Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Peniaga Islam Jual Patung Khinzir Sempena Tahun Baru Cina Dikecam Netizen

7-2-2019 10:41 AM Komen: 21
Kemeriahan Tahun Baru Cina menjadikan ramai peniaga mengaut keuntungan dengan menjual barang-barang perhiasan berasaskan Tahun Babi. 


Kredit foto: Mothership


Bagaimanapun, sepasang suami isteri Melayu yang memilih untuk menjual patung babi menjadi cemuhan netizen kerana barangan jualan itu dikatakan tidak bersesuaian.


Kredit foto: Worldofbuzz


Pasangan suami isteri dari Sabah, Adam Baderun dan Yuslina Badrum yang menjual patung khas tersebut beranggapan ianya tidak menggoyangkan akidah mereka dan hanyalah barang seni dagangan biasa. 'Ianya tidak menjadi isu di kalangan pembeli dan pengunjung gerai sepanjang kami menjual kerana hormat menghormati budaya kaum lain sudah menjadi kebiasaan di negeri ini' kata mereka berdua.



Kredit foto: bukalapak


Bagaimanapun, perbuatan pasangan tersebut menjual patung babi dikecam keras oleh netizen yang mengatakan patung tersebut adalah najis, dan seolah-olah menggalakkan orang ramai menyentuh babi. Ada juga yang mengatakan rasa geli dan terasa ingin muntah melihat barangan jualan pasangan tersebut.


Kredit foto: Facebook
Kredit foto: Facebook


Sebaliknya, ada juga golongan netizen yang menyokong pasangan itu dan menggesa netizen supaya membezakan patung dan babi sebenar. 'Pasangan itu tidak goyah iman mereka hanya kerana menjual patung babi' kata seorang penyokong mereka lagi.



Kredit foto: Facebook
Kredit foto: Facebook


Susulan pertelingkahan yang kian panas antara kedua belah pihak, sebilangan mereka mengambil jalan tengah dan menggesa kedua belah pihak supaya bertanya kepada orang-orang yang berilmu sebelum menjatuhkan sebarang hukuman.


Kredit Foto: Facebook


Nak mencari rezeki pun menjadi persoalan netizen. Pasti serba salah pasangan suami isteri itu sekarang. - CARI 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
6
Marah
5
Terkejut
7
Sedih
6
Lawak
8
Bosan
6
Komen: 21
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Meisaku 4-4-2019 02:43 PM
{:dot{:dot

Lain-lain Komen

Quote LoveSungmin 7-2-2019 11:03 AM
tak abes2 nak sentap dengan babi {:nose
Quote Sang_Pencinta 7-2-2019 11:39 AM
babi binatang paling sensitif di kalangan netizen
Quote chicozinn 7-2-2019 11:57 AM
alahai..meleis kalu babi geli tapi togok arak cam ayaq teh o xharam lak..choiii sgt
Quote Artemesiaa 7-2-2019 12:08 PM
Itu pun nak dijadikan isu bukan benda betul tapi kalau benda betul pun boleh je disertu kalau terpegang.  
Quote leylapple 7-2-2019 12:09 PM
hek eleh geli dgn babi konon...

tapi sendiri perangai babi tak rasa nak muntah pulak...

Quote saviour_09 7-2-2019 12:18 PM
bodo nya
asal dengar babi menggelibas sekor2 kan

mengata mengutuk mengeji mencaci tu tak haram ke, babi?

Quote runiadreamer 7-2-2019 12:51 PM
akidah goyah ke pun deme ni, bukan jual babi betul pon adumakkk
Quote lee_sakura 7-2-2019 01:38 PM
knp la melayu malaysia ni elergik beno dgn babi...bukannya org tu jual daging babi ke, jd penternak babi ke, pegang babi hidup ke...just jual tabung babi je pon...pembeli pon bukan dikalangan org islam tp sentapnya allahurabi...bukak la minda wahai ummah melayu malaysia
Quote armin 7-2-2019 01:46 PM
Patung babi kena samak ke apa? Jumud sgt
Quote malutapimahu 7-2-2019 03:28 PM
org tu bkn jual babi hidup pon... lepas tu target jual kat cina, kalau ang rase ang cina beli la, dah taw melayu totok tgk jer xyah beli, bukan org tu nak sembelih ang pon kalau x beli.
Quote Sang_Pencinta 7-2-2019 04:57 PM
Ramai sangat pakar agama di medsos sekarang
Quote None68 7-2-2019 07:08 PM
Ingat babi btol..klu cenderamata gitu salah ke..aduhaiii..
Quote emelia1509 8-2-2019 02:04 AM
Kawan iols bagi patung baby pinky tu dalam goodies bag..

Comel la pulokss, gebu gituhh..
Sayang nak buang..
Quote fazamania 8-2-2019 03:10 AM

SEBOOOOOKKKKK ORG NAK MENIAGA...SENSITIF BENDENYE KALAU PERANGAI KORANG PUN MCM BAB* ..HANAT
Quote Megikari 8-2-2019 11:30 AM
Pegang/jual patung babi haram uollssss.... Pegang awek/bopren takpe, dapat pahala sebab menjalinkan ukhwah. Acik nampak patung babi tepi jalan rasa nak muntah, nampak anak dara sendiri baju ketat tudung singkat tepek gambar gedik kat instagram terasa sejuk perut ibu mengandung.

Gitchewwww....
Quote akumak 9-2-2019 04:59 PM
Aiyoooo patung je kot... sensitif tak kena tempat
Quote syidasaleh 9-2-2019 05:05 PM
Sensitif sgt dgn babi. Babi tu pun mkhluk Allah. Takde disuruhnya kome pegang ke. Ni nmpk babi dengan patung babi pun rasa goyah iman. Senipis kulit bawang ke iman uols
Quote Sang_Pencinta 10-2-2019 09:24 PM
Megikari replied at 8-2-2019 11:30 AM
Pegang/jual patung babi haram uollssss.... Pegang awek/bopren takpe, dapat pahala sebab menjalinkan  ...

Amboi pedasnya sindiran uols
Quote clarizsa 10-2-2019 11:44 PM
Hek eleh patung je kot

Lihat semua komen(21)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.385644s Gzip On
To Top