Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Kisah Gadis GrabFood Hantar Makanan Guna Kerusi Roda Sentuh Hati Netizen..

8-4-2019 12:26 PM| Komen: 15

Tidak boleh berjalan sejak lahir, Sumaiyah Ghazali seorang gadis OKU di Singapura menceritakan kisah hidupnya yang bekerja sebagai penghantar makanan GrabFood untuk menyara kehidupan. 

Sumber Gambar: Berita Harian Singapura
Kerana tidak mahu bergantung hidup kepada orang lain, Sumaiyah nekad mahu bekerja dan menyara dirinya sendiri. Penyakit Celebral Palsy tidak mampu untuk menghalang wanita cekal ini untuk mencari rezeki seperti orang lain.

Sumaiyah pernah bekerja di pejabat suatu ketika dahulu, namun dia berhenti kerana tangannya tidak kuat untuk menjalan kerja-kerja pejabat dan sering dimarahi kerana cara kerjanya sedikit perlahan daripada orang lain.


Katanya lagi, dia menghantar makanan menggunakan pengangkutan awam iaitu bas untuk pergi ke rumah pelanggannya dan kadang kala dimarahi oleh pelanggan apabila lambat menghantar makanan.

Antara dugaan besar dalam menghantar makanan bagi Sumaiyah adalah ketika hujan. Dia akan berteduh menggunakan payung dan proses penghantaran makanan juga akan menjadi sedikit lambat kerana jalan raya akan menjadi lebih sesak ketika hujan. 

Kisah yang memberi inspirasi ini boleh memberi pengajaran buat kita agar tidak cepat berputus asa dalam kehidupan! - CARI 




Apa Reaksi Anda...

Bagus
2
Marah
2
Terkejut
2
Sedih
3
Lawak
3
Bosan
3
Komen: 15
Komen

Previous : Rupa Sebenar Pemilik Suara Upin Dan Ipin, Cantik Orangnya!

Next       : Wow, Berbakatnya! Umur 12 Tahun Adik Ni Dah Mampu Beli BMW Hasil Kerja Jurumekap

Komen Terbaru

Quote Lengkong 23-6-2019 12:02 PM
Kuat semangat dan rajin

Lain-lain Komen

Quote Nana_Man 8-4-2019 01:06 PM
Such an inspiration...
Quote merrissa 8-4-2019 01:16 PM
hebat sungguh dia....hari tuh tgk kat majalah 3, lelaki cacat tangan akibat bom tangan, jadi penghantar grabfood juga...
Quote Artemesiaa 8-4-2019 04:22 PM
Syabas buat beliau sanggup berusaha walaupun ada kekurangan diri
Quote EvieWanKenobi 8-4-2019 04:45 PM
semoga Allah terus merahmati mereka dan
keluarga mereka..

biar susah asalkan rezeki tu halal..
Insyallah berkat..
Quote ikanmasin 8-4-2019 05:06 PM
yg oku pun berusaha nak cr duit yg sihat walafiat muda
bdn kuat lg buat apa.jd biawak hdp jer
Quote seramado 8-4-2019 05:12 PM
tu la yg sihat ni ramai xnak keje..
Quote namr 9-4-2019 12:48 PM
semoga murah rezeki sis
Quote cik_kuntum36 9-4-2019 01:52 PM
Semoga dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan...
Quote frozenfroggie 9-4-2019 02:34 PM
gigih..kagum
Quote chicozinn 10-4-2019 12:06 AM
Sohai ko tu xde cacat pun knapa la malas nk cri rzki berterusan untuk anak bini ko?ke ko cacat otak ni?eh malu la skit ngan akak ni wlupun oku tapi keja gak
Quote beautifulorchid 12-4-2019 04:15 PM
kalau ada moto utk OKU mcm akak ni lagi senang dia nak bergerak..maksud i kat sini, moto dia tu boleh masuk sekalila kerusi roda dia.. tak payah la akak tu naik turun public transport...dah sampai umah customer/kedai  dia boleh la turun dengan senang..
Quote lyza2474 12-4-2019 04:19 PM
kagum... hebat
Quote mizruncing 16-4-2019 08:52 AM
kesiannyaa. tapi still lagi semangat tgi nk sara hidup sdri. not rely others. respect !
Quote sufi^_^ 16-4-2019 12:20 PM
chicozinn replied at 9-4-2019 04:06 PM
Sohai ko tu xde cacat pun knapa la malas nk cri rzki berterusan untuk anak bini ko?ke ko cacat otak  ...

Masa tengok Majalah 3 pasal ada budak ni tak de tangan tapi gigih hantar GrabFood untuk sara hidup, I terpikir pasal sohai gak
Quote Lengkong 23-6-2019 12:02 PM
Kuat semangat dan rajin

Lihat semua komen(15)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.084400s Gzip On
To Top