Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Tradisi Perkahwinan Masyarakat Korea Penuh Simbolik!

27-11-2018 12:07 PM|Oleh: The Queen| Komen: 7

Setiap bangsa punya tradisi perkahwinan yang tersendiri dan berbeza-beza. Bagi penggemar drama Korea, anda pasti dapat membayangkan suasana ketika majlis perkahwinan tradisional masyarakat Korea bukan? Meriah dan ceria suasana tersebut dengan pakaian yang berwarna-warni.


Walaupun pengaruh barat mula menggantikan majlis tradisional mereka, namun masih ramai yang memilih majlis perkahwinan cara tradisional kerana keunikan dan nilai yang ada di dalamnya.


Jom kita singkap sedikit sebanyak mengenai perkahwinan tradisional masyarakat Korea!


Kredit foto uinfonice.blogspot.com


Perkahwinan dalam masyarakat Korea merupakan penyatuan dua buah keluarga dan bukan hanya penyatuan 2 individu.Setiap perincian dalam upacara majlis perkahwinan masyarakat Korea punya makna di sebaliknya. Bermula dengan persalinan, aksesori, posisi, makanan, malah tunduk hormat dan upacara minum.


Pasangan pengantin memakai persalinan tradisional mereka yang dipanggil 'hanbok' yang berwarna terang dan ceria, ringkas dan tidak berpoket.


Kredit foto : sonjjang-hanbok.com
Kredit foto : sonjjang-hanbok.com


Pengantin lelaki akan mempersembahkan sepasang angsa liar kepada ibu mertuanya dan tunduk hormat dua kali sebelum ibu mertuanya mengambil dan membawa masuk angsa tersebut ke dalam rumah. Angsa liar membawa maksud keharmonian dan cinta pasangan.


Oleh kerana angsa antara haiwan yang punya hanya 1 pasangan sepanjang hayat mereka, dengan memberikan angsa tersebut seolah-olah janji daripada pengantin lelaki kepada ibu mertuanya untuk mencintai dan menyayangi anaknya sahaja dan tidak akan mencari pengganti yang lain buat selama-lamanya. Wah, simbolik betul!


Tapi masyarakat Korea sekarang dah gunakan angsa ukiran kayu untuk menggantikan angsa liar.


kredit foto : en.theoutlook.com.ua

Kredit foto : lovedevani.com

Upacara diteruskan dengan acara tunduk hormat pasangan pengantin. Pengantin perempuan akan berdiri di bahagian barat meja makan,manakala pengantin lelaki di bahagian timur.


Pengantin perempuan akan tunduk 2 kali, kemudian pengantin lelaki akan tunduk 1 kali. Pengantin perempuan tunduk lagi 2 kali dan akhir sekali pengantin lelaki akan tunduk dan melutut 1 kali.


Upacara tunduk hormat ini melambangkan janji komitmen pasangan pengantin antara satu sama lain. 


Pasangan pengantin kemudiannya akan tunduk hormat pada ibu bapa pengantin lelaki, duduk mengadap mereka dan minum bersama. Upacara perkahwinan mereka agak singkat dan tidak mengambil masa yang lama.


Kredit foto : weddings.maicamera.com


Kredit foto : weddings.maicamera.com


Jangan lupa bawa sampul putih berisi wang tunai kalau anda menghadiri majlis mereka! Nilai di dalamnya bergantung pada keakraban hubungan anda dengan mereka. Makin akrab, makin banyak! - CARI 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 7
Komen

Previous : Suami Pukul Isteri Dikatakan Dayus. Bagaimana Jika Isteri Pukul Suami?

Next       : Pelik Dan Unik Reka Bentuk Payung Di Pasaran Kini, Tapi Mana Satu Paling Praktikal?

Komen Terbaru

Quote miemiecha 28-11-2018 09:36 AM
mek ade soklan, kain tu byak lapiskah?
panas x??

sekian dr mek yg x pnh try pakai baju korea...

Lain-lain Komen

Quote cahaya_almas 27-11-2018 12:38 PM
Artis kpop kawin mcm ni jgk ke...msti hsome n gojes kan ...
Quote Artemesiaa 27-11-2018 12:39 PM
Seronok dapat lihat budaya yang berbeza macam ni.  Kalau gi Folk Village setiap hari ada je mereka tunjuk kan upacara perkahwinan cam ni untuk tourist.
Quote shernazz 27-11-2018 01:06 PM
Iols suka hanbok neh.tp masa iols nak sewa hanbok dolu..senteng bebenor
Alahai..
Iols sangat sangat terkilan okeh....
Boleh penyewa costume tu ckp sebab iols tinggi sgt..jilaka
Bukan org korea tinggi tinggi ka iols tgk..
Quote CiliPadiSedap 27-11-2018 01:46 PM
biasa pakaian cmni akak tengok orang korea pakai masa nak lari dari istana sebab perang
Quote NekNgah 27-11-2018 02:31 PM


Elok belajar budaya orang lain dari asyik nak bergaduh, merusuh aje....
Quote kucing02 27-11-2018 03:45 PM
Kalau drama korea aku lbh suka tgk yg belakon ala2 dlm zaman dulu banding drama dlm zaman moden.. Suka tgk pakaian laki n pompuan yg pakai zaman tu.. Lps tu budaya n brg2 yg digunakn plk pelik tp menarik..
Quote miemiecha 28-11-2018 09:36 AM
mek ade soklan, kain tu byak lapiskah?
panas x??

sekian dr mek yg x pnh try pakai baju korea...

Lihat semua komen(7)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.049629s Gzip On
    To Top