CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

4 Tip Mudah Nak Tahu Tembikai Yang Anda Beli Manis Atau Tak

5-9-2018 12:10 PM| Diterbitkan: Cari-Faizal| Dilihat: 6800| Komen: 14|Original author: Oleh: Faizal

Description: Sering tertipu bila beli tembikai rasa tak manis? Biasa la tu, untung sabut timbul, untung batu tenggelam dalam memilih tembikai yang manis ataupun tidak di kedai. Sebenarnya ada cara yang mudah untuk ...
Sering tertipu bila beli tembikai rasa tak manis? Biasalah, untung sabut timbul, untung batu tenggelam dalam memilih tembikai yang manis ataupun tidak di kedai. Sebenarnya ada cara yang mudah untuk memastikan tembikai yang kita beli manis.


Jom layan 4 cara mudah ini untuk memilih tembikai yang manis di kedai buah-buahan

1. Garis pada buah tembikai yang kemas


Kebiasaannya, bagi buah tembikai yang manis, corak garisan di bahagian luar buah adalah kemas dan tidak berserabut. Orang kata buah yang cantik dan sedap mata memandang.


Bagi tembikai kurang manis pula, corak garisan pada kulitnya tidak cantik dan agak berserabut. Jika anda ke kedai buah, elakkan membeli buah tembikai yang mempunyai corak garisan yang sebegini ya!

2. Saiz bahagian tapak buah tembikai


Selain melihat pada corak garisan, saiz tapak buah tembikai juga memainkan peranan dalam memastikan buah tembikai itu manis atau tidak. Bagi buah tembikai yang manis, saiz tapak adalah bersaiz kecil. Manakala buah yang kurang manis tapaknya bersaiz agak besar sedikit.


3. Bentuk buah tembikai


Bentuk juga boleh membantu anda dalam memilih buah tembikai yang manis atau tidak. Bagi buah tembikai yang manis, biasanya berbentuk bulat dan buah tembikai yang berbentuk lonjong, buahnya agak berair dan kurang manis.

4. Keadaan tangkai


Keadaan atau bentuk tangkai buah tembikai juga boleh membantu anda untuk memilih samaada buah yang anda hendak beli manis atau tidak. Bagi buah tembikai yang manis, tangkainya agak 'curly'. Manakala buah yang kurang manis tangkainya adalah tegak.


Jadi, bagi anda yang hendak mencari buah tembikai yang manis, pastikan anda melihat semuda ciri-ciri ini supaya anda dapat membeli buah tembikai yang manis dan sedap. Selamat mencuba! - CARI 

Kredit foto: Aishah Wahab
10

Bagus
16

Marah
17

Terkejut
15

Sedih
13

Lawak
21

Bosan

Friends Rank (92 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote animcute 5-9-2018 12:28 PM
wah info berguna ni. tq
Quote Saussurea 5-9-2018 12:37 PM
Tembikai manis memanaskan tubuh. Tembikai tawar menyejukkan.
Quote zulka 5-9-2018 12:38 PM
aku kalau nk beli tembikai...tepuk2 je, kalau bunyi nyaring tu manis dan elok..
kalau bunyi mcm tepuk bantal tu takyah la beli...
Quote ms.mango 5-9-2018 01:41 PM
sedapnya tembikaiiii... lama xmakan   balik ni nak cari lah
Quote Levespa 5-9-2018 04:07 PM
bagus infonya.. thanks
Quote itams 5-9-2018 05:28 PM
tqtqtqtq!
info yang bagus
Quote Sazida 5-9-2018 05:44 PM
Mmg betul pun tips2 ni. Iols dah guna sejak berkurun lamanya.
Quote chinta89 6-9-2018 08:58 AM
owh mcm tu ke. iols x pandai tgk. lps ni terrer lah iols pilih tembikai.
Quote chicozinn 6-9-2018 10:05 AM
tapi bab tangkai tu kadang sampai kedai tangkai da kecut2..but then tips slain tgok keadaan tangkai tu meollss nak cuba la pasni..
Quote devilito2 6-9-2018 03:55 PM
kat kedai dah xde tangkai....
Quote beeeee 7-9-2018 12:24 PM
tembikai yang paling manis paling juicy ialah tembikai yg dimakan semasa berbuka bulan puasa hahahah
Quote CikPuanMawar 7-9-2018 08:07 PM
Bagus info ni..thanks..
Quote Foxey 10-9-2018 10:12 PM
Wow, this is new to me. Thanks for the good info
Quote Daintymerry19 20-9-2018 02:49 PM
Berguna sgt tips ni.tq for sharing

Lihat semua komen(14)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

20-8-2022 01:40 PM GMT+8 , Processed in 0.082417 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top