Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
CARI Infonet Portal Semasa Lihat artikel

Ulang Alik 100 Km Sehari Demi Menjual Ikan Masin

9-1-2018 10:27 AM |Dilihat:1784| Komen: 28
Sanggup berulang alik sejauh 100 km setiap hari, seorang warga emas melakukannya demi menjual ikan masin. 

Berita Harian melaporkan Md Zin Ahmad, 63 menjual hampir 100 bungkus ikan gelama masin di Melaka Sentral dengan komisen 50 sebungkus.

Dia yang mengidap kencing manis dan darah tinggi tidak mahu membebankan empat anaknya manakala isteri, Fatimah Md Said, 73 terlantar akibat sakit tua. 

Saya terpaksa berjalan ke kawasan Melaka Sentral untuk menjual ikan masin dengan harga RM10 bagi empat bungkus kerana sambutan disitu lebih menggalakkan, berbanding tempat lain, katanya.


Difahamkan, Md Zin perlu berbelanja RM30 sehari untuk tambang pergi balik termasuk makan minum sehingga jam 9 malam. 

Dia memperoleh ikan masin dari Parit Jawa, Muar sebelum bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain bagi menjual setiap bungkusan ikan masin. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
3
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 28
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote meya 11-1-2018 10:44 AM
Kalau anak-anak dia baca ni..

Silalah tolong ayah kamu ni ..meniaga online ker?

Boleh aku order ..suka ikan masin.  Yang ni tengok baru aje mesti sedap.

Lain-lain Komen

Quote prettyuglybabe 9-1-2018 10:43 AM
amboi.. tak nak bebankan anak-anak..
mereka lahirkan anak ke, lahirkan raja?
Quote melinda_kerr 9-1-2018 10:46 AM
anak- anak tgk saja je? kebanyakan parent mmg selalu ckp taknk bebankan anak2 tpi kita sendiri kena tahulah tanggungjawab pd parent. byk betul jumpa kes mcmni. handphone mahal kau boleh beli, dgn parent sendiri kedekut nk mati.
Quote ninja boy 9-1-2018 10:53 AM
Kos hidup 30 sehari x 30= 900, ai ingat kerja kedai makan atau bibik yg jimat duit makan jimat tambang
Quote sabar_sabariah 9-1-2018 11:19 AM
so sehari dapat jual 100 bungkus?
komisen 50 sebungkus tu apa maksudnya?

Quote krustykrab 9-1-2018 11:48 AM
akau kalau gi situ, mmg akan beli la sikit dari dia, niat nk tolong je.
pastu bg la kat jiran, kwn2...sbb aku x mkn sgt ikan masin ni.

Quote tembikai 9-1-2018 12:47 PM
pakcik...mana ada istilah bebankan anak2....
ini tanggungjawab..kasih sayang...
sama spt pakcik besarkan anak2...

moga pakcik sekeluarga dimurahkan rezeki ....
Quote chinta89 9-1-2018 01:02 PM
krustykrab replied at 9-1-2018 11:48 AM
akau kalau gi situ, mmg akan beli la sikit dari dia, niat nk tolong je.
pastu bg la kat jiran, kwn2 ...

owh u stay are melaka la ye.

btw sedap tak ikan masin dia?

pevert i tu ikan masih. bakar/panggang dlm daun pisang. lps tu angkat n perah limau nipis/limau kasturi.

atau ambik isi wat goreng bsama telur dadar.

mmg bertambah2 mkn nasi!
Quote Jorja 9-1-2018 01:26 PM
Tapi ada juga jenis orang tua yg tak mau duduk diam kt uma.. nak juga kerja. Kalau tak buat apa apa macam mayat katanya
Quote haliamerah 9-1-2018 01:58 PM
1 hari rm30 kos mkn mnum,tambang...sebulan dlm rm900..sehari die kna jual lebih 100peket...

pakcik ni duk mane...muar ke..dgn usia die skrg ni...siannye kene crik rezeki jauh2..semoga berlipat ganda rezeki pakcik ni...
baya ayah iols...pun still keje lagi..sbb die xreti duk diam kt umah...
Quote krustykrab 9-1-2018 02:09 PM
chinta89 replied at 9-1-2018 01:02 PM
owh u stay are melaka la ye.

btw sedap tak ikan masin dia?

bukan stay sana....bercuti di sana...
alah ikan masin, ikan kering tu la, yg org buat goreng2 tu....

