Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Sungai Kim Kim Sebenarnya Dah 10 Tahun Tercemar, Langsung Tiada Tindakan Diambil!

Oleh: Myra Rozi|22-3-2019 11:22 AM Komen: 30
Pencemaran Sungai Kim Kim sebenarnya bukan perkara baharu, bahkan ianya sudah diajukan kepada pihak bertanggungjawab sejak sepuluh tahun lepas tapi tiada tindakan yang diambil.

Bagaimanapun pencemaran toksik yang berlaku 7 Mac lalu, baru ada tindakan dan ia termasuk memburu dalang di sebaliknya. Itu pun selepas ianya menjadi isu di seluruh negara.

Seorang penduduk Kampung Pasir Putih Zulkarnain Hashim, 40-an, memberitahu, Kira-kira 10 tahun lalu sudah puas saya membela nasib Sungai Kim Kim, masa tu tiada lagi sistem aduan melalui laman web kecuali menggunakan emel. Dalam email pelbagai luahan saya tulis sampailah akhirnya dapat berjumpa dengan pengawainya.

Foto: Utusan
Apa yang dikatakan pada saya waktu itu kenapa tidak mengikut saluran yang betul. Apa tidaknya apabila aduan tidak dilayan saya terus pergi ke Putrajaya mengadu hal ini.'

Utusan Online melaporkan, pencemaran toksik itu melibatkan seramai 5,848 mangsa, termasuk 951daripadanya dimasukkan dalam wad di hospital manakala 25 pula dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU).

Bagi saya apa yang berlaku sekarang adalah disebabkan sikap yang tidak proaktif dari badan bertanggungjawab. Sekarang kita boleh saksikan sendiri apa yang terjadi di Sungai Kim Kim serta tahap pencemarannya."

Seorang nelayan, Mohd. Roslan Yusof, 53, berkata, Sejak sekian lama kami berdepan masalah pencemaran, ini bukan sekali dua terjadi. Kesannya, hasil tangkapan kami juga berkurangan dan ini menjejaskan pendapatan kami.

Banyak aduan telah buat oleh pihak nelayan namun tidak ada sebarang tindakan yang diambil, apabila bila timbul masalah pencemaran toksik ini barulah ada yang buka mata tentang perkara ini." -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
6
Terkejut
4
Sedih
7
Lawak
5
Bosan
7
Komen: 30
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote clueless_gamer 3-4-2019 07:23 AM
merata sungai dlm msia ni ade masalah mcm tu, nak2 yg dkt dgn kilang2 atau kebun2

ni boleh jadi sbb nak check balik semua kualiti sungai dlm msia ni

Lain-lain Komen

Quote haryatie 22-3-2019 07:44 AM
da 10 tahun  ???
so slama ni pihak yg berkenaan buat pekak telinga dn butakan mata ke


Quote OmJualGas 22-3-2019 07:51 AM
Hahahaha....
Quote tikusmontok 22-3-2019 08:08 AM
dalam tempoh 10 tahun tu takda ke yang sesak napas mcm sekarang?
Quote mdhelmi 22-3-2019 08:13 AM
ada cite dari org kastam benda ni dr luar bawa masuk malaysia utk buang
mmg dari dulu lagi
nape bole lepas inspection? paham2 jela
Quote kelana36 22-3-2019 08:23 AM
mdhelmi replied at 22-3-2019 04:13 AM
ada cite dari org kastam benda ni dr luar bawa masuk malaysia utk buang
mmg dari dulu lagi
nape bo ...

wah bzness masyuk banyak ni....   

semoga SPRM cepat cepat masuk ambil tindakan sebelum jerung terlepas lari.
Quote dekmieDandy 22-3-2019 08:42 AM
ooo patut xde nampak gambar ikan mati ke apa sebab memang semua dah mati lama dah
Quote aHoi83 22-3-2019 08:52 AM
Kalo sampah masuk dr luar means melalui kastam. Kastam kannnnn termasuk dalam list ipan anak2 tk menjadi
Quote leylapple 22-3-2019 09:31 AM
tiada pantauan, pegawai2 yang sepatutnya menjaga alam sekitar bertukar jadi penjaga stor kat ofis...

sikap sambil lewa dgn slogan " asal bukan kena kat aku" nie mmg payah nak ubah...esp kalau dah lama terdedah dgn budaya keja sambil lewa tanpa ada rasa bersalah ambik gaji bulan2 tanpa tanggungjawab

lupa kut hari2 makan ikan, sumber makanan laut tu entah2 dah tercemar dari sg2 mcm nie..

no wonder byk org mati muda kerana kanser, darah tinggi...gout
Quote axl_bach 22-3-2019 09:37 AM
Eager nk tau vvvvvvip mana lah yg payung kegiatan mcm ni...  Mcm mustahil ia berlaku tanpa payung
Quote ifanonline 22-3-2019 09:41 AM
pegawai pegawai ramai rasuah di johor...
Quote Malaysia.Doom 22-3-2019 09:42 AM
Jangan jadikan tukar Kerajaan sebagai suatu yg sia sia.

Mak tuntut!
Quote ifanonline 22-3-2019 09:43 AM
aHoi83 replied at 22-3-2019 08:52 AM
Kalo sampah masuk dr luar means melalui kastam. Kastam kannnnn termasuk dalam list ipan anak2 tk men ...

padan la buah pelir aku berdenyut...ada org seru nama...
Quote noor2 22-3-2019 09:51 AM
leylapple replied at 22-3-2019 09:31 AM
tiada pantauan, pegawai2 yang sepatutnya menjaga alam sekitar bertukar jadi penjaga stor kat ofis... ...

Mkn gaji buta......
Quote aHoi83 22-3-2019 09:53 AM
ifanonline replied at 22-3-2019 09:43 AM
padan la buah pelir aku berdenyut...ada org seru nama...

Hahahahaha tak tag nama id pun tetap dpt notification di pelir ko LoL
Quote Remyda 22-3-2019 10:04 AM
mdhelmi replied at 22-3-2019 08:13 AM
ada cite dari org kastam benda ni dr luar bawa masuk malaysia utk buang
mmg dari dulu lagi
nape bo ...

Hangpa tengok ja la nanti. Semua saling tuduh menuduh

Quote leylapple 22-3-2019 10:20 AM
Malaysia.Doom replied at 22-3-2019 09:42 AM
Jangan jadikan tukar Kerajaan sebagai suatu yg sia sia.

Mak tuntut!

masalahnya menteri jer bertukar... pegawai2 kerajaan masih lama...cara keja masih lama...

nak diorang berubah tu ssh, unless tukar orang lain jugak
Quote nolya 22-3-2019 10:24 AM
tikusmontok replied at 22-3-2019 08:08 AM
dalam tempoh 10 tahun tu takda ke yang sesak napas mcm sekarang?

Umpama memeram arak dn kimchi dlm tanah, 10thn diambil masa untuk kimia itu matang dn melepaskan kesan (gas beracunnya)....agaknyalah.
Quote nolya 22-3-2019 10:27 AM
dekmieDandy replied at 22-3-2019 08:42 AM
ooo patut xde nampak gambar ikan mati ke apa sebab memang semua dah mati lama dah

bukan dah lama mati tapi tak sempat pun nak hidup..
Quote nolya 22-3-2019 10:28 AM
aHoi83 replied at 22-3-2019 08:52 AM
Kalo sampah masuk dr luar means melalui kastam. Kastam kannnnn termasuk dalam list ipan anak2 tk men ...

so kena telusuri baleklah the main signature yg beri cop LULUS.  Failnya masih ade ke?

Lihat semua komen(30)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.305696s Gzip On
To Top