Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Sila Amalkan 7 Nasihat Ini Kalau Nak Kekal Hidup Berumah tangga

10-1-2018 10:51 AM|Oleh: Norlili | Dilihat: 1312| Komen: 11

Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Terngiang-ngiang lirik lagu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dalam filem Tiga Abdul. Penuh tersirat dan bermakna maksud yang cuba disampaikan. 

Begitu juga apa yang cuba disampaikan oleh Dr Hamid Arshat, Pakar Sakit Puan terkenal yang cukup luhur dari sisi pandangan seorang suami. Setelah hampir 47 tahun melayari bahtera bersama isteri, beliau terpanggil untuk berkongsi tujuh nasihat untuk kekal bahagia dalam rumah tangga. 


Foto: Majalah Keluarga


Jom tengok nasihat beliau, yang dah kahwin boleh ikut tau! 

1) Makin berumur, makin lama ikatan rumah tangga. Maka, banyak hati makin sensitif. Jangan mudah marah dan tersinggung kerana ia boleh menggugat rumah tangga. Itu normal. 


Foto: Pesona Pengantin

2) Jangan mengungkit hal lepas terutama yang negatif, mengguris perasaan dan mengeluarkan kata-kata tak sedap didengar. 

3) Bila salah seorang naik angin, elakkan perang mulut. Sebaiknya, jauhkan diri atau mengalah sahaja. Cuba untuk tidak keras kepala, okey! 

4) Makan masakan isteri. Kalau sedap puji, tak sedap buat tak tahu saja ya. Tak perlulah komen lebih-lebih, penat isteri masak dengan penuh kasih.

5) Kalau pasangan tidur berdengkur, anggap sajalah ia irama yang sedap didengar. Atau, lari tidur atas sofa pun boleh.

6) Jangan marah atau jemu apabila isteri suka membeli-belah. Habis baik, suami boleh pergi tunggu di mana-mana 'kedai kopi' sambil layan Facebook. Jangan sesekali kompelin!


Foto: MASKULIN

7) Dalam umur makin meningkat, kita hanya mahukan berteman sahaja. Teman sejati, sehidup semati. Entah siapa pergi dulu, kita tidak tahu. Jadi, gunakan masa yang ada bersama isteri, anak-anak dan cucu-cucu sebaiknya. Sukar dibayangkan kalau pasangan pergi dahulu, yang tinggal hanya kesunyian. 


Foto: PaMa

Sebak pulak rasa nasihat yang terakhir tu. Jadi, yang dah berkahwin boleh amalkan nasihat ini. Yang belum berkahwin boleh jadikan panduan akan datang. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
3
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 11
Komen

Previous : Dulu Buncit Kini Sado! Anak Beranak Ini Buat Ramai Kagum..

Next       : Kehamilan Boleh Berjangkit? Patutlah Kawan Baik Selalu Jadi Geng 'Mak Buyung'

Komen Terbaru

Quote shiedafaizal 11-1-2018 03:22 PM
tq info

Lain-lain Komen

Quote moonbug 10-1-2018 11:35 AM
Ok terima kasih. Cuba apply nanti
Quote Artemesiaa 10-1-2018 11:55 AM
Nasihat orang tua bagus dijadikan panduan
Quote mdhelmi 10-1-2018 12:08 PM
semuanya bole disimpulkan dlm 1 perkataan = SABAR
nk kekal kene byk bersabar
Quote ninjago 10-1-2018 03:27 PM
mdhelmi replied at 10-1-2018 11:08 AM
semuanya bole disimpulkan dlm 1 perkataan = SABAR
nk kekal kene byk bersabar

betul.. kena byk bersabar. nak tahan marah and sabar dgn pasangan tu pun bukan senang.. sama rasa cam pegi berperang kot..
Quote yangsemb 10-1-2018 08:34 PM
Ok, ill try - good tips {:spec
Quote ~boolean 10-1-2018 08:40 PM
Beza nasihat perkahwinan 47 tahun dengan nasihat bbnu kahwin tak sampai 5 tahun..tak perlu membebel panjang buat curahan hati pun
Quote che-cikL 10-1-2018 08:41 PM
Thank you for sharing
Quote RatuDunia94 10-1-2018 11:24 PM
Ni baru layak kongsi nasihat.
Bukan yg baru setahun dua kahwin dh berjela karang so called "Tips perkahwinan" ka IG.
Quote ckenj 11-1-2018 11:54 AM
good sharing!!!
Quote shernazz 11-1-2018 02:02 PM
Teringat ayah aku ada cakap
Kereta yang ayah beli mungkin x besar
Sebab bila korang dh besar..hanya ayah n mak je ada dlm kete ni
Last..ayah aku pergi dulu..
Tinggal mak aku n adik aku yang naik kete tu skang...
Quote shiedafaizal 11-1-2018 03:22 PM
tq info

Lihat semua komen(11)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.047870s Gzip On
    To Top