CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Budak 10 Tahun Dipaksa Kahwin Dengan Lelaki 30 Tahun

10-4-2018 12:44 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 5319| Komen: 46

Description: Seorang budak perempuan berusia 10 tahun enggan ke sekolah apabila berita pernikahannya bersama seorang lelaki berusia 30 tahun tersebar.
Seorang budak perempuan berusia 10 tahun enggan ke sekolah apabila berita pernikahannya bersama seorang lelaki berusia 30 tahun tersebar.

Jakarta Post melaporkan budak yang dikenali sebagai AY itu dipaksa berkahwin oleh ibu bapanya dengan lelaki dari Merangin, Jambi walaupun masih bersekolah di kelas tahap lima.

Buru sekolah AY kini sedang berusaha berbincang dengan keluarga AY yang berasal dari Daerah Nalo.

Gambar Hiasan
"Pihak sekolah telah meminta penjelasan ibu bapa AY kenapa mahu anak perempuan mereka berkahwin pada usia yang terlalu muda.

"Bagaimanapun, mereka memaklumkan AY telah bersetuju dengan rancangan itu."

Kajiselidik Demografik Kesihatan Indonesia mencatatkan rekod peningkatan  20.1 peratus pada 2012 kepada 21.6 peratus tahun lalu untuk perkahwinan melibatkan kanak-kanak di Jambi.

Ketua Lembaga Perancangan Keluarga dan Populasi Nasional Jambi, Mukhtar Bhakti berkata, 

"Kami berharap dapat menurunkan peratusan itu kepada 21 peratus tahun ini." -CARI
15

Bagus
23

Marah
10

Terkejut
20

Sedih
12

Lawak
13

Bosan

Friends Rank (93 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote zulka 10-4-2018 12:49 PM
ahhh..kat luar negara lantak depa la
Quote shernazz 10-4-2018 01:32 PM
Woi..budak kot
Dh terdesak sgt lettew...
Jilake btol..
Quote GigaMom 10-4-2018 01:43 PM
India
China
Indonesia

Asal benda pelik mesti 3 ngara ni. Maka x pelik.
Yg pelikny klu blaku di luar 3 ngr ni
Quote noraidil_06 10-4-2018 01:43 PM
Kesiannya.
Quote Red_mAnc 10-4-2018 01:55 PM
jahanam... dunia akhir zaman  
Quote nikhaslina77 10-4-2018 01:59 PM
Dah apa yang ada pada budak umur 10tahun tu yg buat laki tu nak kawen ngn dia? Ke geng pedo
Quote prettyuglybabe 10-4-2018 02:00 PM
mak bapak jual anak la ni..

Quote Maideen. 10-4-2018 02:08 PM
Edited by Maideen. at 10-4-2018 02:13 PM

Celako betol...

Manusia jenis apa kah yang boleh tegang koteynya dengan kanak kanak perempuan?

Tolong lah jangan cuba menjustifikasikan perbuatan terkutok ini seperti yang di lakukan oleh penipu bersiri yang kununnya memperjuangkan Isle ia itu @sam1528 dengan berhujah " Apa salahnya lelaki tua kutok kawen dengan budak pompuan kecik? Dulu dulu di England dan Amrika pon lelaki tua kutok disana pon kawen dengan budak pompuan kecik jugak!"

Ini disokong pula oleh tukang tukang soraknya iaitu pakar kewajipan modify kotey iaitu lobai @Redskin dan lobainita @sofea_uk yang kepakarannya berbeza sedikit dari lobai Redskin...


Nota: Untuk mengelakan ada forumner yang marah dan rasa terhina perlu rasanya diberitahu bahawa komen Maideen diatas hanyalah di tujukan kepada Pedo yang di bincangkan dalam thread ini sahaja dan tidak termasuk Pedo lain samada yang masih hidop atau pon sudah mati.

Quote leylapple 10-4-2018 02:10 PM
zulka replied at 10-4-2018 12:49 PM
ahhh..kat luar negara lantak depa la

khen..aku heran apsal suka sangat kopipes berita luar negara yang sah2 takde kena mengena dgn msia...

bosan
Quote chicozinn 10-4-2018 02:46 PM
zulka replied at 10-4-2018 12:49 PM
ahhh..kat luar negara lantak depa la

kejamnye statement chuollss..
Quote wirazam 10-4-2018 02:48 PM
ingatkan kat malaysia...nasib baik

apa apa pun kesian kat kanak2 tu...zmn kanak2nya telah diambil
Quote wirazam 10-4-2018 02:49 PM
leylapple replied at 10-4-2018 02:10 PM
khen..aku heran apsal suka sangat kopipes berita luar negara yang sah2 takde kena mengena dgn msia ...

setuju...as momod, tak boleh nak potong kredit ke forummer2 yg paste berita tanpa letak caption (LUAR NEGARA ..
Quote clarizsa 10-4-2018 03:07 PM
Makbapak budak tu sama bangang dgn laki pedobabi tu
Kesian kanak2

Celaka
Quote chinta89 10-4-2018 03:12 PM
kenapa mak pak nya tu?????
Quote leylapple 10-4-2018 03:28 PM
wirazam replied at 10-4-2018 02:49 PM
setuju...as momod, tak boleh nak potong kredit ke forummer2 yg paste berita tanpa letak caption (L ...

blh sebenarnya... dan blh tolong pindah/edit tajuk sebab mengelirukan...

tapi iols bukan mod bod isu semasa...
Quote MarryPottet 10-4-2018 03:57 PM
kalau kejadian ni berlaku kat msia, harus sepantas kilat tered akan dibanjiri hencapan acik2 bawang sambil disulami karangan aktiviti naif acik2 bawang ketika berumur 10 tahun
Quote minguk 10-4-2018 05:02 PM
10 tahun apa pun tak ada lagi.. kesian..
Quote Maideen. 10-4-2018 06:17 PM
Yang mak bapak budak kecik tu apahal pulak?

Pedo binatang tu ada menaku dia nabi macam Lee Kaplan sampai ko bagi anak ko kat dia ka?
Quote buapakperut 11-4-2018 01:17 AM
Yindon ...demi hantaran seguni beras...

Lihat semua komen(46)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-12-2022 01:49 AM GMT+8 , Processed in 0.092514 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top