Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Pakai Tali Pinggang Keledar Dalam Pesawat Bukan Untuk Selamat, Tapi Supaya Senang Temui Mayat?

Oleh: Whitney|2-11-2018 12:32 PM Komen: 8
Isu kehilangan pesawat MH370 dan MH17 yang ditembak jatuh masih segar dalam ingatan rakyat Malaysia tetapi baru-baru ini, kita dikejutkan dengan berita yang menyedihkan buat warga Indonesia khususnya apabila sebuah pesawat Lion Air JT 610 penerbangan Jakarta-Pangkalpinang telah terhempas di perairan Karawang, Jawa Barat pada 29 Oktober lalu. Pesawat nahas itu membawa penumpang dan kru seramai 189 orang dan kesemua mangsa tiada yang terselamat. 

Kredit foto: Google (Gambar Hiasan)
Menurut berita yang dikeluarkan di Astro Awani sebelum ini, Badan Mencari dan Menyelamat Nasional (Basarnas)mengeluarkan kenyataan bahawa kebanyakan mayat tidak timbul di permukaan air kerana masih terikat pada kerusi pesawat selepas ia terhempas. 
Seorang pengguna twitter telah memuat naik status bagi memberi respon kepada kenyataan yang mengatakan kebanyakan mangsa terikat pada kerusi pesawat itu. Wanita ini pernah diberitahu oleh seseorang bahawa tujuan sebenar penumpang memakai tali pinggang keledar semasa berada dalam pesawat bukan hanya sekadar untuk tujuan keselamatan tetapi ia turut membantu memudahkan mayat ditemui apabila berlakunya kemalangan. Benar atau tidak, ia tidak dapat dipastikan. 


Dalam kemalangan pesawat, kebanyakan penumpang akan meninggal dunia


Kenyataan mengarut!

Sudah tentu ada netizen tidak bersetuju dengan status wanita ini


Wajib pakai tali pinggang keledar
Apa yang pasti, netizen ini berpendapat semua penumpang wajib memakai tali pinggang keledar didalam pesawat dan perlu mematuhi isyarat yang diberikan. 

Komen daripada seorang juruterbang
Netizen yang merupakan seorang juruterbang turut memberi komen pada status twitter wanita ini. Apa yang difahaminya, tujuan pemakaian tali pinggang keledar dalam pesawat sudah tentu untuk mencegah daripada kecederaan yang serius apabila berlaku kemalangan. 

Pasang pelampung pada kerusi pula

Malah ada netizen yang mnecadangkan agar pelampung turut dipasang pada kerusi pesawat agar ia mudah terapung apabila berlaku kemalangan pesawat terhempas di dalam air. Kegunaan jaket keselamatan mungkin tidak praktikal dalam situasi kemalangan yang berlaku dalam sekelip mata seperti yang berlaku pada penumpang pesawat Lion Air JT 610. 

Apa-apa pun, pakailah tali pinggang keledar ketika berada dalam pesawat bagi tujuan keselamatan dan mengelakkan kecederaan fizikal yang lebih serius. Selebihnya, berserahlah kepada Tuhan sekiranya berlaku apa-apa yang tidak diingini. Setuju tak? - CARI 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 8
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote cmf_premierleag 4-11-2018 08:18 PM
fadzilah mamat ni mesti stok hijabista kepam lembab ni
ko sapa nk persoalkan international safety standard aviation..apa kelayakan kau?

Lain-lain Komen

Quote Artemesiaa 2-11-2018 03:06 PM
Yang bagi kenyataan sebegitu mesti sebab belum pernah rasa terbulance yang kuat atau merenjut jatuh kebawah masa masuk air pocket lagi.  Kalah dah pernah lalui situasi baru dia tahu bertapa bersyukurnya ada disediakan tali pinggang keselamatan ketika tu.
Quote fushimi 2-11-2018 03:11 PM
Artemesiaa replied at 2-11-2018 03:06 PM
Yang bagi kenyataan sebegitu mesti sebab belum pernah rasa terbulance yang kuat atau merenjut jatuh  ...

hanya yang mengalami je faham perasaan masa tu
Quote EvieWanKenobi 2-11-2018 05:26 PM
ikut jelah peraturan.. takyah nak memandai2..
Quote cik_sssara 2-11-2018 10:09 PM
Truth. They want you to wear seatbelts on takeoff and landing primarily for obvious safety reasons, but also..its easier to identify bodies when they are still strapped to their assigned seats.
Quote KakiSelpi 2-11-2018 10:19 PM
senang jer nk femes.. jd bodo..simple.
Quote eyansss 3-11-2018 06:47 AM
cik_sssara replied at 2-11-2018 10:09 PM
Truth. They want you to wear seatbelts on takeoff and landing primarily for obvious safety reasons,  ...

yup... sebabb tu its not advisable to change ur seat...
Quote Jorja 4-11-2018 06:11 PM
Bagus betul juga kan jika ada study cari cara mcm mana nak mudahkn cara pakai jaket tu.. more practical. coz plane crash ni skelip mata bukan semuanya masuk laut..
Quote cmf_premierleag 4-11-2018 08:18 PM
fadzilah mamat ni mesti stok hijabista kepam lembab ni
ko sapa nk persoalkan international safety standard aviation..apa kelayakan kau?

Lihat semua komen(8)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.061381s Gzip On
To Top