Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Resipi Paling Senang Abad Ini: Sotong Masak Air Serai

4-3-2019 12:45 PM|Oleh: M.Manis| Komen: 15

Resipi paling senang abad ini. Campak-campak dah siap. Sedap pula tu.

Bahan-bahan:

*5-7 ekor sotong
*4 biji bawang merah
*1 ulas bawang putih
*Halia sebesar ibu jari
*Serai diketuk
*Bawang besar/ Holland (potong besar)
*Gula dan garam secukup rasa
*Cili api - diketuk atau dipotong dua

Cara masak:

1. Kisarkan bawang merah, bawang putih dan halia dan masukkan bahan yang dikisar bersama kesemua bahan lain.
2. Kacau sebati dan biarkan beberapa minit untuk sotong masak sebelum menutup api. Jangan rebus sotong terlalu lama, nanti sotong liat.
3. Perahkan sedikit limau nipis untuk rasa yang lebih mengancam.

Sumber: Rasa

Apa Reaksi Anda...

Bagus
6
Marah
5
Terkejut
6
Sedih
8
Lawak
5
Bosan
6
Komen: 15
Komen

Previous : Ayam Madu Lemon Tak Susah Rupanya. Jom Cuba Resipi Ini

Next       : Resipi Spageti Aglio Olio Ala Manhanttan Fish Market

Komen Terbaru

Quote Bangsata_N1 21-5-2019 09:19 AM
kalau ada dakwatnya lg ummpph..

Lain-lain Komen

Quote helicornia 4-3-2019 07:24 PM
kenapa tengok gambar tu tk selera???
Quote mesmerize 5-3-2019 11:07 AM
kalau kat kedai thai dekat2 opis ai ni. sotong nya dia stimkan.. dalam kuah stim tu ada rasa limau nipis, ada serai yang dihiris halus, ada daun ketumbar, ada bawang n bawang putih kot.sedapppp.. sebab masam dari limau tu n manis dari sotong tu ngam sangat
Quote dekmieDandy 5-3-2019 11:11 AM
ayah aku sangat selalu masak ni & sangat berbangga ye dengan hasilnya yer

kami panggil sotong masak hitam je sebab dakwat tu dia boh sekali
Quote kaklong32 5-3-2019 04:10 PM
sotong ni buat sambal la yg paling sedap pon
bertambah2 mkn
nak2 sotong yg ada telo fuhhhh
Quote Minami2013 5-3-2019 04:12 PM
Macam sotong singgang je...
Quote ikanmasin 5-3-2019 05:49 PM
sotong rebus bahan2 jer campak ikut suka sebenarnya..
Quote Ayesha@123 7-3-2019 05:03 PM
Edited by Ayesha@123 at 7-3-2019 05:05 PM

Look tasty!! A nice hobby of cooking. But unlucky I don't have any interest in cooking after seeing your recipes I want to try it. I have a hobby of writingblog and I want to read it once because it is very useful and informative. The reviewsbefore using any service are just like an antibiotic before taking any risk in an assignment help
Quote onexox97 16-3-2019 11:01 PM
Singgang sotong

Bawang putih,serai banyak, lada hitam dan garam  tu je tapi sedap
Quote Kyra_Lydia 18-3-2019 04:51 PM
sedapnya, last makan yg sedap dekat kemaman kedai buruk je tp lauk semua sedap.
Quote ninu 22-3-2019 03:21 PM
nak try buatlah...xpenah buat lg ni..slalu sotong guring dgn buat sambal je
Quote bondeh 3-4-2019 04:13 PM
Ok boleh buat ala2 menu diet.
Quote twinkleboo 9-4-2019 03:41 PM
Macam sotong singgang je..
Quote lyza2474 6-5-2019 03:22 PM
singgang sotong ni
Quote neuron.takeshi 19-5-2019 04:34 PM
Sedap nampaknya
Quote Bangsata_N1 21-5-2019 09:19 AM
kalau ada dakwatnya lg ummpph..

Lihat semua komen(15)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.091187s Gzip On
To Top