CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Jemaah Terima Kejutan, Mat Sabu Baca Khutbah Jumaat

29-6-2018 05:53 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 7894| Komen: 46

Description: Sejak menjadi Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu hari ini membacakan khutbah Jumaat pertamanya di Surau Salahuddin Al-Ayubi, Batalion Ke-23 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Kem Gua Permai, ipoh, lapo ...
Sejak menjadi Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu hari ini membacakan khutbah Jumaat pertamanya di Surau Salahuddin Al-Ayubi, Batalion Ke-23 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Kem Gua Permai, Ipoh, lapor BH Online.




Dalam khutbahnya, Mohamad Sabu atau Mat Sabu mengajak jemaah untuk muhasabah diri dengan melihat semula kesilapan yang pernah dilakukan dengan melakukan pengislahan atau pembaharuan sekali gus membolehkan umat Islam kembali memimpin.

"Kita (umat Islam) kena mengakui kelemahan, penuh tawaduk dan sama-sama membina kesilapan yang dilakukan orang Islam sama ada pimpinan secara khas atau umat Islam yang lain secara umum.

"Sama-samalah kita merenung kehebatan, kekuatan yang ada pada orang Islam, sama-samalah kita membuat pengislahan dan pembetulan mana-mana yang perlu dilakukan oleh orang Islam untuk memperbaikinya," katanya.


Pengislahan yang disebutnya itu adalah bagi menangkis tanggapan negatif terhadap umat Islam.


Foto: IG Mat Sabu

"Sebut saja perkara keji dan buruk ada pada orang Islam, negara kotor negara orang Islam, negara paling tinggi rasuah negara orang Islam, negara tiada ukhuwah, bunuh sesama sendiri negara orang Islam, umat jadi pelarian paling ramai umat islam.

"Apakah agama yang salah atau kita yang salah, insafilah, kitalah (umat Islam) yang perlu membuat pembetulan dan pengislahan, pintu taubat daripada Allah terbuka luas.

"Terutama pada golongan yang menang (menjadi pemimpin), ingat pesanan Allah, bila kamu diberi kemenangan, sifat kamu mestilah lebih tawaduk kepada Allah, lebih banyak bertasbih dan memuji kebesaran Allah dan mengaku kesilapan untuk membuat pembetulan," katanya. - CARI
13

Bagus
4

Marah
11

Terkejut
8

Sedih
4

Lawak
5

Bosan

Friends Rank (45 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Despacito 29-6-2018 06:21 PM
Hebat abg mat kita multitasking
Quote meisapoya 29-6-2018 06:34 PM
X terkejut pon. Kalau menteri lain or ex menteri lain i terkejut.
Quote kerasuk 29-6-2018 06:54 PM
tak terkejut pun. cuma hati2 jela. mat mesra syiah kan. nk ckp tu je
Quote imransulaiman 29-6-2018 06:54 PM
MasyaAllah!
Quote munchkin 29-6-2018 06:57 PM
Wow bang mat. Untung sapa di situ

Quote xtahumenahu 29-6-2018 07:30 PM
kerasuk replied at 29-6-2018 06:54 PM
tak terkejut pun. cuma hati2 jela. mat mesra syiah kan. nk ckp tu je

which part yg tunjuk dia mesra syiah
Quote cmf_BeachBoys 29-6-2018 08:05 PM
Adakah ini individu yang sama? Mohon pencerahan sebab dah lama gambar ni tersebar di internet. takkan lah ni Presiden Parti Islam PAN. Yang ni kira macam terkejut beruk punya level gak la.


Quote tanakkampung1x 29-6-2018 08:08 PM
Huhuhu... munccul jugak Zaza Gstring akhirnya

Moga Bang Mat dah delete no phone Zaza ya
Quote totokreturn 29-6-2018 08:10 PM
cmf_BeachBoys replied at 29-6-2018 08:05 PM
Adakah ini individu yang sama? Mohon pencerahan sebab dah lama gambar ni tersebar di internet. takka ...

Naper takder bayang..muahahaha
Quote cmf_BeachBoys 29-6-2018 08:18 PM
totokreturn replied at 29-6-2018 08:10 PM
Naper takder bayang..muahahaha


tak nampak bayang sebab terbayang benda lain kot ni

Quote Alais 29-6-2018 08:21 PM
tugas menteri bukan baca khutbah

menteri mesti fokus tugas utama

baca khutbah boleh ganggu fokus
Quote tanakkampung1x 29-6-2018 08:30 PM
Kalau dia tak ada kes sebelum ini ( cerita cc@maideen ) dan kes Zaza GString ok jer, tapi dah ada rekod sebelumnya takut orang kata hipokrit je bagi kuthbah2 ni
Quote Decaffeinated 29-6-2018 08:41 PM
"Kita kena akui kelemahan dengan  penuh tawaduk dan sama-sama membina kembali kesilapan dilakukan orang Islam sama ada pemimpin atau umat Islam lain secara umum"

at least abg mat straight

Quote cm_matjawasp 29-6-2018 08:42 PM
Sebelum ni pun dah pernah baca khutbah.tak heran pon.
Quote cm_matjawasp 29-6-2018 08:44 PM
Dulu kat ITM bang Mat hebat dgn boria..he he..macam macam dia boleh , tu belum dia cerita bab filem hindustan lagi.
Quote tobby 29-6-2018 08:44 PM
munchkin replied at 29-6-2018 06:57 PM
Wow bang mat. Untung sapa di situ

dgn berita mat sabu membaca khutbah ini diharapkan tarif letrik akan turun
Quote aechae 29-6-2018 08:50 PM
totokreturn replied at 29-6-2018 08:10 PM
Naper takder bayang..muahahaha

Xsangka pengikut ulamak pn perangai lbih kurg je mcm cai umno main up2 pic dgn pmpuan bagai ye..
Quote GegarVaganja 29-6-2018 08:50 PM
Mat Sabu ni baca khutbah idok la Ganja pelik.
Sah2 la, Mat Sabu ni jantan nyah oi.
Yang Ganja pelik, kalau tiba-tiba Kak Mah yang baca khutbah.
Terkontut jugak Ganja lepas ambek air sembahyang ni haaa.

Quote jazaa100 29-6-2018 08:57 PM
Semua nk tunjuk blh jd pemimpin islam sejati.....

Tapi blh kantoi dgn pompuan....lain kali klu rekod peribadi x brp nk bersih, tak yah nk hipokrit sgt

Lihat semua komen(46)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-2-2023 01:25 AM GMT+8 , Processed in 0.087660 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top