CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Menakutkan, Otak Boleh Mengecut Bila Kita Stres!

4-4-2018 10:53 AM| Diterbitkan: Cari-Has| Dilihat: 2190| Komen: 9|Original author: Oleh: Has

Description: Stres dengan manusia tidak akan dapat dipisahkan. Tidak kiralah sama ada orang kaya, sederhana ataupun miskin. Pasti ada sahaja sebab-sebab yang akan menyebabkan tekanan. Tapi, anda juga perlu tahu ap ...
Stres dengan manusia tidak akan dapat dipisahkan. Tidak kiralah sama ada orang kaya, sederhana ataupun miskin. Pasti ada sahaja sebab-sebab yang akan menyebabkan tekanan. Tapi, anda juga perlu tahu apa sahaja yang akan terjadi apabila anda mengalami tekanan perasaan.



1) Gangguan memori 

Foto: Zalaand.af

Tahukan anda, apabila anda stres memori juga akan terganggu, sekali gus menyekat 'pembelajaran otak'. Bukan itu sahaja, dengan terganggunya memori anda, maka perkembangan sel-sel baru turut terbantut kerana emosi anda yang tidak menentu.


2) Strok

Foto: Voucherergasia.gr
Stres kronik membuat anda mudah diserang strok. Tidak percaya? Sebuah kajian mengenai strok mendapati kebanyakan mereka yang sering stres dan kemurungan berisiko tinggi mengalami serangan strok atau serangan iskemia sementara (TIA). Stres kronik selalunya disebabkan masalah kesihatan, kewangan dan kemelut perhubungan.


3) Kemurungan

Foto: Plus.Google.com

Sel-sel yang akan berkembang akan terbantut jika anda mengalami stres dan boleh memicu kemurungan akibat pengurangan penghasilan neurons dalam hipokampus otak.


4) Otak mengecut

Foto: Dekennisvannu.nl

Eh, otak boleh mengecut? Ya, perasaan marah akibat dari masalah kehilangan rumah, berpisah dan juga kehilangan orang tersayang juga menjadi faktor penyumbang kepada perubahan saiz otak anda. 


Jadi, macam mana ya? Cubalah bertenang dan jangan terlalu mengikut perasaan. Cuba dekati orang-orang yang positif supaya diri menjadi lebih tenang. - CARI
9

Bagus
5

Marah
9

Terkejut
5

Sedih
8

Lawak
10

Bosan

Friends Rank (46 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote shernazz 4-4-2018 11:47 AM
Masa iols.koje dolu stress.plus x cukup.tido..
Blk.lewat malam..masuk koje tehtappp pkl 8.30

Otak iols.dh kecut tara mana.la agaknya..huhu
Quote haryatie 4-4-2018 04:02 PM
alamaakkkk..
kena pndai la pujuk hati ni jgn stress
Quote yayangmama 4-4-2018 04:27 PM
huhuhu...baru je semalam kawan me meninggal sebab hypertension...

takut nya....so klu bekerja tu jgn stress yg terlampau, kesian anak2
Quote cik-jaja 4-4-2018 05:06 PM
beso mana dah otak i agaknya ya
Quote aunisofia 10-4-2018 03:50 PM
samala...ntah besar manala otak aku da huhuh
Quote olafhul 10-4-2018 06:47 PM
yayangmama replied at 4-4-2018 04:27 PM
huhuhu...baru je semalam kawan me meninggal sebab hypertension...

takut nya....so klu bekerja tu  ...

innalillah. muda lagi ke kawan tu?  
Quote yayangmama 11-4-2018 11:10 AM
olafhul replied at 10-4-2018 06:47 PM
innalillah. muda lagi ke kawan tu?

34ys...perempuan
Quote haryatie 11-4-2018 12:50 PM
yayangmama replied at 4-4-2018 04:27 PM
huhuhu...baru je semalam kawan me meninggal sebab hypertension...

takut nya....so klu bekerja tu  ...

siannya...
sampai mcam tu sekali..mmg la da ajal dia
tp apa lah yg buat dia tension sgt tu..
Quote yayangmama 11-4-2018 02:42 PM
haryatie replied at 11-4-2018 12:50 PM
siannya...
sampai mcam tu sekali..mmg la da ajal dia
tp apa lah yg buat dia tension sgt tu..

huhuhuh...kan...arwah kwn sy bru bertugas kat tempat baru

kitorg berborak sesama sendiri...siapa yg slalu wat dia tension tu mst rasa bersalah

Lihat semua komen(9)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

25-5-2022 03:03 AM GMT+8 , Processed in 0.079478 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top