CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Perdengarkan Al-Quran Untuk Dapatkan Daging Lembu Lembut

5-4-2018 05:11 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 10860| Komen: 138

Description: Jika di Jepun, lembu diberi minum bir dan diurut, berbeza dengan kerajaan Kelantan yang bercadang memperdengarkan bacaan al-Quran kepada lembu dengan harapan dapat melembutkan dagingnya.
Jika di Jepun, lembu diberi minum bir dan diurut, berbeza dengan kerajaan Kelantan yang bercadang memperdengarkan bacaan al-Quran kepada lembu dengan harapan dapat melembutkan dagingnya.


Astro AWANI melaporkan, ia merupakan usaha kerajaan Kelantan menjadi pengeluar lembu pedaging berkualiti setaraf daging korban yang terkenal mahal dan lembut, kata Exco Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Bioteknologi dan Teknologi hijau, Datuk Che Abdullah Mat Nawi.

Menurut laporan, negeri itu sebelum ini memperkenal daging lembu bermutu tinggi iaitu Naim Beef.

“Melalui program Naim Beef, kita rangka pelan, buat penyelidikan kerana lembu di sini lebih jinak kerana diantara ciri ciri untuk daging hebat lembu ini kena rilek jinak jadi program naim beef ini merupakan program penyusunan sistem petani mengikut sistem dirancang ke arah mengeluarkan daging yang baik” katanya.

Bukan sahaja menjadi negeri kedua tertinggi mengeksport lembu ke luar, bahkan Kelantan merupakan negeri pertama mengeksport lembu Sado dari baka Cherolee yang bernilai tinggi.



Foto: Astro AWANI

Bagaimanapun, ia agak aneh apabila baka Cherolee ini jinak ketika berada di Kelantan, namun bersifat liar ketika berada di luar Kelantan.

Harga Lembu Sado yang diimport dari benua Eropah mampu mencecah RM12,000 hingga RM15,000 seekor. - CARI
14

Bagus
13

Marah
18

Terkejut
16

Sedih
13

Lawak
15

Bosan

Friends Rank (89 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote SINCITY 5-4-2018 11:39 AM
Hahahahaha........

Quote disip 5-4-2018 11:43 AM
malon ko hengat lembu tu berugame hindu ke malon dan pelik tak terpisahkan @pyropura
Quote Maideen. 5-4-2018 11:44 AM
Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Takbirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Quote sharlenetexas 5-4-2018 11:47 AM
Kalau hari2 dgr lagu Lady Gaga maunya asyik terlompat2

Mmg Ada kajian Muzik mempengaruhi emosi. Seperti excerpt Wagner - Ride of The Valkyries tak disyorkan dengar masa memandu sbb boleh menambah statistik kemalangan. Mana taknya, Valkyries pun dah rasa nak terbang, tambah lagi dengan pegang stereng maunya naik syeikh.

Quote dodolgemok 5-4-2018 12:06 PM
So lepasni boleh la jual daging dgan harga tinggi dgan alasan sudah didengar kan bacaan Quran kan? Kau org menonggeng ugama jah!
Quote pyropura 5-4-2018 12:07 PM
Maideen. replied at 5-4-2018 11:44 AM
Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Takbirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ...

.. tompang gelak... kah kah kaaahhh
Quote krustykrab 5-4-2018 12:32 PM
Llembu baka Cherolee agak pelik kerana lembu ini jinak ketika berada di Kelantan dan sebaliknya bersifat liar bila berada luar Kelantan.


mungkin lembu tu tau dia berada di negeri serambi mekoh
Quote AbukRokok 5-4-2018 01:12 PM
adakah daging lembu sado  sunni ini nanti  sama harga dengan daging lembu yang biasa? atau lebih mahal sedikit?
Quote samasam90 5-4-2018 01:15 PM
dengan harapannnnnnnnnn.....
Quote Maideen. 5-4-2018 03:03 PM
pyropura replied at 5-4-2018 12:07 PM
.. tompang gelak... kah kah kaaahhh

Hanya Isle menjana minda!

@lkick2113

Quote marumaru 5-4-2018 03:12 PM
nothing wrong with this...semoga berjaya...tapi jgn jual mahal sngt...harga biarlah berpatutan...
Quote katowjo 5-4-2018 03:21 PM
mungkin lombu ni di suap ngan kencing unta untuk jadi setaraf wagyu versi islemik..

hahahah...ni je lah otak lobai merintah..
Quote katowjo 5-4-2018 03:24 PM
ini buktinya serambi sampah diperintah oleh lobai otak menglembuuuu
Quote lkick2113 5-4-2018 03:49 PM
Maideen. replied at 5-4-2018 03:03 PM
Hanya Isle menjana minda!

@lkick2113

ini namanya sains Quran maideen.....

kalau tak pecaya, tanya lobai sam158 ka apa namanya tu
Quote pooh~key 5-4-2018 03:54 PM
marumaru replied at 5-4-2018 03:12 PM
nothing wrong with this...semoga berjaya...tapi jgn jual mahal sngt...harga biarlah berpatutan...

Nothing wrong kecuali perbuatan yang mensia-siakan sister oiii.... allah benci bukan perkara yang mensia-siakan bukan sister oiiii???
Quote nolya 5-4-2018 06:03 PM
Tu sebab  Kelantan perlu diterajui oleh PAS. Bukan rakyatnya saje yg pandai baca al-Quran, lembu pun akan diperdengarkan dgn ayat2 suci al-Quran. Semoga petuanya menjadi.
Quote Maideen. 5-4-2018 06:39 PM
Edited by Maideen. at 5-4-2018 06:59 PM
lkick2113 replied at 5-4-2018 03:49 PM
ini namanya sains Quran maideen.....

kalau tak pecaya, tanya lobai sam158 ka apa namanya tu:lol ...

Ini lah bukti ulamak ulamak PAS kepala atas berbalut kemas kepala bawah tak ada discipline tidak pernah menolak sains Lkick. Ini dikata sundri oleh Ostad Al Fadhil Hj Mustafa "8xl" Ali, Setia Usaha Agong PAS yang gambarnya sedang memakai spender di hujung katil, tersebar luas tidak lama dulu...

Bercakap pasal pakai spender dsbnya Lkick, itu kerandut lembu tu ka dalam gambar tu? Kalau iya tak boleh ka Al Fadhil Hj Mustafa "8xl" Ali bagi spendar lama dia satu kasi tutop? Buat malu muslimah PAS tudong laboh sampai ketumit ajer tengok.


Quote taikor 5-4-2018 07:06 PM
Sama nak sembelih, lembu tu melawan dan mengigil berasa ketakutan jugak
Quote pooh~key 5-4-2018 07:29 PM
nolya replied at 5-4-2018 06:03 PM
Tu sebab  Kelantan perlu diterajui oleh PAS. Bukan rakyatnya saje yg pandai baca al-Quran, lembu pun ...

Makna kata daging ore2 kelate ni lembut ke sister oiii??? Sebab selalu dengar al quran kan katanya, sister?

Lihat semua komen(138)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-7-2022 08:10 AM GMT+8 , Processed in 0.069787 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top