Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Dipanggang Pun Sedap! Lemak Manis Rasanya, Kisah Si Ulat Sagu

8-2-2019 05:26 PM|Oleh: Black Rose| Komen: 29

Apabila dilihat pada gambar, rupa ulat ini memang menggelikan. Sudah pasti kita takut hendak memegangnya ataupun memakannya. Inilah ulat sagu.

Ulat sagu diperoleh di dalam batang pokok sagu yang telah reput atau yang telah ditebang.

Bagi masyarakat di Mukah, Sarawak, ulat sagu ini sangat popular dan ada dijual di Pasar Tamu Mukah dengan harga RM10 sebanyak 30 ekor. Pada penggemar ulat ini, walaupun diletakkan dengan harga yang mahal mereka tetap juga sanggup membeli. Di negeri Sarawak, Mukahlah tempat yang banyak menjual ulat sagu kerana Mukah mempunyai banyak pokok sagu dan antara pengeluar sagu terbesar di Sarawak.


Cara memasaknya pula mengikut citarasa masing-masing. Ada yang dipanggang, digoreng dan juga direbus. Rasanya pula agak berlemak. 
Ramai yang tidak tahu bahawa ulat sagu mempunyai khasiat yang tersendiri. Ia mengandungi protein, Asid Amino, Asid Aspartat, Asid Glutamat, Tirosin dan Lisin Methionin.

Beberapa khasiat yang ditemukan pada ulat sagu yang perlu diketahui:

1. Mencegah kolestrol
2. Membekalkan tenaga kepada badan supaya tidak cepat letih atau lesu
3. Meningkatkan daya tahan badan atau Imunisasi
4. Menambah selera makan
5. Meningkatkan ghairah seksual

Foto: Wanista

Siapa sangka yang ulat sagu yang mengGelikan ini mempunyai khasiat yang begitu tinggi. Akan tetapi, orang Islam dilarang untuk makan ulat ini.

Jangan takut atau geli. Marilah kita mencuba resipi yang baru dalam masakan seharian.

Amalkan pemakanan yang sihat kerana itu boleh menjamin kesihatan yang sihat juga. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
2
Marah
5
Terkejut
5
Sedih
3
Lawak
4
Bosan
3
Komen: 29
Komen

Previous : Ayam Madu Lemon Tak Susah Rupanya. Jom Cuba Resipi Ini

Next       : Wajib Tahu! 9 Buah Beracun Yang Boleh Membawa Maut

Komen Terbaru

Quote nono86 8-4-2019 04:36 PM
Mahal jugak 30 ekor rm10. Banyak mana sgt 30 ekot tu, kira jumlah, bukan kira kilo. Tapi nak cari sendiri susah, berbaloi dah tu

Lain-lain Komen

Quote onexox97 8-2-2019 05:32 PM
Terliur laaa
Quote matbad 8-2-2019 05:33 PM
Yg haram tak boleh makan tak salah sebab makan mentah..kalau dah masak ok la kot..
Quote noor2 8-2-2019 05:39 PM
Kenapa orang islam dilarang makan ulat ni?
Quote Victorioussss 8-2-2019 06:59 PM
noor2: Kenapa orang islam dilarang makan ulat ni?


Sbb dia termasuk dlm kategori ulat
Dlu iols pn ade teringin nk try sblm tau hukum

Ade jual kt e mart miri so iols beli sebekas hidup2 sbb xde y dh siap masak
Tp bile dh tau, dh beli tu endup iols bela dorg dlm bilik. Comel je jalan2 atas meja
Quote buapakperut 8-2-2019 07:27 PM
uwekk maggots.
Quote None68 8-2-2019 08:05 PM
Btol la memang teringin nak mkn tp dah haram pulak..goreng mesti mabeles
Quote LautBiru52 8-2-2019 08:41 PM
Baru tau orang islam tak boleh makan
Quote whitePoison 8-2-2019 10:22 PM
Masa study kawan ada bawak..Dia makan nampak sedap.
Quote eimila 9-2-2019 04:13 AM
Pernah tengok je. Nak makan, tak sanggup!
Quote belilies 9-2-2019 07:26 AM
Victorioussss: Sbb dia termasuk dlm kategori ulatDlu iols pn ade teringin nk try sblm tau hukumAde jual kt e mart miri so iols beli sebekas hidup2 sbb xde y dh siap  ...

Chuols ni luculah. Tp iols yg non muslim ni lom "pateh" makan ulat ni. Di mukah ada nampak deyols jual panggang. Tggu ada geng br sronok mkn.
Quote CiliPadiSedap 9-2-2019 07:45 PM
Ulat bulu boleh makan x?
Quote noor2 9-2-2019 09:57 PM
Victorioussss replied at 8-2-2019 06:59 PM
Sbb dia termasuk dlm kategori ulat
Dlu iols pn ade teringin nk try sblm tau hukum


Oh....tq Vic....atas penjelasan. ...teringin pula nk rasa ulat ni. .hehe..sebab iols biasa dengan pokok sagu ...bau sagu tu sedap. ....biasa batang sagu ditebang untuk bg ayam makan. ....
Quote Victorioussss 9-2-2019 10:10 PM
belilies replied at 9-2-2019 07:26 AM
Chuols ni luculah. Tp iols yg non muslim ni lom "pateh" makan ulat ni. Di mukah ada nampak deyols  ...

Penjual tu madah rasa ya lg sdap dari ayam tu y kmk mau terai
Tp xterai jua akhirnya jd hewan belaan je untuk smggu
Quote Victorioussss 9-2-2019 10:11 PM
noor2 replied at 9-2-2019 09:57 PM
Oh....tq Vic....atas penjelasan. ...teringin pula nk rasa ulat ni. .hehe..sebab iols biasa dengan  ...


Kan..nmpk mcm rasa lemak2 je isik dia tu
Sayangnya dia kategori ulat. Kalu kategori siput mmg dh lama iols kunyah
Quote Shellyshel 9-2-2019 11:26 PM
abang saya kata boleh makan lah pulak tapi mesti dimasak...hihi  sorry...
Quote noor2 9-2-2019 11:36 PM
Victorioussss replied at 9-2-2019 10:11 PM
Kan..nmpk mcm rasa lemak2 je isik dia tu
Sayangnya dia kategori ulat. Kalu kategori siput mmg d ...


Ada yg kata boleh di makan la Vic...hehe
Quote Victorioussss 9-2-2019 11:43 PM
noor2 replied at 9-2-2019 11:36 PM
Ada yg kata boleh di makan la Vic...hehe

Itulah iols refer sini

http://www.utusan.com.my/berita/nasional/umat-islam-dilarang-makan-ulat-sagu-1.56517
Quote noor2 10-2-2019 07:31 AM
Victorioussss replied at 9-2-2019 11:43 PM
Itulah iols refer sini

http://www.utusan.com.my/berita/nasional/umat-islam-dilarang-makan-ulat- ...

Oh...Thanks Vic.......
Quote mawar_mustika 10-2-2019 09:27 AM
boss I org sabah...die ckp penah mkn ulat sagu ni...rase die sedap katanye

Lihat semua komen(29)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.047355s Gzip On
To Top