Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Jangan Degil! Kalau Nak Sihat, Jangan Minum Teh Ketika Perut Kosong

13-3-2018 11:24 AM|Oleh: Has | Dilihat: 793| Komen: 6

Buat penggemar teh, anda perlu membaca artikel ini bagi memastikan tubuh sentiasa sihat. Kenapa pula? Takkanlah teh pun boleh membahayakan kesihatan? 

Memetik Merdeka.com, minum teh ketika perut kosong boleh memudaratkan kesihatan anda! Baca dan hadam info berikut jika sayangkan diri sendiri.


1) Aktiviti seharian terbatas

Foto: Ummi-online.com

Minum teh di waktu perut kosong akan mengehadkan aktiviti seharian anda dengan mengganggu sistem metabolisme disebabkan ketidakseimbangan zat asid dalam badan.


2) Merosakkan gigi

Foto: Doktoruldedinti.com

Selain itu, gigi juga boleh rosak jika meminum teh dalam keadaan perut kosong. Ini kerana ia dapat meningkatkan kadar asid dalam mulut dan menyebabkan berlakunya hakisan di enamel gigi.


3) Dehidrasi 

Foto: Cintaihidup.com

Selain dari meningkatkan asid dalam tubuh dan menyebabkan dehidrasi, minum teh saat perut kosong boleh menyebabkan terjadinya kejang otot.


4) Perut kembung

Foto: Ibfnetwork.org

Untuk pengetahuan anda, ia juga boleh menyebabkan terjadinya kembung perut pada waktu pagi. Ianya kerana kandungan laktosa yang tinggi sementara susu dapat mempengaruhi kesihatan usus yang boleh menyebabkan terjadinya sembelit.


5) Mual

Foto: Youtube.com

Kalau degil juga, tanggung sendiri akibatnya! Jika tak mahu terasa mual, jangan minum teh tanpa mengisi perut terlebih dahulu, okey?


6) Pening


Foto: Megranna.blogspot.my

Pening? Ini kerana teh juga mempunyai kafein yang akan membuatkan anda terasa pening dan berasa tidak selesa.


Tapi, ada juga yang meminum teh di saat perut kosong dan tidak mendapat kesan seperti berikut. Ia bergantung kepada tahap metabolisme diri masing-masing. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 6
Komen

Previous : Ah, Sudah! Susah Nak Tidur Bila Terjaga Tengah Malam? Cuba Cara Ini

Next       : Wanita Ini Kongsi Cara Hapuskan Ketuat Dengan 4 Bahan Sahaja, Dikongsi Lebih 35 Ribu Kali..

Komen Terbaru

Quote fushimi 13-3-2018 04:01 PM
aku kalau coffe ok

kalau teh rasa macam tak selesa lepas tu

Lain-lain Komen

Quote keds 13-3-2018 11:45 AM
Info yang baik....
Quote krustykrab 13-3-2018 12:19 PM
aku pulak minum teh, mlm susah tido
Quote Artemesiaa 13-3-2018 12:45 PM
Ianya terpu;ang kepada individu tu sendiri tak semua orang sama je.  Ada sesetengah orang akan dapat gejala ni kalau minium tea dan ada juga yang akan dapat gejala sama kalau minum kopi
Quote huehue 13-3-2018 01:12 PM
I kalau minum teh, confirm pergi toilet utk no 1. Kalau coffee pun sama.

Kalau perut kosong, i akan minum teh panas je. Thankfully tak pernah lg rasa sakit perut ke apa.
Quote haryatie 13-3-2018 03:55 PM
ikut ketahanan masing2 kut..
Quote fushimi 13-3-2018 04:01 PM
aku kalau coffe ok

kalau teh rasa macam tak selesa lepas tu

Lihat semua komen(6)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.063766s Gzip On
    To Top