Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Ketua hakim, Presiden Mahkamah Rayuan Letak Jawatan

13-6-2018 04:35 PM |Dilihat:1938| Komen: 40
Ketua Hakim Negara, Tun Md Raus Sharif, dan Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin mengumumkan peletakkan jawatan masing-masing yang berkuat kuasa 31 Julai.

sumber : Malaysiakini

Memetik laporan Bernama, surat perletakan jawatan mereka berdua itu telah diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V pada 7 Jun lalu. 

Kemudian perletakan jawatan itu diperkenan oleh Seri Paduka pada 8 Jun lalu dan dimaklumkan melalui surat Setiausaha Sulit Bahagian Urusan Diraja Istana Negara bertarikh 11 Jun lalu. 

Pada 7 Julai tahun lalu,  Pejabat Perdana Menteri (kerajaan terdahulu) menerusi kenyataan mengumumkan pelantikan Md Raus sebagai hakim tambahan bagi Mahkamah Persekutuan untuk tempoh tiga tahun berkuat kuasa 4 Ogos tahun sama mengikut Fasal 1(A) Perkara 112 Perlembagaan Persekutuan.

Seiring pengumuman itu, Md Raus dilantik menyandang jawatan Ketua Hakim Negara bermula tarikh berkenaan untuk tempoh sama.

Melalui pengumuman sama, Zulkefli dilantik sebagai hakim tambahan bagi Mahkamah Persekutuan untuk tempoh dua tahun bermula 28 September tahun lalu mengikut Fasal 1(A) Perkara 122 Perlembagaan Persekutuan.

Susulan itu, beberapa pihak termasuk ahli politik, peguam dan Majlis Peguam, membuat bantahan atas alasan pelanjutan tempoh terbabit bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan seseorang hakim wajib bersara selepas berusia 66 tahun enam bulan.- CARI


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 40
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote samasam90 15-6-2018 12:56 PM
hakim yg cuma jatuhkan bon kebaikan kat tin ita tu bila nak letak jawatan?

Lain-lain Komen

Quote M.Rose 13-6-2018 03:24 PM
Dan lagi dan lagi
Quote munchkin 13-6-2018 04:39 PM
Selamat bersara

....
Quote CoolSurfer 13-6-2018 04:40 PM
Dah gila.
Memang betul-betul diktator
Quote iloveselangor 13-6-2018 04:41 PM
Letak Keling dlm tu pulak.
Quote gekkou 13-6-2018 05:19 PM
kenapa ramai sangat ni letak jawatan?
adakah depa ni pun kaki BN?

berita taj sedap didengar ramai sangat letak jawatan
Quote Orix 13-6-2018 05:24 PM
CoolSurfer replied at 13-6-2018 04:40 PM
Dah gila.
Memang betul-betul diktator

Sapa diktator?
Quote makita 13-6-2018 06:23 PM
Yg kiri tu mmg rambut palsu kene guna msa dlm court ke?
Quote dellema 13-6-2018 06:25 PM
Ramainya letak jwtan.
Quote harisbee 13-6-2018 06:27 PM
Letak jawatan ke disaran letak jwtn.. Harap cina India sandang jwtn tu... melayu ph mesti gembira buat open house sebulan berturut
Quote batu kikir 13-6-2018 06:29 PM
Non performers...... please leave.
Apple polishers...... please get out.
You are all useless.

Letak yg terbaik sahaja sebagai pengganti
The useless people.... let them eat their shit.
Kalau bolih pencenpun jgn bagi
Quote danieladam 13-6-2018 07:28 PM
Iols pelik..ramai org2 yg letak jawatan xde kaitan secara langsung pon dlm parti politik. Penjawat awam kan? Kenapa letak jawatan? Ada seorg diktator paksa letak jawatan Ke? Kalo setakat bertukar kepimpinan, teruskan je la bawah kepimpinan baru. Mcm pegawai kerajaan gak.
Quote anakkerengga 13-6-2018 09:11 PM
Pengundi ph terutamanya melayu mst suka dgr berita ni..peguam ngr dah india..,nnt ketua hakim lantik cina pulak ye..biar melayu kat tanah melayu mkn dibodoh2 kan ..dan mmg itu pengundi melayu ph nak... apa la yg blh dihrpkan sgt dgn mahathir tu...dia pun bukan keturunan melayu sgt pun
Quote M.Rose 13-6-2018 09:25 PM
Lantik yg blh buat kje dgn tulus. Bkn tgk bngsa.
Sbuk mlayu kehulur kehilir mkn rasuah xpa ka?
Quote scorpionkiki 13-6-2018 09:49 PM
mmg sedari awal tak layak pun pegang jawatan tu.  Dah lebih usia tp sbb najib nak guna maka depa dipilih. Dan perlantikan depa pun dulu dah against constitution
Quote xy_daen 13-6-2018 09:52 PM
Umur dah lebih...tak reti baca undang2 ke...bahalol...
Quote dani-rox 13-6-2018 09:54 PM
dia ni kan kontroversi hari tu, perlantikan tak sah.

sepatutnya richard malanjum yg dipilih.
Quote anakkerengga 13-6-2018 09:55 PM
M.Rose replied at 13-6-2018 09:25 PM
Lantik yg blh buat kje dgn tulus. Bkn tgk bngsa.
Sbuk mlayu kehulur kehilir mkn rasuah xpa ka? :di ...

Kalau mcm tu lntik lah cina dan india yg tersgt jujur tu...org kafir mmg jujur..org islam je yg jht semua... habis tu org melayu ph jujur ke idak
Quote M.Rose 14-6-2018 05:20 AM
anakkerengga replied at 13-6-2018 09:55 PM
Kalau mcm tu lntik lah cina dan india yg tersgt jujur tu...org kafir mmg jujur..org islam je yg jh ...

Sis krng paham atau buat x phm
Lantik yg tulus. Bkn pndg bngsa.
Quote babyhubby85 14-6-2018 05:26 AM
Kesian hang duk merempan pasal bangsa...baca la betul2... tau nak melenting je

Lihat semua komen(40)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.081604s Gzip On
To Top