CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Rosmah Disaman RM60 Juta Oleh Tukang Emas Lubnan

10-7-2018 10:22 AM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 42395| Komen: 476

Description: Seorang tukang emas borong terkenal dari Lubnan memfailkan saman AS$14.79 juta (RM59.831 juta) terhadap isteri mantan Perdana Menteri, bulan lalu, lapor MalaysiaKini.
Seorang tukang emas borong terkenal dari Lubnan memfailkan saman AS$14.79 juta (RM59.831 juta) terhadap isteri mantan Perdana Menteri, bulan lalu, lapor MalaysiaKini.

Global Royalty Trading (GRT) memfailkan saman terhadap Datin Seri Rosmah Mansor selepas 44 barangan kemas yang dihantar kepadanya pada Februari, dirampas pihak berkuasa pada Mei lalu.


Foto: Reuters

Menurut MalaysiaKini, GRT memfailkan saman itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 26 Jun lalu melalui firma Tetuan David Gurupatham dan Koay. 

Pengurusan kes mengenai tuntutan itu akan diadakan hari ini.

Selain membeli, firma itu mendakwa Rosmah juga adakalanya meminjam barangan kemas yang disertakan dengan memorandum penyerahan.

Barangan kemas itu, kemudian akan diterima ejennya atau dia sendiri di Kuala Lumpur, Singapura atau Dubai.

Dakwa firma itu, Rosmah mengakui menerima 44 unit barangan kemas termasuk kalung berlian, anting-anting, cincin, gelang dan tiara, setiap satu bernilai antara AS$124,000 (RM499,000) dan AS$925,000 (RM3.7 juta).

"Beliau mengakui secara bertulis mengenai penerimaan konsainan itu, tetapi tidak lagi dalam jagaannya kerana ia dirampas oleh pihak berkuasa Malaysia," kata kenyataan tuntutan itu.

Dalam tuntutannya, GRT memohon pengisytiharan mahkamah bahawa mereka adalah pemilik sah kesemua barangan kemas terbabit.

Jika tidak dapat dipulangkan, mereka memohon perintah mandatori supaya Rosmah membayar jumlah yang dinyatakan berdasarkan nilai barangan kemas itu. - CARI
36

Bagus
30

Marah
21

Terkejut
21

Sedih
15

Lawak
35

Bosan

Friends Rank (158 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Andyscenes 10-7-2018 09:32 AM
Xde la kaya sgt si rosmah ye
Quote tobby 10-7-2018 09:32 AM
Memang sah la kita fitnah rosmah selama ni. Memang betul la rosmah bagitau yg barang2 kemas tu dipinjamkan tetapi polis Amar Singh rampas dah buat gambaran seolah2 barang kemas tu milik 1MDB. FITNAH SUDAH JADI MAKANAN ASASI CAI PH
Quote akusukaq 10-7-2018 09:42 AM
dah terbukti barang barang itu bukan milek rosmah dan di beli dgn duit 1 mdb.adoii anti klimax nya. sprm dah rampas barang pimjam. buang masa je seminggu menilai harga barang tu.
Quote SweetShera 10-7-2018 09:53 AM
pinjam ek?

bijak bijak
Quote KakaKiah 10-7-2018 09:55 AM
Sewa tak kne byar ke
Quote noor2 10-7-2018 09:57 AM
Moga kerajaan PH kembalikan pada syarikat tersebut dan rosmah tidak teraniaya. ....tapi rasanya nilai ni tak sebanyak nilai rampasan keseluruhan kan. ....aku tetap percaya kerajaan PH bukan memfitnah. ..ni cuma sebahagian kecil dari jumlah rampasan keseluruhan. ..
Quote kucingitam 10-7-2018 09:59 AM
Malang bertimpa-timpa bagi Datin Seri Rosmah Mansur..


Seorang tukang emas borong terkenal dari Lubnan memfailkan saman AS$14.79 juta (RM59.831 juta) terhadap Datin Seri Rosmah Mansor bulan lalu atas penghantaran 44 barangan kemas yang dihantar kepadanya pada Februari, dan dirampas oleh polis pada Mei.

Dalam dokumen yang dilihat oleh Malaysiakini, Global Royalty Trading SAL memfailkan saman terhadap isteri kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 26 Jun lalu melalui firma Tetuan David Gurupatham dan Koay.

Dalam pernyataan tuntutannya, firma yang berpangkalan di Beirut itu mendakwa Rosmah adalah pelanggan lama, dan syarikat itu juga menjual barangan kemas di seluruh dunia, termasuk kepada keluarga diraja.

Global Royalty mendakwa seperti pada tahun-tahun sebelumnya, firma itu akan menghantar barangan kemas kepada Rosmah mengikut permintaannya untuk dinilai dan dibeli serta dibayar olehnya atau oleh pihak ketiga.


Firma itu berkata barangan kemas yang tidak dipilih akan dipulangkan.

Global Royalty mendakwa bahawa ada kalanya, Rosmah akan meminjam barang kemas itu, dan dia atau ejennya akan menerima barangan berkenaan di Kuala Lumpur, Singapura atau Dubai.
Firma itu mendakwa bahawa memorandum penyerahan akan mengiringi hantaran atau konsainan barangan kemas, yang menerangkan terma dan syarat.

