Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Lima Tahun Tambat Anak Sakit Mental

Oleh: Myra Rozi|11-10-2018 01:06 PM |Dilihat:874| Komen: 7
Selama lima tahun, seorang ibu terpaksa merantai anaknya dalam sebuah rumah di Kampung Kubang Sawa, Tumpat.

Namun Mek Derahman, 62, tiada niat untuk menyeksa anak angkatnya, Ridzuan Adam, 42, yang sakit mental.

mStar Online melaporkan tindakan tersebut dilakukan kerana khuatir anaknya itu bertindak agresif dan mencederakan penduduk kampung.

Foto: Sinar Online
Saya bukan nak seksanya, tapi demi keselamatan kerana sebelum ini dia pernah acu pisau kepada saya. Saya juga fikirkan keselamatan penduduk kampung.

Risau dia terlepas dan mencederakan jiran-jiran.

Tambahnya, kudrat tuanya tidak mampu mencari Ridzuan sekiranya dia merayau jauh dari rumah.

Saya ambil Ridzuan sebagai anak angkat masa bayi lagi tapi saya diuji apabila Ridzuan alami masalah kemurungan di usia remaja. Walau pun dah selalu dirawat di hospital sakit jiwa tak pulih sepenuhnya. Saya ada anak dua orang tapi tinggal di Kota Bharu dan Pulau Pinang.

Saya yang jaga makan minumnya, tiga kali sehari saya hantar makanan di rumah buruk ini yang hanya bersebelah dengan rumah saya. Tak berani bawa Ridzuan tinggal bersama saya sebab risau dia bertindak agresif."

Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) akan membina sebuah rumah baru untuk Ridzuan berteduh.

Siapnya rumah ini membolehkan Ridzuan bergerak bebas. Saya tak rantai Ridzuan lagi, dia dah ada rumah sendiri, cuma saya kunci pintu bimbang dia keluar merayau.

Makanan saya hantar seperti biasa, doktor dari klinik kesihatan di sini juga datang buat rawatan rutin." -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
1
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 7
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote abangadek 12-10-2018 05:52 PM
bagus acik ni, taklah mcm mak bapak budak autism biarkan anak merayau lepas tu meraba pepek ank dara org

Lain-lain Komen

Quote krustykrab 11-10-2018 01:26 PM
Kesiannya, kau us sana ibu terpaksa buat penjara besi dlm rmh utk anaknya yg hisap dadah...agresif sgt..
Susahsenang anak jantan mak yg terpaksa ambik peduli, tp forumer dln ni kalau mencarut, semua kemaluanmak dia, dia sebut...what an ungrateful children
Quote manehnya 11-10-2018 03:19 PM
Ridzuan alami masalah kemurungan di usia remaja.
ciannya kt dia... dan mak dia...

klu makan ubat pun still agresif ka? semoga allah permudahkan semua urusan anak beranak ini...
Quote puanbintang 12-10-2018 04:07 PM
ya allah, kesiannya..kuatkanlah hati mak nya dan dipermudahkan hidup mereka sekeluarga.
Quote Foxey 12-10-2018 04:11 PM
sekurang2nya makcik ni masih jaga makan pakai dan kesihatan anak dia walaupun terpaksa kurung dalam rumah
Quote leylapple 12-10-2018 04:35 PM
manehnya replied at 11-10-2018 03:19 PM
ciannya kt dia... dan mak dia...

klu makan ubat pun still agresif ka? semoga allah permudahkan se ...

ai rasa anak dia masa remaja jadi remaja bermasalah....mungkin hisap gam atau dadah yang menyebabkan kemurungan melampau dan agreasif
Quote miss_baby 12-10-2018 04:54 PM
elok la di rantai anaknya tu..
org sakit mental ni bahaya..
Quote abangadek 12-10-2018 05:52 PM
bagus acik ni, taklah mcm mak bapak budak autism biarkan anak merayau lepas tu meraba pepek ank dara org

Lihat semua komen(7)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.091457s Gzip On
To Top