Quote chinta89 9-1-2018 02:29 PM
krustykrab replied at 9-1-2018 02:09 PM
bukan stay sana....bercuti di sana...
alah ikan masin, ikan kering tu la, yg org buat goreng2 tu. ...

iols definisikan ikan kering dan ikan masin dua pkra berbeza. hehe
btw teruskan usaha anda membantu org yg rajin berusaha mcm pakcik ni.
Quote pu3_rania 9-1-2018 07:38 PM
Alahai sayunya hati baca kisah pakcik ni
Quote pyropura 9-1-2018 07:43 PM
prettyuglybabe replied at 9-1-2018 10:43 AM
amboi.. tak nak bebankan anak-anak..
mereka lahirkan anak ke, lahirkan raja?

Mungkin anak dia bukan orang senang juga
Quote pu3_rania 9-1-2018 07:44 PM
melinda_kerr replied at 9-1-2018 10:46 AM
anak- anak tgk saja je? kebanyakan parent mmg selalu ckp taknk bebankan anak2 tpi kita sendiri kena  ...

Setuju dgn hang
Cukup meluat dgn spisis anak2 mcm ni
Dgn parents sendiri berkira ya amat ibarat nak hulurkan duit Rm 10.00 mcm roda kereta lembu
Quote pu3_rania 9-1-2018 07:48 PM
krustykrab replied at 9-1-2018 11:48 AM
akau kalau gi situ, mmg akan beli la sikit dari dia, niat nk tolong je.
pastu bg la kat jiran, kwn2 ...

Krustykrab, boleh ke aku nak minta tlg?
Kalau hang terserempak dgn pakcik ni tlg minta no savings account @ at least tlg dptkan no telephone pakcik tu pun dah memadai
Kalau hang berjaya dptkan tlg pm aku, itupun kalau tak membebankan hang
Quote melinda_kerr 9-1-2018 07:54 PM
pu3_rania replied at 9-1-2018 07:44 PM
Setuju dgn hang
Cukup meluat dgn spisis anak2 mcm ni
Dgn parents sendiri berkira ya amat ibarat  ...

betul uols.. byk kisah benar i jumpa depan mata. ada kes, tukang sapu area rumah parent iols. makcik sorang ni, umur 64. hari2 menangis sbb anak2 taknk hntr pergi kerja walaupun mak sanggup byr duit minyak kereta. dahla tiga anak2 dia tinggal dlm satu rumah yg sama semua berat tulang nk tolong emak. gaji emak seribu lebih tu lah juga dia nak mintak, dan duit tu la juga nk byr segala mkn minum bill dalam rumah tu.. gila punya anak!! nk hulur rm50 pun xnk sedangkan semua dah bekerja.
Quote pyropura 9-1-2018 07:57 PM
sabar_sabariah replied at 9-1-2018 11:19 AM
so sehari dapat jual 100 bungkus?
komisen 50 sebungkus tu apa maksudnya?

Kalau terjual 100 paket, dia dapat lah 50 inggit, tolak 30inggit makan tambang semua, dia dapat bersih 20 inggit sehari
Quote generate 9-1-2018 08:01 PM
Sebakla pulak tengok muka Pakcik ni.
Quote aHoi83 9-1-2018 08:05 PM
Meniaga mcm ni i tolong je kekadang. Kalo mintak derma , NEVER

Lihat semua komen(28)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.091189s Gzip On
To Top