Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Awas! Kucing Juga Boleh Dijangkiti Virus Rabies!

17-12-2018 05:48 PM|Oleh: alivehope| Komen: 4



Kredit foto: Metro Plus


Seorang warga Britain telah meninggal dunia selepas digigit oleh seekor kucing yang membawa virus rabies di Maghribi. 

 

Justeru, Unit Kesihatan Awam England (PHE) telah mengeluarkan amaran kepada para pelancong supaya berhati-hati dan mengambil tindakan segera dengan membasuh luka atau tempat pendedahan dengan menggunakan sabun dan air jika digigit, dicakar atau dijilat oleh haiwan ini ataupun kelawar. 


Nasihat perubatan ini tidak harus diambil mudah walaupun pada mereka yang telah menerima vaksinasi.

 

Sekiranya seseorang digigit haiwan yang dijangkiti rabies, 24 jam pertama adalah penting dan boleh menentukan antara kehidupan dan kematian. Apabila gejala rabies menjadi jelas, tiada apa lagi yang dapat dilakukan.

 


Kredit foto: PHE telah memberi amaran tentang virus rabies


Pada mulanya, rabies tidak disebarkan oleh haiwan liar atau haiwan domestik di UK, tetapi di antara tahun 2000 dan 2017 lima penduduk UK dijangkiti rabies selepas haiwan-haiwan terdedah dengan wabak dari luar negara, kata PHE.

  

Lebih dari 100 tahun telah berlalu sejak wabak rabies dan biasanya ditemui dalam anjing yang ditangkap di negara ini. Namun lebih daripada 50,000 orang mati akibat penyakit ini setiap tahun, terutamanya di negara-negara membangun di mana disebarkan oleh anjing-anjing liar.

 

Selain vaksinasi ada juga ubat-ubatan dalam bentuk imunoglobulin atau antibodi yang boleh diambil untuk mencegah penyebaran virus tetapi hanya berkesan untuk masa yang singkat. - CARI 

 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
5
Marah
7
Terkejut
9
Sedih
3
Lawak
11
Bosan
10
Komen: 4
Komen

Previous : Cacing Pita Masih Hidup Berukuran 10 Sentimeter Dikeluarkan Dari Otak Lelaki Ini

Next       : Dah 'Gila-gila' Diet Tapi Berat Tak Turun? Ini 7 Sebab Mengapa Ia Berlaku

Komen Terbaru

Quote soretos 18-12-2018 10:12 PM
noell replied at 18-12-2018 05:34 PM
vet gomen aku dok pi vaksin habaq dah ada kes rabies nih kt malaysia  melalui kucing

dia habaq ku ...

hihihi...mungkin kot dapat bayangkan kalau kucing mengeram macam anjing

Lain-lain Komen

Quote lolipopi 18-12-2018 04:22 PM
bahya gak bela kucing nih..lagi2 kcg kutip kt mana2..xde vaksin semua..
Quote Artemesiaa 18-12-2018 05:11 PM
Sebab tu kalau bela kucing kena hantar untuk vaksin setiap tahun.  Kalau yang baru diambil dari jalanan tu elok dibawa untuk pemeriksaan doktor haiwan dulu dan divaksinkan baru dibawa pulang.  Semua ni demi menjalin keselamatan dan kesihatan semua pihak.
Quote noell 18-12-2018 05:34 PM
vet gomen aku dok pi vaksin habaq dah ada kes rabies nih kt malaysia  melalui kucing

dia habaq kucing tuh dijangkiti dek anjng rabies & dia habaq jugak kucing tuh akan menyalak bunyik mcm anjing and aggresive

bab menyalak mcm anjing tuh kalo dia tipu aku taktau la
Quote soretos 18-12-2018 10:12 PM
noell replied at 18-12-2018 05:34 PM
vet gomen aku dok pi vaksin habaq dah ada kes rabies nih kt malaysia  melalui kucing

dia habaq ku ...

hihihi...mungkin kot dapat bayangkan kalau kucing mengeram macam anjing

Lihat semua komen(4)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
2.541364s Gzip On
To Top