Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Kedudukan Ketenteraan Negara Kita Paling Bawah Di Asia Tenggara- Mat Sabu

9-8-2018 04:32 PM |Dilihat:3185| Komen: 121
Memetik laporan Astro Awani, Menteri Pertahanan Mohamad Sabu atau lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu mendedahkan kekuatan tentera Malaysia kini paling lemah di Asia Tenggara.

Kredit foto: carian internet

"Sekarang ini kedudukan (ketenteraan) kita bagi laut, darat, udara di Asia Tenggara, kita berada paling bawah."

Vietnam jauh ke hadapan, Indonesia nombor satu, katanya dalam sesi soal jawab menteri di parlimen hari ini.

Jelasnya, keadaan itu berbeza sama sekali dengan era 70-an ketika kuasa ketenteraan Malaysia terkuat di rantau ini.

Malu kita, kalau kita pergi ke peringkat antarabangsa."

Bagaimanapun tegasnya, sebagai Menteri Pertahanan, dia akan berusaha menjadikan Malaysia hebat kembali, nombor satu semula.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab pertanyaan Datuk Danyal Balagopal Abdulah (PH - Port Dickson) yang mengemukakan soalan tambahan kepada menteri sama ada kerajaan baharu akan campur tangan dengan perancangan termasuk berkaitan peruntukan untuk keselamatan negara.- CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 121
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote silencekiller 12-8-2018 12:45 AM
Decaffeinated replied at 11-8-2018 05:06 PM
dah main atok pulak... sentap ka? tanya ja...

statement hang tu semua orang faham... yang aku t ...

takde sentap.. dah aku memang jenis kasar ... terima atau tak jaa

Ikot keadaan semasa perlu upgrade ikot kemampuan.. tidak perlu terlalu besaq pun.. ketenteraan lebih kepada keadaan geopolitik & kemampuan kewangan sesebuah negara .. kita bukan ada ancaman besaq sgt pun.. buat apa ketentaraan canggih tapi rakyat merempat susah nanti kerna KERAjaan kena potong bajet lain

Lain-lain Komen

Quote Buritan 9-8-2018 01:09 PM
Bongok punye mat savu.. abislaa senang nak attack mesia.. ade mentri bodo..
Quote Buritan 9-8-2018 01:09 PM
Ketiak pun ade.. kih kih
Quote AɳՓv 9-8-2018 01:10 PM
Malaysia tak akan kena invade lah skrang zaman aman
Quote saviour_09 9-8-2018 02:41 PM
since ko dah cakap camtu bang mat
hope u will walk ur talk la
dont  just talk cock only
or else negara lain akan pandang rendah je kita ni
even menhan sendiri pun pecah lobang habis
Quote cmf_shalom 9-8-2018 02:44 PM
Bodoh melantun2
Quote rospinki 9-8-2018 02:45 PM
bodo matsabu ni..kau sdri canangkan kelemahan benteng negara..apa punya mentri sambdol
Quote namirulmukminin 9-8-2018 02:48 PM
Bodo punhya menteri.. Senyum je Indon dengar... lepas ni makin ghairah la puak2 indon nak pijak2 Malaysia... Pasal apa ko taknak dedah skali yang telor ko paling kecik dalam ramai2 menteri yg ada?? Bodoh punya menteri otak singkat..
Quote mjla 9-8-2018 02:48 PM
Apa yg dia ckp tu betul
Menteri dulu je dok ckp pertahanan kuat
Kes KU dulu pesal perisik msia tak bertindak
Padahal dah dpt info sama dgn kes sabah
Sbg rakyat kena brani terima kenyataan
Quote jcopy 9-8-2018 02:50 PM
sejak kau jadi menteri pertahanan la tuuuu

merudum habis jatuh 10 anak tangga

Quote noor2 9-8-2018 02:51 PM
Sentap menteri pertahanan dulu. ....hehe
Quote jcopy 9-8-2018 02:55 PM
bodoh la hai

habis down semua semangat tentera2 malaysia dikata paling lemah seantaro rantau

Quote fushimi 9-8-2018 02:57 PM
ko biar betul bang mat

main hembus  je
Quote insulin 9-8-2018 03:10 PM
Pakcik, kau jangan pandai cakap je lebih. Keluarkan duit untuk beli peralatan2 terkini untuk tentera kita. Tapi geng2 korang juga cakap hutang kita terlampau banyak sampai kena ikat perut. So?????
Quote turboturtle 9-8-2018 03:10 PM
Edited by turboturtle at 9-8-2018 03:17 PM

