ni, adeh laaaa

Lihat semua komen(19)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.077495s Gzip On
To Top