Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Vlogger Britain, Rhys William Dicarut Oleh Anak Melayu P****K, Dah Kenapa?

Oleh: Azza|2-11-2018 04:44 PM Komen: 12



Bahasa melambangkan bangsa. Begitulah yang diumpamakan kepada setiap individu di seluruh dunia. Apatah lagi Bahasa Melayu yang terkenal dengan keperibadian lemah lembut seharusnya menjadikan orang Melayu sebagai bangsa yang sopan santun.

Namun, apa sudah terjadi apabila anak Melayu sendiri yang menggunakan bahasa rojak, mencarut dalam perbualan seharian? Lebih memalukan lagi ialah golongan ini lah yang 'membahasakan' bangsa lain dengan bahasa carutan. Alangkah malunya Hang Tuah jika beliau dapat menyaksikan kecelaruan bahasa sebegini dituturkan seharian.


Kredit foto: Twitter

Blogger dari Britain yang menjadikan Malaysia sebagai rumah kedua sejak 2013, Rhys William merantau ke berapa negeri untuk membuat ulasan mengenai makanan tempatan Malaysia. Sejak itu, dia mempelajari berbahasa Melayu daripada masyarakat setempat dan rakannya, Mat Dan.

Mengagumi gaya hidup masyarakat Malaysia yang berbilang kaum, Rhys juga memuji bahasa Melayu yang disifatkannya sangat indah. Bagaimanapun, apabila ada anak Melayu yang mengherdiknya dengan bahasa yang tidak enak di dengar sehinggakan ada perkataan 'p****k' yang tidak diketahuinya, dan bila mengetahui maksudnya, ia sangat mengejutkan.

Setelah memuatnaik status di Twitter, ramai netizen memberitahu bahawa bahasa tersebut bukanlah daripada Bahasa Melayu, melainkan kerana sikap individu itu sendiri.

Membuat ulasan mengenai makanan di Malaysia - Carian Internet


"Bila tak makan babi pun, perangai mengalahkan binatang itu."

Ramai netizen memohon maaf bagi si pelaku tersebut yang sangat tidak beradab ketika memberikan sebarang komen, malahan berselindung di sebalik nama samaran. Mereka meminta Rhys supaya tidak mengambil hati terhadap kata-kata itu kerana ia hanya dilakukan oleh segelintir anak Melayu yang tidak bijak. Adibah Noor turut memberikan komennya.



Sentiasa dijemput sebagai tetamu di stesen televisyen tempatan - Carian Internet


"Malu la wei, Mat Salleh lagi berbudi daripada kau."

Hal ini membawa kepada sebab kenapa generasi sekarang semakin tidak berkualiti. Ini kerana mereka telah melupakan adab yang telah dipelajari dan juga pengaruh media sosial yang mudah sangat memberikan sebarang pendapat. Malahan, netizen juga memuji Rhys yang fasih berbahasa Melayu asli berbanding orang Melayu sendiri yang menggunakan bahasa rojak.


Kredit foto: Carian Internet

Tidak dinafikan bangsa Melayu terdahulu sangat terkenal dengan bahasa dan adabnya yang tinggi. Namun lama kelamaan ia semakin terhakis kerana pelbagai faktor. Jika bukan generasi kita yang memperjuangkan bahasa Melayu asli, siapa lagi yang boleh diharapkan? Tepuk dada, tanyalah selera. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
15
Marah
22
Terkejut
18
Sedih
15
Lawak
16
Bosan
17
Komen: 12
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote Mary_jane 6-11-2018 02:50 PM
Memaki sikit2, lama2 terjadi habit. Diri sendiri jugak malu.

Lain-lain Komen

Quote RED 666 2-11-2018 04:55 PM
P*****k = m****r f****r
Quote besarkecik 2-11-2018 05:09 PM
Ni mesti budak budak hingusan kelahiran PPRT.
Quote pokaibanktokyo 2-11-2018 05:24 PM
jubei pekhun ? Nama macam cibai jer. Nampak sangat itu jubur pek hun menyamar sebagai melayu
Quote Artemesiaa 2-11-2018 06:39 PM
Memalukan tapi itulah hakikatnya sesetengah mereka zaman sekarang ni kalau ditegurkan nanti sentap.  Tapi tak ada rasa malu bila suka2 je megemburkan perkataan yang kurang baik sebagitu.  
Quote batmana 2-11-2018 09:36 PM
kt internet, ramai budak2 tk matang
cubela msuk forum yg login dgn ic/no tepon
nescaya tarak sapa ckp gtu
Quote kroit92 3-11-2018 04:17 AM
batmana replied at 2-11-2018 09:36 PM
kt internet, ramai budak2 tk matang
cubela msuk forum yg login dgn ic/no tepon
nescaya tarak sapa  ...

kan, teringat ada pepatah dulu

"Give man a mask,
and he'll show his true self"

irony kan
bila berhadapan, identiti terdedah, manusia pandai menikus dan alim-alim kucing
menyorok di sebalik topeng, nama palsu, akaun palsu, siapa aku siapa engkau, lidah setajam pisau, jari-jemari laju menaip membunuh dan menyembelih manusia lain di alam maya

Jangan cuba jadi cacing nak jadi garuda
Jika mulut murai tukar paruh jadi tiong
Kalau cuma gusi jangan lagaknya bersiong
Setakat dua tangan janganlah nak berangan
bak kata Ben Ladin
Quote Sham143 3-11-2018 03:06 PM
Dia carut kat Mat Saleh tu sebab mat saleh tu cubit teloh dia kot..Tu yang marah sangat tu..
Quote 234126 3-11-2018 10:24 PM
Ehhhh biar la dia. Dia minat belajar bahasa kita dah patut syukur. Kang dia lebih minat belajar bahasa indo pastu kwn2 matsaleh dia pun teruja hujung2 bahasa indo mendunia kau juge meroyan. Kesian rhys ni. Suka tgk dia. Elok je bahasa dia.  
Quote Jorja 4-11-2018 05:32 PM
Anak siapa lah tu {:smile
Quote irwansuhadi 5-11-2018 08:40 AM
semakin maju negara, semakin canggihnya teknologi, semakin hebatnya tamadun manusia,

maka...

semakin mundurlah akhlak, semakin pincanglah agama, semakin rosak budi bahasa, semakin hancurlah kemanusiaan.

terpaksa telan walaupun pahit... dan disebabkan itu banyak tamadun-tamadun terdahulu hancur dan sekarang kita juga menuju ke arah kehancuran.
Quote Zaien 5-11-2018 12:21 PM
alahai.. bg aku bangga kot omputehh blajar ckp melayu..
blaja budaya adat smua.. ok je kan..
yg truk sgt jubu jibei ni pehal meroyannn?
Quote Mary_jane 6-11-2018 02:50 PM
Memaki sikit2, lama2 terjadi habit. Diri sendiri jugak malu.

Lihat semua komen(12)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.200377s Gzip On
To Top