Tindakan terdesak, kenyataan yg tak bijak, tapi mungkin tujuan nak desak barisan kabinet utk luluskan belanjawan kecemasan untuk pertahanan negara.

Realiti: ramai Malaysian fikir buat apa keluar duit untuk pertahanan, kita bukan nak perang pun. Takde siapa jangka yg sulu akan serang lahad datu (2013)
" Si vis pacem, para bellum", " If you want peace, prepare for war"
Quote Al-Patih 9-8-2018 03:27 PM
let the enemy think likewise.....
Quote ctaz 9-8-2018 03:31 PM
apa yg dia ckp tu memang betul....

kapal perang jenis kedah class....ada meriam 2 bijik jer 76mm dgn 30mm...
ingat perang dunia kedua ker pakai meriam
kereta kebal pt91m tetapi asal tank ialah jenis t-72m1...
armor tetap berasal dari tahun 1980an..cuma ditambah kan ERA jer...
peluru perpandu AA jarak sederhana pun takder...
jet mig memang dah tak leh nak terbang....cuma harap f18 dgn hawk...
su30 pun ada yg ok dan yg tak ok...
dulu masa najib...bajet utk TD pun kena potong...

harap2 bajet nanti dapat lah lebih untuk peralatan ketenteraan...
Quote jcopy 9-8-2018 03:33 PM
menipu

army malaysia lagi power dari singapore


In the Asean sphere, aside from Singapore, Malaysia also beat out the likes of Cambodia (at 82) and Laos (102)






Quote kelana36 9-8-2018 03:41 PM
Orang kuat merendah diri tak apa, jangan orang yang lemah tapi cakap besar.
Semoga orang sulu tak ambik kesempatan atas kenyataan mat Sabu ni.
Quote izwan_izi 9-8-2018 03:46 PM
Terimalah hakikat...pertahanan Malaysia tak setanding dengan negara serantau..sampai bila nk hidup dalam mimpi2 lalu..mmg la time 80an-90an defence kita antara yg terkuat..tp itu semua dh jadi sejarah..Sebab apa..salah kerajaan la jugak...asik2 diplomasi aman je...langsung tanak guna pakai "gunboat diplomacy"...Kerajaan tak pikir ke yg "PERTAHANAN YG AMPUH ADALAH INSURAN KEPADA KEAMANAN NEGARA"

contoh terdekat..sampai bila TLDM nk lanyak KD Jebat F2000 sana sini..itu aje la warship yg seawothy dan fit for war.

NGPV : sampai bila nk harapkan main gun bodo tu je..konsep FFBNW (Fit for but not with) boleh ditongsampahkan..dgn alasan...tiada keperluan a.k.a tiada bajet

SGPV : harap2 jangan jadi kapal hiasan aje la nanti..

FAC M (missile) : Kelas dua adik bradik ni dh boleh buat jual kt keling todi secara timbang kati. Bongok ape nk
FAC G ( gun)         bagi kapal tua (30-40 tahun) jaga perairan dr selat melaka sampai ke sebatik sana.

Kalo ada yg tak puas hati...bagi aku 1 kapal selain Jebat f2000 yg boleh hadapi 3D war...takde kannn...

Nanti bila ada negara luar start main gunboat diplomacy...menangis kt bucu katil ajela topbrass...setakat nk harap semangat budak2 yg baru dpt tauliah dgn semngat rekrut baru aje la....


Lihat semua komen(121)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.048327s Gzip On
To Top