'Rosmah akui terima barangan'

Global Royalty, menerusi memorandum bernombor 926 bertarikh 10 Feb tahun ini, telah menghantar 44 unit barangan kemas, termasuk kalung berlian, anting-anting, cincin, gelang dan tiara, setiap satu bernilai antara AS$124,000 dan AS$925,000.

Firma itu mendakwa Rosmah, dalam surat bertarikh 22 Mei, mengakui menerima barangan berkenaan.
"Beliau mengakui secara bertulis mengenai penerimaan konsainan itu, tetapi tidak lagi dalam jagaannya kerana ia dirampas oleh pihak berkuasa Malaysia," kata kenyataan tuntutan itu.

Terma dan syarat memorandum itu termasuk penghantaran dan pemulangan barangan kemas, dan bahawa hak milik barangan berkenaan tetap dengan firma tersebut.
Dalam tuntutan itu, Global Royalty memohon pengisytiharan mahkamah bahawa mereka adalah pemilik sah 44 unit barangan kemas tersebut.
Firma itu juga memohon perintah mandatori supaya barangan berkenaan dikembalikan atau secara alternatif, jika ia tidak dapat dipulangkan, Rosmah wajar membayar jumlah yang dinyatakan berdasarkan nilai barangan kemas tersebut.

Pengurusan kes mengenai tuntutan itu akan diadakan hari ini.
Pada Mei lalu, polis menyerbu dan merampas wang tunai dan barangan kemas dari dua unit kondominium mewah yang dikaitkan dengan Najib di Pavilion Residences di Kuala Lumpur.

Pada 4 Julai lalu, bekas perdana menteri itu mengaku tidak bersalah terhadap tiga tuduhan pecah amanah dan satu pertuduhan penyalahgunaan kuasa berkaitan dengan dana yang melibatkan SRC International.

T/T: adakah akan ada Tabung Rosmah lepas ni?




Quote grouper 10-7-2018 10:03 AM
Untuk apa pakai barang kemas pinjam ni..ibarat sewa ferrari bwk balik beraya ke konsepnya... biasanya retis2 je pkai brg pinjam n sponsor ni p red carpet..kak ros nak meriak kat sape pkai brg2 pinjam ni x malu ke sah2 niat riak tahap maksimum tu pkai brg pinjam
Quote dragonforce 10-7-2018 10:03 AM
aikk sudah kantoi ka....najib kata semua barang2 tu hadiah....rupanya memang dihantar ke rosmah utk rosmah pilih dan beli...secara tak langsung memang barang2 tu rosmah punya cuma belum bayar lagi je..
Quote rospinki 10-7-2018 10:04 AM
masalahnya kerajaan baru ni sebok benda2 mcmni..keje overtime polis pala bungkus dan geng dia nak kena bayar jugak..kan kata nk jimat kos.
Quote samasam90 10-7-2018 10:05 AM
Edited by samasam90 at 10-7-2018 06:11 AM

kiranya barang kemas ala2 "hadiah" kemenangan pru yg tak kesampaian ke acahne ni?
Quote mjla 10-7-2018 10:06 AM
Silap rosmah gak
Knapa tak ckp awal2 brg pinjam & sewa
Musti rakyat yg kaya sanggup bg pinjamkan brg kemas mereka
Quote NAT_11 10-7-2018 10:06 AM
HAHAHA.....................bodoh betul  beri pinjam barang kemas beratus juta!!!!!
Lepas ni tentu Syarikat Richar Mille, Hublot, Rolex, Frsnck Mullder pulak saman
mintak balik jam tangan diorang yang dibderi pinjam untuk tayang dunia tapi
dah kena rampas!!!!!!!
Kemudian Syarikat beg tangan HERMES, BIRKIN & BIJAN pulak saman Rosmah
keran  lebihb 500 biji beg tangan yang dipinjamkan untuk tayangna amal sudah
kena rampas SPRM
Quote kecimpret 10-7-2018 10:08 AM
macai gigih kutip derma bayarkan ikat jamin...dia sedap2 sopping berjuta beli brg kemas
Quote akakdendeng 10-7-2018 10:08 AM
maknanya yg dirampas tu ada jugak yg bukan kak mah punya...barang dr kedai emas dia nak tgk and pilih.  tak sempat pulang kan balik dah kena rampas...ermmm
Quote cikrosienona 10-7-2018 10:08 AM
samasam90 replied at 10-7-2018 10:05 AM
kiranya barang kemas ala2 hadiah kemenangan pru yg tak kesampaian ke acahne ni?

Sometimes jeweller loankan barang kemas diorang for certain period..

Tapi in this case tak sure gift or mmg beli
Quote ninjago 10-7-2018 10:08 AM
byk sgt barangnya. rosmah pun tak ingat kot mana yg pinjam, mana yg hadiah, mana yg beli..
Quote samasam90 10-7-2018 10:08 AM
terbukti benda apanye macai.. ne baru 44 barang kemas.. cube terobek berapa jumlah barang kemas yg dirampas...
Quote shernazz 10-7-2018 10:09 AM
Syiok khen
Ada delibery...boleh try try dolu...
Hihi..
Sambil berangan...
Mana yang nak je pick.up....wow

Lihat semua komen(476)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-2-2023 08:24 AM GMT+8 , Processed in 0.105777 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top