Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Resipi Keropok Lekor Viral, Hanya Guna Mi Sedap!

10-7-2018 11:49 AM|Oleh: Diba S. | Dilihat: 5985| Komen: 27

Pelik tapi benar. Kebiasaannya kita dengar keropok lekor diperbuat daripada isi ikan. Namun suatu perkongsian di Twitter mengatakan keropok lekor bermaksud keropok lingkar kerana bentuknya yang berlingkar-lingkar dan bukan bermaksud keropok ikan. 

Jadi keropok lekor tidak semestinya diperbuat daripada isi ikan. Ia boleh jadi isi udang, sotong, udang atau Mi Sedap seperti resipi di bawah ini. Jom tengok bahan-bahan resepi pelik ini! 


Foto:Twitter

Bahan-bahan:

Foto:Twitter

Mi Sedap 
6 sudu tepung ubi 
Tepung gandum secukupnya
Sebiji telur gred A. 

Cara-caranya:

Foto:Twitter

1)Rebus mi sampai kembang. 

Foto:Twitter 

2)Kemudian tumbuk mi sampai lumat.

Foto:Twitter

3)Masukkan telur dan perencah kecuali kriuk kriuk bawang. Kalau tak nak tumbuk boleh masuk semua dalam mesin pengisar.

4)Lepas dah sebati, tambah tepung ubi enam sudu dan uli sampai sebati. Letak tepung gandum secukupnya agar tidak melekat.

5)Selepas uli, gulung jadi bentuk silinder.


Foto:Twitter

6)Didihkan air, letak garam sikit dan rebus sampai terapung. Lepas tu angkat. 

7)Kemudian potong macam keropok lekor biasa dan goreng sampai garing. 

Foto:Twitter

Siap! Kalau nak masin boleh tambah garam sikit masa kisar. 

Jom cuba! Tengok rasa dia lebih kurang keropok lekor yang biasa anda makan atau tidak? - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
16
Marah
3
Terkejut
5
Sedih
7
Lawak
6
Bosan
2
Komen: 27
Komen

Previous : Lapar! Fajita Udang Ini Boleh Disiapkan Dalam 20 Minit Sahaja

Next       : Masak Sendiri Sandwich Ayam Keju Leleh, Tersandar Kekenyangan Dibuatnya

Komen Terbaru

Quote MsKoreanfanatic 26-7-2018 11:04 AM
azalia72 replied at 26-7-2018 09:06 AM
wahhh.... kena try nih. tq bagi ideas

Selamat mencuba

Lain-lain Komen

Quote Levespa 10-7-2018 01:11 PM
sebijik sama rupanya.. walau rasa mesti berbeza
Quote kaminau 10-7-2018 04:35 PM
Mee to guna the whole 5 packs ke?
Quote Themilo 10-7-2018 05:04 PM
boleh tak iols speku, semua ni propa jek?
Quote hanna88 10-7-2018 05:35 PM
Menjadi betol kejadiannya tapi gigih sangat ni
Quote matchstick 10-7-2018 09:16 PM
ni dh dikira kerepok pelesu ni..kalu ada org jual kt gerai tepi jalan  mungkin terbeli kerepok pelesu ini
Quote moonbug 10-7-2018 10:04 PM
Woww kreatifnya sapa yg buat resipi ni. Jadi ke tidak rasa sama mcm keropok lekor ori?
Quote moonbug 10-7-2018 10:12 PM
kaminau: Mee to guna the whole 5 packs ke?


Kan dia tunjuk 1 peket je
Quote moonbug 10-7-2018 10:12 PM
kaminau: Mee to guna the whole 5 packs ke?


Kan dia tunjuk 1 peket je
Quote lovenothate 10-7-2018 11:19 PM
yekeni. poremers, sila cuba. lol
Quote pinkypetal 10-7-2018 11:33 PM
Sebijik sama macam keropok lekor yang biasa tu.
Quote dubuk 11-7-2018 10:14 AM
entah entah dah pernah termakan kat pasar malam
Quote jassy50 11-7-2018 10:50 AM
mmmm biar betul. rasa sama ke?
Quote diss69 11-7-2018 10:52 AM
Bentuk dh sama.. Rasa tu xtau laa.. Nnti nk try..
Quote nadiarasik 11-7-2018 11:26 AM
waa ini namanye rupa sama tapi rasa of course tak sama hehe
Quote misscendol 11-7-2018 03:38 PM
wow rare betol ni
Quote purple_prune 12-7-2018 10:13 AM
omg! weirdly creative i must say..
Quote dewi_rina 13-7-2018 09:44 AM
Macam2 makanan baru.. iolsss tak terkejar
Quote myakayina 13-7-2018 02:29 PM
takde rasa ikan la klu mcm tu..ni rasa mee dgn telur..
Quote Afifi82 14-7-2018 01:16 PM
Mcm mkn megi telo yg digorengla,ya? okbai.

Lihat semua komen(27)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.044828s Gzip On
To Top