Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Suasana Pilu Selubungi 800 Pekerja Utusan Melayu Yang Berhenti Secara VSS

Oleh: Myra Rozi|3-12-2018 01:19 PM |Dilihat:5550| Komen: 134
800 pekerja Syarikat Utusan Melayu (M) Bhd telah diberhentikan secara skim pemisahan sukarela (VSS).

Sebuah majlis perpisahan telah diadakan pada Jumaat lepas bagi meraikan mereka.

The Edge melaporkan, langkah tersebut dibuat sebagai usaha syarikat penerbitan akhbar milik UMNO itu untuk mengurangkan kos yang ditanggung.


Pelaksanaan VSS itu dikatakan meliputi kakitangan Utusan Malaysia, Kosmo! dan sejumlah majalah yang diterbitkan oleh syarikat tersebut seperti Mastika, Saji dan Wanita.

Keputusan untuk menawarkan VSS itu dicapai selepas Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir dan kakitangan syarikat itu diadakan September lalu.

Antara detik yang selalu diingat mengenai sejarah Utusan Melayu ialah mogok kakitangan dan wartawannya yang menolak campur tangan politik Umno pada 1961.

Menurut sumber lagi, laporan dan pendekatan Utusan sejak beberapa dekad lalu memberi kesan besar kepada keyakinan masyarakat, selain kegagalan mereka memenangi kes samah di mahkamah.

Krisis kewangan syarikat tersebut berlarutan sehingga melibatkan pembayaran gaji serta kemudahan yang ditawarkan kepada kakitangannya.

Laporan tahunan syarikat terbabit menyatakan tanggungan hutang syarikat itu berada pada paras RM328.17 juta setakat 31 Dis tahun lalu, meningkat berbanding RM302.2 juta pada 2016. -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 134
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote poppybee 5-12-2018 12:09 AM
otai_g replied at 4-12-2018 03:16 AM
X ley komen lbh. Kena jaga jgk hati pekerja2 yg dpt vss tu.

kerana segelintir 1-2 org yg suka bua ...

nk tolong jawab..say one of staf utusan kena vss.btw bukan baru2 ni utusan bermasalah..lama dh .makan tahun utusan berdepan dgn beban kerugian yg jutaan ringgit every month.dah mcm2 cara di buat.dari saiz besar (broadsheet) kita kompak kan..dari 13 magz..kita gugurkan n teruskan dgn few magz yg boleh tarik iklan yg byk..bukan isu tulah tulis lagi hal fitnah..xde kaitan langsung..sekarang masa berubah..corak minat pembaca berubah..org dah kurang membeli surat khabar n majalah sbb cenderung dgn pembacaan melalui skrin..iklan dari sykt gergasi pun dah kurang.wlwpun kami buat promosi pakej harga runtuh utk iklan..company besar x ramai yg amik.

kami dah dimaklumkan isu VSS ni dah lama.taklimat demi taklimat dah dibuat sebelum finally 800 staf utusan merangkumi staf kilang di gong badak,seberang prai,bangi dan chan sow lin. Selepas ni ada cadangan utk MSS dan kemungkinan besar retrenchment pulak.Isu nya sekarang mana2 sykt media tgh pening hal yg sama..paling dekat media prima dan karangkraf pun bermasalah sekarang.
*bagi yg bertanya VSS kami dibayar berdasarkna tahun perkhidmatan dan dibayar secara ansuran selama 12 bln.

Lain-lain Komen

Quote prettyuglybabe 3-12-2018 10:03 AM
dapat juga vss dari kena berhenti tak dapat apa..
Quote rospinki 3-12-2018 10:15 AM
alamak..hri2 dpt berita tak mengembirakan
Quote wirazam 3-12-2018 10:22 AM
wartawan utusan ni boleh lar apply post wartawan cari warrior @ wartawan freelance

dgn pengalaman yg ada musti ada karangan berita dan isu2 yg membina...xde lar nak mengadap berita2 yg copy paste saje...ini hanya cadangan ye..

