CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Sebut 'Keling', Tun Mahathir Mohon Maaf

10-4-2018 05:43 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 2922| Komen: 18

Description: Gara-gara menggunakan perkataan "keling", Tun Dr Mahathir Mohamad tampil memohon maaf dan menyatakan beliau tiada niat untuk menghina mana-mana pihak.
Gara-gara menggunakan perkataan "keling", Tun Dr Mahathir Mohamad tampil memohon maaf dan menyatakan beliau tiada niat untuk menghina mana-mana pihak.

"Saya ingin memohon maaf kepada masyarakat India. Saya memohon maaf sekiranya saya telah menyebabkan sebarang masalah."

Menurut laporan mStar Online, pengerusi Pakatan Harapan itu menyebut perkataan tersebut semasa mengkritik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada majlis pengumpulan dana di Johor, 7 April lalu.

Foto: mStar Online
Beliau dilaporkan berkata: "Saya nak guna perkataan Keling. Orang Keling kata, 'podah'."

Sebelum ini Tun M enggan menarik balik kenyataan tersebut dan mendakwa "keling" tidak membawa maksud buruk di Kedah.


"Saya telah menggunakan perkataan 'keling' sejak kecil, tidak ada masalah.

"Rakan saya 'keling' tidak pernah memarahi saya, jadi mengapa MIC marah?" 

Perkataan "keling" dianggap menghina dan menyinggung masyarakat India. -CARI
2

Bagus
10

Marah
12

Terkejut
5

Sedih

Lawak
9

Bosan

Friends Rank (38 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote AbukRokok 10-4-2018 07:02 PM
dari dulu melayu sebut keling
tanjung keling... salah melayu la

keling betulla
Quote tanakkampung1x 10-4-2018 07:22 PM
Bukan beliau pun keturunan tu jugak ke??
Quote pyropura 10-4-2018 07:27 PM
AbukRokok replied at 10-4-2018 07:02 PM
dari dulu melayu sebut keling
tanjung keling... salah melayu la


.... Keling - panggilan biasa di Indon (Medan), sensitip di Msia

....  Cina - panggilan biasa di Msia, sensitip di Indon

Tu lah dunia,  lain padang lain belalang, lain kondom lain batang
Quote albedah 10-4-2018 07:28 PM
Keling kat Melaka x terhina pun nama Tg Kling..... Ke takut nk terhina?
Quote Kepitingbakau 10-4-2018 07:42 PM
pyropura replied at 10-4-2018 07:27 PM
.... Keling - panggilan biasa di Indon (Medan), sensitip di Msia

....  Cina - panggilan biasa d ...

Pandainye kau ni lempar kesalahan ke orang lain indon sebut india ada tamil sama hindhuistan lah...nyata2 hanye malon yg panggil india dengan sebutan keling
Quote CardiGans85 10-4-2018 07:53 PM
Org penang sebut keling jugak la
Quote Maideen. 10-4-2018 08:09 PM
Edited by Maideen. at 10-4-2018 08:11 PM

Thread ini sebenernya membuat kita teringat akan pepatah Melayu di mana orang orang Melayu ada memberi peringatan kepada bangsa mereka yang berbunyi:

"Dan apabila berjumpa oleh mu keling dengan ular maka pukul lah oleh mu keling itu (yakni dengan kayu). Dan setelah itu (yakni setelah memukul keling itu) baru lah kamu pukul ular itu pula. Dan janganlah kamu khuatir kerana itu adalah lebih afdol (yakni baik) untuk mu!"

Wallahualam.

Bersama lah kita renungkan...




Quote zorrro_03 10-4-2018 08:42 PM
pyropura replied at 10-4-2018 07:27 PM
.... Keling - panggilan biasa di Indon (Medan), sensitip di Msia

....  Cina - panggilan biasa d ...

keling kerala minta maaf sebab apa?  masalah betul laa trojan tua ni kepada PH.  mampus gitu je ph kekgi.  harap @doldolgemuk sedar perlakuan trojan tua yang bikin kecoh PH ini.   
Quote AbukRokok 10-4-2018 08:58 PM
pyropura replied at 10-4-2018 07:27 PM
.... Keling - panggilan biasa di Indon (Medan), sensitip di Msia

....  Cina - panggilan biasa d ...

ini membuktikan mulut melayu mmg mulut puaka dan celaka
sebut keling org marah..sebut indon org marah jugak
Quote chazey 10-4-2018 10:12 PM
tanakkampung1x replied at 10-4-2018 07:22 PM
Bukan beliau pun keturunan tu jugak ke??

Mari pi makan roti canai di kadai kaling.



Quote pyropura 10-4-2018 11:09 PM
Kepitingbakau replied at 10-4-2018 07:42 PM
Pandainye kau ni lempar kesalahan ke orang lain indon sebut india ada tamil sama hindhuistan lah.. ...

Indon tongong kagak ngerti apa2 tapi sok pinter...


https://2.bp.blogspot.com/-i7oC-d_u-NE/WmMY4atJyxI/AAAAAAAAAH8/dUNVuB2hX2MlGV0BgdjeHL2u_OpJeOURACLcBGAs/s640/kampung%2Bkeling.jpg
Quote thatweek 10-4-2018 11:11 PM
pyropura replied at 10-4-2018 11:09 PM
Indon tongong kagak ngerti apa2 tapi sok pinter...

kau keling
belit lebih









Quote buapakperut 11-4-2018 12:05 AM
pyropura replied at 10-4-2018 11:27 AM
.... Keling - panggilan biasa di Indon (Medan), sensitip di Msia

....  Cina - panggilan biasa d ...

Patutla yindon Medan selalu sebut keling.adik beradik sendiri pun dikeling kan. #truestory
Quote HoneyManjer 11-4-2018 06:19 AM
Biasa jer pggl keling...penang pun ada gak...apa nk maaf nyer...malaysia jer letak maksud pada keling tuh...ngeks
Quote Red_mAnc 11-4-2018 08:30 AM
Sokong Tun M selamanya.. yg kaki songlap duit rakyat takpe pulak kan...
Quote bbalik 11-4-2018 08:36 AM
tanjung keling
masjid keling

nape keling nak sentap
ok lg keling dari paria
dah memang keling takan nak panggil kokesen
muauahaha
Quote aciik 11-4-2018 10:06 AM
lepas solat doa lah...Ya Allah Engkau turunkan bala kepada pengusi SPR(sebaik2nya sebutlah namanya)  kerana menyusah rakyat malaysia....
buatlah InsyaAllah termakbul...Doa itu senjata umat islam terhadap kaum munafikun..

Lihat semua komen(18)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-1-2023 05:58 AM GMT+8 , Processed in 0.094636 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top