Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Nak Tahu Ritual Unik Haiwan Saat Mengawan? Jom Baca!

10-1-2018 11:20 AM|Oleh: Has | Dilihat: 1329| Komen: 4

Macam mana pasangan nak dapatkan zuriat? Apa petua dan kaedahnya? Alah, ini dah selalu sangat kita baca di mana-mana portal. Jadi, apa kata kita beralih pula kepada haiwan? 

Berdasarkan Brilio.net, berikut adalah cara haiwan untuk menghasilkan anak.


1) Lebah madu

Foto: Newswise.com

Kehidupan dalam berhubungan boleh mengakibatkan alat kelamin lebah jantan meletup dan boleh mengakibatkan kematian. Besar juga ya pengorbanan lebah jantan ini! 


2) Ular garter merah

Foto: Hd-Freewallpapers.com

Amboi, jangankan kita, ular pun 'bermadu' juga. Ianya akan berkumpul sehingga beratus-ratus bilangannya. Lantas, ular jantan yang akan mencari ular betina disebabkan daya tarikan seksualnya. 


3) Zirafah

Foto: Fondos-org-es

Eh! Lain pula dengan zirafah. Zirafah jantan akan meminum air kencing zirafah betina terlebih dahulu bagi memastikan ianya dalam keadaan subur sebelum mula berhubungan.


4) Penguin

Foto: Youtube.com

Ini kisah percintaan jarak jauh pula! Mereka hanya bertemu setahun sekali. Bagi mengenalinya, penguin jantan akan mengeluarkan bunyi khas bagi disambut oleh penguin betina. Setelah bertelur, penguin jantan akan bertindak sebagai pelindung telur tersebut.


5) Ikan lumba-lumba

Foto: Wisieforkids.blogspot.my

Hah! Kali ini alat kelamin ikan lumba-lumba berfungsi seperti tangan pula. Ia dapat mengesan atau meraba objek berdekatan dengannya termasuk meraba penguin betina selepas berkahwin. 

Namun, ikan lumba-lumba jantan sering memaksa ikan lumba-lumba betina ketika mengawan. Lebih unik, mereka juga akan mengawan haiwan lain seperti kura-kura.


6) Ikan nemo

Foto: Reefsolutionsnv.com
Ikan nemo atau ikan inggu (clown fish) betina akan meninggalkan telur di batu karang bagi mencampurkan benih jantan ikan nemo ke atas telur tersebut. Apabila nemo betina mati, maka nemo jantanlah yang akan bertukar jantina kepada betina kerana ia mempunyai dua jenis alat kelamin. Oh! begitu pula kisahnya. Mesti anda tertanya-tanya, kenapa ayah Nemo dalam filem Finding Nemo tak bertukar menjadi 'ibu', kan?


7) Cicak berekor panjang

Foto: Commons.wikimedia.org

Foto: reed.edu

Eh, sekejap! Cicak ekor panjang semuanya betina, tidak ada yang jantan. Habis, macam mana mereka berhubungan? Ha, kalau nak tahu dua mereka akan berhubungan sesama mereka dan menghasilkan telur masing-masing. 


8) Gorila

Foto: Mashable.com

Gorila jantan akan berkahwin sebanyak lima hingga tiga puluh gorila betina. Seperti biasa, gorila jantanlah yang bersifat melindungi gorila betina dan tingal bersama.


9) Itik Khaki Campbell

Foto: Style.tribunews.com
Tubuh itik ini sepanjang alat kelamin miliknya. Untuk apa ya alat kelamin sepanjang itu? Ia berguna bagi memikat dan memastikan itik betina tidak lari ketika sedang mengawan. Hai, macam-macam ya!


10) Kera

Foto: Keywordsuggest.org

Sebelum mengawan, kera jantan akan memikat hati kera betina. Selepas mencapai klimaks, lain pula jadinya! Kera jantan akan bertindak menyerang dan memukul kera betina pula.

Pelbagai gelagat haiwan, kan? Yang pastinya setiap benda yang hidup pasti memerlukan pasangannya bagi memperoleh anak. - CARI







Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 4
Komen

Previous : Penjara Ini Jadi Rebutan Ramai Dan Sebabnya Pasti Mengejutkan Anda!

Next       : Kulit Bertatu Disiat, Diawet Dan Dan Diletakkan Dalam Muzium! Dah Macam Pameran Baju

Komen Terbaru

Quote msdummy.2018 25-1-2018 12:00 AM
Artikel tuh cko gorilla kawin hingga 5...somehow terbyg ada akad nikah x{:run

Lain-lain Komen

Quote mieymiey 10-1-2018 02:16 PM
5. Ikan lumba-lumba mengawan dengan kura-kura akan jadi apa?
7. Rupanya binatang pun ada naluri songsang. Ingatkan manusia jer.
Quote ckenj 11-1-2018 12:00 PM
yg kera tu cm manusia dayus lak..lepas dpt pukul pulak.hahahhaha or kirenya manusia ikut kera..hurmm.
Quote AyaqMeloSuam 13-1-2018 12:46 AM
lelaki yg pukul bini - ikot resam KERA
Lessy - cicak ekor panjang
tukar2 psgan - dolphin
bang sadjat - nemo
Quote msdummy.2018 25-1-2018 12:00 AM
Artikel tuh cko gorilla kawin hingga 5...somehow terbyg ada akad nikah x{:run

Lihat semua komen(4)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.044195s Gzip On
    To Top