Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Durian Penawar Tekanan Yang Mujarab, Betul Ke?

12-2-2018 10:01 AM|Oleh: Norlili | Dilihat: 383| Komen: 5

Ada yang tak suka makan durian di Malaysia? Rasanya lebih ramai yang suka daripada tak suka, kan? Buah kegemaran rakyat Malaysia ini katanya boleh menjadi penawar kepada tekanan perasaan. Wah, macam menarik! 


Foto: shuttercock.com

Selain aroma dan rasanya yang memang sedap, ada sejenis zat dinamakan tryptohan iaitu asid amino yang berubah menjadi serotonin di dalam tubuh. Hormon serotonin inilah yang membuat badan lebih rileks selain memicu perasaan gembira.


Foto: milkfrost's world - Blogspot

Malah, durian mengandungi vitamin B6 yang membantu meningkatkan mood. Apabila kedua-dua trypotohan dan vitamin ini bergabung, maka terhasillah mood gembira dan senang hati. Ajaib sungguh durian ni! Patutlah hati terasa senang setiap kali makan durian!


Foto: giphy.com

Makan buah durian juga membantu tidur yang lebih lena kerana kandungan tryptohan memberi perasaan relaks dan tenang ketika tidur. Nah, tidur yang tenang membuat kita bangun dengan lebih ceria kan? 


Foto: Memory Foam Pillows

Untuk pencinta durian tak perlu risau, semestinya akan seronok dengan artikel ini, tapi yang tak suka durian tu tak teringin nak mencuba? Cubalah! Mana tahu mungkin ia membantu menghilangkan stres anda. - CARI


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 5
Komen

Previous : Awas! Cepat Jumpa Doktor Jika Ada Tanda Berikut Pada Anda Kerana...

Next       : Wajib Tahu! 10 Cara Kekal Langsing Walaupun Makan Malam...

Komen Terbaru

Quote aqissa 13-2-2018 10:40 AM
Mestilah suka... dah stress kluar duit byk... durian kan mahal... dpt mkn tu...ilang stress kejab.... hahaha

Lain-lain Komen

Quote zulka 12-2-2018 10:21 AM
bukan durian ni.....durian belanda
Quote vanillaninja 12-2-2018 10:27 AM
Memang tak suka makan regardless apa kebaikan pun
Quote gekkou 12-2-2018 11:56 AM
aroma yang sedap kah?
kalau org sendawa bau durian
Quote Artemesiaa 12-2-2018 12:18 PM
Mungkin yang sesuai buat peminat durian je sebab tu makanan kesukaan mereka
Quote aqissa 13-2-2018 10:40 AM
Mestilah suka... dah stress kluar duit byk... durian kan mahal... dpt mkn tu...ilang stress kejab.... hahaha

Lihat semua komen(5)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.043310s Gzip On
    To Top