Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Sungai Tercemar Dengan Tulang Babi..

9-2-2018 02:59 PM |Dilihat:1861| Komen: 15
Semakin banyak kegiatan menyeludup babi melalui Sungai Golok, seperti yang dilaporkan Harian Metro. 

Difahamkan penduduk berkata, kegiatan itu menyebabkan Sungai Golok yang menjadi tumpuan ramai di kawasan berkenaan, tercemar apabila tulang lebihan babi itu dibuang ke sungai.

Memetik sumber, penduduk kampung yang mahu dikenali sebagai Esah berusia 50-an berkata, aktiviti itu sudah lama berlaku dan dibantu penduduk yang beragama Buddha.

Kami tidak kisah sekiranya mereka menyeludup kambing atau lembu, ini membabitkan khinzir menyebabkan kami tidak boleh makan hasil dari Sungai Golok.

Setiap kali musim kemarau dan paras air Sungai Golok kering, memang jelas kelihatan tulang khinzir yang berselerak di lokasi berkenaan, katanya.

Di samping itu, penduduk dikenali sebagai Jusoh, 61, meminta pasukan keselamatan memperketatkan kawalan dan rondaan agar kegiatan tersebut dapat dibenteras. 

Foto: Harian Metro
Sekiranya kegiatan itu tidak menjejaskan penduduk kampung, mungkin kami boleh berdiam diri. Namun berapa ramai yang makan hasil daripada Sungai Golok sedangkan ia dipenuhi tulang khinzir.

Kegiatan penyeludupan khinzir begitu aktif dan beberapa lokasi di Kampung Kuala Itik dijadikan sasaran untuk menghantar bekalan terbabit, katanya. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 15
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote cmf_almondpecan 11-2-2018 11:32 PM
izzat1987 replied at 11-2-2018 11:08 PM
Kerana lembu dan babi tak mempunyai cacing2 yang tak boleh dibunuh oleh suhu paling tinggi seperti ...

Ini bukan sbb daging lembu atau babi utk makanan. Ini adalah isu bangkai dan sisa2 binatang yg dah tentu membiakkan bakteria tak kira apa jua binatang sekali pun.

Lain-lain Komen

Quote insulin 9-2-2018 10:17 AM
Babi di tanah tomyam mahal sangat ke sampaikan ada yang diseludup dari Malaysia?
Quote Iema5008 9-2-2018 04:58 PM
Ksian babi tak jmpa tulang... depa x buat sup babi ka
Quote sebilah 9-2-2018 05:02 PM
ada gak samdol makan bangkai



Quote dinopower2 9-2-2018 05:07 PM
sian sedara mara lava.... hukhuk
Quote sebilah 9-2-2018 05:11 PM
dino si anak babi dah mengelupur tgk mak dia  mampos
Quote abangadek 9-2-2018 06:01 PM
kesian ummah serambi mekah
Quote samasam90 9-2-2018 06:10 PM
abangadek replied at 9-2-2018 10:01 AM
kesian ummah serambi mekah

ujian utk ummah ye
Quote nitrotech 10-2-2018 01:00 AM
kesiann laaa babi babiii nii.hahahah
Quote DARSITA 10-2-2018 02:47 AM

eh kan dah kira kena samak dah tu? air sungai yang berlumpur/tanah dan air lebih dari 7 kali bilas .. ke guane?

Nak kena tanya Encik Maideen lah .. hukum makan ikan dari sungai golok yang "berbajakan" babi :-)
Quote AɳՓv 10-2-2018 09:16 PM
kesian semua babitu, memang DAPig punya
Quote cmf_almondpecan 10-2-2018 09:19 PM
Kenapa penduduk tak kisah kalau tulang dan darah lembu dan kambing mencemari sungai? Walaupun binatang bukan najis, patutnya kisah la jugak sbb mengotorkan alam sekitar dan mendatangkan penyakit kpd manusia dan binatang walaupun lembu dan kambing sekalipun.
Quote tumpanglalu74 10-2-2018 09:58 PM
Sungai bak kut teh kah?
Quote rosasen 11-2-2018 10:46 AM
bukan ke sungai ni yg penduduk buat pesta air aritu....siap jual beli makanan kt situ... i kenot brainn... ewwww
Quote izzat1987 11-2-2018 11:08 PM
cmf_almondpecan replied at 10-2-2018 09:19 PM
Kenapa penduduk tak kisah kalau tulang dan darah lembu dan kambing mencemari sungai? Walaupun binata ...

Kerana lembu dan babi tak mempunyai cacing2 yang tak boleh dibunuh oleh suhu paling tinggi seperti babi. Maka wajarlah babi tidak harus dimakan.
Quote cmf_almondpecan 11-2-2018 11:32 PM
izzat1987 replied at 11-2-2018 11:08 PM
Kerana lembu dan babi tak mempunyai cacing2 yang tak boleh dibunuh oleh suhu paling tinggi seperti ...

Ini bukan sbb daging lembu atau babi utk makanan. Ini adalah isu bangkai dan sisa2 binatang yg dah tentu membiakkan bakteria tak kira apa jua binatang sekali pun.

Lihat semua komen(15)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.090205s Gzip On
To Top