Quote Buritan 3-12-2018 10:24 AM
prettyuglybabe replied at 3-12-2018 10:03 AM
dapat juga vss dari kena berhenti tak dapat apa..

Vss byk jugak.. simpan duit tuu kat asb pas tuu enjoy cuti obersea..
Quote samasam90 3-12-2018 10:25 AM
Mesti sedih pekerja utusan yg mogok taknak campur tgn politik bila nampak keadaan utusan sekarang..
Quote Buritan 3-12-2018 10:26 AM
Tak yah cari keje lain.. balik kg lagi best.. berkebun.. duit vss tuu simpan..
Quote insulin 3-12-2018 10:33 AM
Buritan replied at 3-12-2018 10:24 AM
Vss byk jugak.. simpan duit tuu kat asb pas tuu enjoy cuti obersea..

Berapa agaknya pampasan yang diorang ni dapat, sis tan? Ada lebih 100k ke?
Quote Buritan 3-12-2018 10:47 AM
insulin replied at 3-12-2018 10:33 AM
Berapa agaknya pampasan yang diorang ni dapat, sis tan? Ada lebih 100k ke?

Ontahlaa.. tp masa aku pencen awai cikgu hari tuu aku dpt 100k as graduity..
Quote insulin 3-12-2018 10:57 AM
Buritan replied at 3-12-2018 10:47 AM
Ontahlaa.. tp masa aku pencen awai cikgu hari tuu aku dpt 100k as graduity..

Dah berapa lama sis kerja sebagai cikgu? Dahsyat juga nilai gratuiti sis tu.
Quote pyropura 3-12-2018 10:58 AM
Buritan replied at 3-12-2018 10:24 AM
Vss byk jugak.. simpan duit tuu kat asb pas tuu enjoy cuti obersea..

Kalu ada 100k kat Asb baru dapat dlm 8k setahun, abis tu tak payah makan, tak yah bayau utang rumah segala macam tuh?
Quote pyropura 3-12-2018 11:01 AM
Buritan replied at 3-12-2018 10:26 AM
Tak yah cari keje lain.. balik kg lagi best.. berkebun.. duit vss tuu simpan..

Yg takde kampung takde kebun cemana? Buat aeroponic kaa???duiii
Quote melava$ 3-12-2018 11:03 AM
pyropura replied at 3-12-2018 10:58 AM
Kalu ada 100k kat Asb baru dapat dlm 8k setahun, abis tu tak payah makan, tak yah bayau utang ruma ...

bongok cam kau je masuk duit dalam bank pastu tunggu faedah ujung tahun, takyah buat kerja lain.


Quote Burong_Hantuk 3-12-2018 11:04 AM



Quote Burong_Hantuk 3-12-2018 11:04 AM
kasehan ramai bangsa melayu
Quote melava$ 3-12-2018 11:06 AM
pyropura replied at 3-12-2018 11:01 AM
Yg takde kampung takde kebun cemana? Buat aeroponic kaa???duiii

tololnya kau ni, kau ingat yang peraih hasil kebun, ada kebun ke???
yang peraih hasil laut tu, nelayan ke?






Quote Buritan 3-12-2018 11:07 AM
pyropura replied at 3-12-2018 10:58 AM
Kalu ada 100k kat Asb baru dapat dlm 8k setahun, abis tu tak payah makan, tak yah bayau utang ruma ...

Laki aku kayoooo susah ape...
Quote Buritan 3-12-2018 11:08 AM
insulin replied at 3-12-2018 10:57 AM
Dah berapa lama sis kerja sebagai cikgu? Dahsyat juga nilai gratuiti sis tu.

16 yrs oklaaa
Quote Buritan 3-12-2018 11:09 AM
pyropura replied at 3-12-2018 11:01 AM
Yg takde kampung takde kebun cemana? Buat aeroponic kaa???duiii

Maleh berckp dgn org mentel.   Kih kih
Quote insulin 3-12-2018 11:13 AM

Agak lama juga tu.

Lihat semua komen(134)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.052486s Gzip On
To Top