CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Gegelung Bawang Berkeju, Rangup Dan Mencair Dalam Mulut

28-3-2018 10:50 AM| Diterbitkan: Cari-Nora| Dilihat: 3634| Komen: 5|Original author: Oleh: Diba S.

Description: Anda mungkin pernah menikmati gegelung bawang yang disalut serbuk roti kemudian digoreng garing.
Anda mungkin pernah menikmati gegelung bawang yang disalut serbuk roti kemudian digoreng garing. Rasa rangup yang terasa di dalam mulut memang mampu membuat air liur meleleh. 


Foto: Buzzfeed
Apatah lagi jika ditambah dengan rasa keju yang cair di dalam mulut. Dah tak perlu ke restoran makanan Barat semata-mata untuk memenuhi selera anda kerana sekarang boleh buat sendiri dengan resepi mudah ini! Apa yang anda perlukan ialah:

Foto: Buzzfeed

Bahan-bahan
•2 bawang belanda yang besar 
•3 keping keju mozzarella
•2 cawan tepung (250 g) 
•5 biji telur
•2 cawan serbuk roti (230 g) 
•Minyak untuk menggoreng
•Sos marinara 

Cara-cara:

1.Kupas dan potong bawang kepada 1 sentimeter tebal. Asingkan gegelung bawang (Rujuk video) 


2.Potong keju kepada 4 bahagian

3.Letakkan gegelung bawang yang lebih kecil di tengah-tengah gegelung bawang yang lebih besar. 

Foto: Buzzfeed
4.Isikan keju di ruang yang terdapat antara gegelung bawang. Untuk rasa keju ekstra, gunakan dua lapisan keju. Ulangi langkah ini hingga gegelung bawang habis dan simpan dalam peti ais selama sejam. 

5.Letakkan tepung, telur dan serbuk roti ke dalam tiga mangkuk yang berasingan

6.Celup gegelung bawang tadi ke dalam tepung terlebih dahulu. Kemudian celupkan telur dan seterusnya serbuk roti. Ulang celup ke dalam telur dan kemudian serbuk roti sekali lagi. Ulangi langkah ini ke atas semua gegelung bawang dan letakkan dalam peti ais. 

7.Panaskan minyak dalam kuali dengan suhu yang tinggi. 

8.Goreng gegelung bawang sehingga berwarna keemasan. Jangan goreng terlau lama kerana keju mungkin akan meleleh keluar. 

9.Tapis lebihan minyak dengan menggunakan tisu dapur.

10.Hidangkan dengan sos marinara dan nikmatinya bersama keluarga atau sahabat handai! 

Nota: Resepi ini menghasilkan 8 gegelung bawang yang rangup lagi enak! Selamat mencuba. -CARI
21

Bagus
13

Marah
14

Terkejut
19

Sedih
10

Lawak
10

Bosan

Friends Rank (87 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote chicozinn 28-3-2018 03:35 PM
meollss dulu suka makan onion ring dominos..skang da xde jual lagi kan??meollss sejak bersalin da setahun xmakan dominos..
Quote finn 29-3-2018 07:39 AM
sedap plak tengok benda ni time2 lapar gini
Quote syue86 29-3-2018 08:56 AM
chicozinn replied at 28-3-2018 03:35 PM
meollss dulu suka makan onion ring dominos..skang da xde jual lagi kan??meollss sejak bersalin da se ...

ade lg..nk try kepak ayam korea dominos tu
Quote chicozinn 29-3-2018 09:36 AM
yeke??da 9 bulan xmakan sejak lepas bersalin..ri tu mse ngandung nk oder dominos stop jap onion ring tu..hokkey, gaji mgu dpan meollss nak oder la..tanx kaka syueee..
Quote sapasapa 14-5-2021 05:48 PM
Wah boleh cuba ni...thanks for sharing TT!!

Lihat semua komen(5)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-10-2022 01:36 PM GMT+8 , Processed in 0.066122 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top