Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Mengapa Malaysia Masih Terselamat Dari Gempa Dan Tsunami? Ini Sebabnya

2-11-2018 12:17 PM|Oleh: nameera| Komen: 7

Empat belas tahun sudah berlalu, tragedi Tsunami 2004 di Lautan India merupakan antara bencana alam terburuk yang telah mengorbankan lebih 230 000 orang melibatkan 14 negara termasuklah Malaysia. Indonesia mencatat bilangan kematian terbanyak, diikuti  Sri Lanka, India, Thailand dan selebihnya di beberapa negara yang lain.  

Sumber dari internet

Bencana alam ini telah menyebabkan Malaysia hanya terkena tempiasnya namun ia telah meragut nyawa lebih kurang 68 orang penduduk Malaysia dan beberapa orang lagi yang masih hilang serta seramai 5000 orang yang kehilangan tempat tinggal.  Tapi tetap tidak dapat dinafikan, pernah berlaku berlaku gegaran dengan sendirinya  di beberapa tempat di sekitar Malaysia sejak beberapa tahun yang lalu. Kejadian paling menggemparkan adalah di Ranau Sabah (2015) yang mana telah mengorbankan 18 orang pendaki gunung Kinabalu yang terdiri daripada penduduk Malaysia, Singapura, Jepun, Filipina dan China.

Pasukan penyelamat di gunung Kinabalu (Gempa di  Gunung Kinabalu ,2015). Gambar dari Astro Awani

Namun yang menjadi persoalannya mengapa Malaysia sentiasa terselamat dari bencana alam yang dahsyat  ini dan tidak seperti di beberapa negara jiran yang lain sedangkan Malaysia begitu menghampiri negara-negara  yang sering terjadi bencana alam, salah satunya ialah Indonesia yang baru-baru ini negara ini baru sahaja  ditimpa bencana gempa dan Tsunami, kemudian pada hari berikutnya pula letusan gunung berapi Soputan.

Negara yang berada pada garisan Khatulistiwa. Imej dari WorlAtlas

Seperti yang kita tahu Indonesia adalah antara negara jiran yang begitu menghampiri Malaysia. Indonesia berada betul-betul pada garisan Khatulistiwa manakala Malaysia hanya berada berhampiran dengan garisan Khatulistiwa. Keadaan ini menyebabkan kedua-dua negara ini berada dalam iklim panas, lembab serta curahan hujan lebat sepanjang tahun dengan suhu tahunan kira-kira 27 darjah celcius. Malah kedua-dua negara ini juga berada dalam plat tektonik yang sama iaitu plat Eurasian. 

Tapi mengapa Indonesia lebih  banyak berlaku gempa bumi dan letusan gunung berapi berbanding Malaysia?

Hal ini kerana Indonesia berada pada Lingkaran Api Pasifik yang mana di sinilah sempadan garisan-garisan plat tektonik paling aktif bertemu dan bergerak sepanjang tahun.  Malaysia pula terkedalam dan sedikit luar dari Lingkaran Api Pasifik lantas terlindung dari gempa bumi dan gunung berapi serta berada di luar kawasan angin Monsun  yang menyebabkan taufan puting beliung. 

Sumber in internet
Ini adalah Lingkaran Api Pasifik, kawasan ini adalah rentetan gunung berapi dan tapak kegiatan seismik, atau gempa bumi, di sekitar tepi Lautan Pasifik. Terdapat 90% gempa bumi yang terjadi 81% daripadanya adalah gempa bumi yang terbesar pada lingkaran ini.  Terdapat lebih kurang 452 Gunung Berapi yang berada pada lingkaran ini. Antara negara yang disenaraikan berada pada lingkaran ini termasuklah Indonesia. 
Namun begitu ada berita menyatakan Malaysia sudah dihimpit dengan Lingkaran Api Pasifik. Namun kesahihan tidak dapat dipastikan kerana tiada maklumat teperinci. 

TAHUKAH ANDA APA PUNCA GEMPA BUMI? 
Untuk pengetahuan anda , kawasan Lingkaran Api  terdapat sempadan plat-plat tektonik Bumi, iaitu tempat plat tektonik bertemu. Apabila plat tektonik tergeser, bahagian yang tergeser akan tersangkut pada satu sama lain. Maka akan berlaku tekanan di kawasan tersangkut  kerana bahagian lain terus bergerak. Tekanan itu  menyebabkan batuan di bahagian tersangkut pecah atau tergelincir, lantas membuat plat terentap dengan kuat sehingga mencetuskan gempa bumi.

