Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Tasik Bertompok Macam Polka Dot, Uniknya!

28-1-2019 11:54 AM|Oleh: The Queen| Komen: 20

Pada musim bunga dan musim sejuk, tasik air masin yang terletak di Barat Laut Osoyoos, British Columbia ini kelihatan sama seperti mana-mana tasik lain.

Tetapi, apabila tibanya musim panas, air tasik ini mula menyejat dan menjadi sebuah kolam besar yang penuh dengan tompokan berwarna warni seperti polka dot!


kredit foto : mnn.com

Tasik Bertompok yang diberi nama Spotted Lake ini mempunyai pelbagai jenis mineral seperti magnesium sulfat, kalsium dan natrium sulfat selain perak serta titanium dengan kepekatan yang sangat tinggi. 

Air tasik itu menyejat sepanjang musim panas menyebabkan berlakunya tompokan hasil daripada mineral yang ditinggalkan bergantung kepada komposisi bahan berkenaan. Hanya mineral di dalam tasik itu yang kekal dalam komposisi keras dan membentuk laluan-laluan tersebut.

Tompokan itu mempunyai warna berbeza seperti kuning, biru dan hijau. Ianya bergantung kepada komposisi mineral yang terdapat di kawasan berkenaan. Cantik bukan?


kredit foto : iluminasi.com


kredit foto : mnn.com

Mengikut penduduk tempatan, mereka menganggap tasik yang dipanggil sebagai Kliluk itu sebagai tempat suci dan setiap tompokan mempunyai fungsi berbeza untuk menyembuhkan penyakit.

Pada asalnya, tanah di sekitar tasik itu dimiliki seseorang bernama Ernest Smith. Setelah berjaya memujuk Smith untuk menjual tanah tersebut, akhirnya penduduk berjaya membeli tanah itu pada harga RM3 juta.

Semenjak kewujudan tasik itu diketahui umum, ramai pengunjung yang datang untuk melihat sendiri keunikan tasik bertompok berkenaan. 

Namun, pengunjung tidak dibenarkan untuk berada terlalu dekat dengan tasik. Walaupun pagar dibina untuk melindungi tasik, pengunjung masih dapat melihat tasik ini dari pelbagai lokasi lain dan menikmati pemandangan indah.


kredit foto : atlasobscura.com


kredit foto : leifnorman.net


kredit foto : osoyoostimes.com


Subhanallah, sungguh hebat ciptaan Tuhan!! - CARI


Apa Reaksi Anda...

Bagus
2
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 20
Komen

Previous : Pencinta Alam: 10 Destinasi Menarik Di Sabah Yang Mungkin Anda Belum Tahu (Bahagian 1)

Next       : Jom Intai Hotel Berusia 1300 Tahun, Tertua Di Dunia!

Komen Terbaru

Quote iznanaziz 18-2-2019 03:41 PM
tasik tu mcm tak ada penghujung aje...

Lain-lain Komen

Quote kucingitam 28-1-2019 12:13 PM
cantiknya...
Quote prettyuglybabe 28-1-2019 12:15 PM
cantik tapi geli tengoknya
Quote kaklong32 28-1-2019 12:24 PM
kuasa Allah
Quote chinta89 28-1-2019 02:15 PM
syantikkkkkkkkkkkkkkkk
Quote NmeeraR 28-1-2019 02:30 PM
nampak macam tompok minyak pun ada... cantik...
Quote Artemesiaa 28-1-2019 03:04 PM
Uniknya jarang ada tasik sebegini
Quote belilies 28-1-2019 03:11 PM
Kalu iols nampak tasik ni real life, mau muntah iols. Jenjgn trus vertigo iols dbuatnye.
Quote awanearisu 28-1-2019 04:05 PM
Cantik kalau dapat duduk atas bukit sambil cuci mata.
Quote mia31483 28-1-2019 07:23 PM
xleh tgk gitu seram sejuk....
Quote cikatilia 29-1-2019 11:01 AM
lawa nyaaa..
and geli nyaaa

Quote madamjaja 29-1-2019 05:56 PM
MasyaAllah..
Quote RatuDunia94 29-1-2019 10:10 PM
Lumrah manusia.. x kira lah umah nusantara ke. Kokesen ke.. asal tempat or benda pelik sikit je dianggap suci.. penyembut penyakit.
Quote sue_liah 30-1-2019 12:17 PM
kalau tgk dari atas cantik & unik

kalau dekat mungkin agak mengelikan
Quote tuya_tuya 30-1-2019 12:52 PM
Subhanallah cantiknya
Quote puanbintang 30-1-2019 02:25 PM
warna - warni tu buatkan nampak cantik untuk ditengok
Quote Catpaw 2-2-2019 01:00 PM
subhanallah cantik
Quote adik_aza 12-2-2019 04:33 PM
lawa dan geli gak tgknya
Quote belon 13-2-2019 10:34 AM
So beautiful
Quote chauky314 14-2-2019 12:40 PM
canteeeeeeeeeekkkkkkkkkkkkkkk

Lihat semua komen(20)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.046400s Gzip On
To Top