Menurut Prof. Madya Mustaffa Kamal kepada Utusan lagi, mengenai kejadian itu, Sabah sememangnya mempunyai tiga zon merah (aktif) iaitu di zon tengah, Sandakan dan Semporna. Selain tu juga, terdapat zon hitam yang merupakan kawasan yang tidak lagi aktif. Untuk berlaku gempa lagi di Ranau agak sukar kerana kejadian sebegini hanya berlaku sekali dalam masa 25 tahun. Ini bermakna tenaga yang disimpan di Gunung Kinabalu akan keluar selepas 25 tahun. Dalam masa terdekat ini ia dijangka tidak akan berlaku lagi, malah gegaran susulan ini pula semakin lama semakin berkurang. [Sumber dari Utusan]
 
Menurut Prof Madya Mustaffa Kamal lagi, 

"Memang benar terdapat beberapa kawasan di Malaysia pernah mempunyai gunung berapi tetapi letusan itu berlaku ratusan juta tahun lalu. Justeru, apa yang tinggal hari ini adalah sisa gunung berapi yang telah lama mati."- Prof Madya Mustaffa Kamal, petikan dari Utusan.

Maka dapat disimpulkan Malaysia  antara negara yang masih  terselamat dari Lingkaran Api Pasifik yang aktif dengan pergerakan plat yang menyebabkan gempa bumi, tsunami dan letusan gunung berapi. 

Para pengkaji juga berpendapat, kejadian yang menimpa haruslah dijadikan pengajaran kerana sebelum ini pun Malaysia pernah tekena tekanan daripada bencana yang terjadi. Oleh itu ada baiknya jika kita menambah ilmu pengetahuan dengan mengetahui dan memahami mengenai bencana alam ini, sekurang-kurangnya kita dapat bersedia dan mengambil tindakan sepatutnya seandainya mendapat tanda-tanda bencana alam ini. 

Sama-samalah kita mendoakan agar Malaysia sentiasa dilindungi.

INFO TAMBAHAN
Berjuta tahun lalu, Malaysia dikatakan  mempunyai gunung berapi. Tapi kini semuanya tiada lagi. Antara tempat yang dikatakan pernah mempunyai gunung berapi adalah Gerik, Perak, Segamat, Johor dan beberapa tempat di Sabah, dan salah satunya adalah di gunung Kinabalu. 

Wah! Betul ke ni? Untuk info lanjut anda boleh baca disini Utusan/Negara Miliki Gunung Berapi Prasejarah. -CARI 

Sumber:

Apa Reaksi Anda...

Bagus
11
Marah
8
Terkejut
4
Sedih
8
Lawak
6
Bosan
2
Komen: 7
Komen

Previous : Pencemar Nombor Satu Bumi. 8 Fakta Kenapa Anda Perlu Sokong Kempen Anti Plastik

Next       : Asal- Usul Kuaci Yang Mungkin Anda Tidak Pernah Tahu - Menakjubkan!

Komen Terbaru

Quote kucing02 27-11-2018 04:50 PM
X mustahil jgk mlysia akan alami benda ni

Lain-lain Komen

Quote Margarita 2-11-2018 12:28 PM
Susah2 jela kaji ring of fire semua ni dan explain benda ni. PU Amin dah kaji dulu dia kata ni semua bala sbb buat maksiat. Opssssssssss{:thief
Quote buragazz 2-11-2018 01:13 PM
Alamak Segamat.. dekat dengan kampung aku tu...
Quote palmolive 2-11-2018 03:43 PM
sembang kencang sebab belum kena..
Quote Felycya 2-11-2018 07:15 PM
Segamat ??.

Tak sangka..
Gunung ledang ke ??.
Quote RatuDunia94 3-11-2018 02:23 AM
Imagine tgh minum petang kat beranda rumah tiba2 lantai bergegar.. tiang rumah roboh. Terus bunyi org menjerit2.. takutnya..
Quote PU-ndan 4-11-2018 10:13 AM
ramai ke budak2 tak belajar geografi ni skrg ni? takkan la benda basic mcm pacific ring of fire ni tak penah belajar?
Quote kucing02 27-11-2018 04:50 PM
X mustahil jgk mlysia akan alami benda ni

Lihat semua komen(7)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.043303s Gzip On
    To Top