Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Simpul Biawak! Apa Yang Perlu Anda Lakukan Ketika Serangan Kejang?!

10-1-2018 11:38 AM|Oleh: Amiey | Dilihat: 2063| Komen: 13

Pernahkah anda mengalami kejang kaki secara tiba-tiba? Banyak sebab mengapa kekejangan berlaku namun secara umumnya ianya berkait rapat dengan cedera akibat olahraga, kehamilan, dehidrasi, kekurangan mineral tertentu atau disebabkan perubahan suhu dingin. 



Secara umumnya kekejangan sering berlaku di kaki, kerana kaki adalah yang bertanggungjawab bagi menyokong badan pada waktu siang dan juga berdiri selamat atau berjalan kaki.

Apakah puncanya?
  • Aktiviti yang berlebihan tanpa persediaan yang mencukupi.
  • Kekurangan kalsium dan magnesium.
  • Dehidrasi.
  • Kesan-kesan sampingan ubat-ubatan dan sebagainya.
Sumber: SyahidaShukri

Apa yang perlu dilakukan apabila kejang berlaku?
  • Mencari tempat untuk duduk / bersandar.
  • Buka kasut.
  • Jangan membengkokkan kaki, kerana ianya boleh menekan kawasan otot.
  • Sekiranya keadaan jari kaki menguncup, guna tangan anda untuk perlahan-lahan menolak jari kaki secara menaik untuk membuka semula jari kaki.

  • Apabila kekejangan telah reda, urut tapak kaki sehingga aliran darah mengalir lancar.


Semoga perkongsian ini bermanfaat. -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 13
Komen

Previous : Awas! Buat Peminat Tegar Kopi, Anda Dalam Bahaya Jika...

Next       : Bau Epal Hijau Kurangkan Stres? Tak Percaya, Cubalah!

Komen Terbaru

Quote masmelon 11-1-2018 03:11 PM
waktu dulu2 selalu kena myb sbb gemuk kot.. skrg lama dah x kena.. biasa kena kalau nk bngun tidur waktu nak menggeliat.

Lain-lain Komen

Quote helicornia 10-1-2018 12:01 PM
kalau kena time tido sakitnya nk nangis
Quote yangsemb 10-1-2018 01:00 PM
Owh...gitu caranya, tq mengeshare info ni
Quote Artemesiaa 10-1-2018 01:00 PM
Kena relaxkan diri kalau melawan lagi sakit rasanya
Quote honey_bee 10-1-2018 01:11 PM
Saya selalu jugak kena simpul biawak.. selalu dekat bhgian betis.. tp petua mak sy.. kalau dah kaki tertarik dlm tgh sakit terus berdiri. Sakit akan hilang..mmg berkesanlah utk sy.. lebih2 lgi kalau tgh tidur terkena simpu biawak terus berdiri.. kalau baring n cuba nak lurus2 kaki mmg x jln.
Quote whadda 10-1-2018 01:31 PM
dulu selalu kena.. skarang ni klo kena cepat2 tolak tapak kaki ke arah badan
Quote Jorja 10-1-2018 02:01 PM
Selalu kena on 1st day pakai kasut baru
Quote chinta89 10-1-2018 02:09 PM
selalu kena. sakitttttttttttttt
Quote treefor 10-1-2018 02:38 PM
selalu jadi mcm ni.. tq 4 da info..
Quote whitePoison 10-1-2018 08:54 PM
betis {:cryrun
Quote RatuDunia94 10-1-2018 11:02 PM
Dulu masa study kt U selalu kena bial tidur malam. Sbb siang hari byk bjalan ke sana ke mari.. Sakitnya mcm kena kaki tiba2 rentap.. Rasa nk menjerit je.. bila kena terus berdiri.. terus hilang..
Quote miss_bear 11-1-2018 02:55 AM
Dulu masa mengandung selalu kena..
Tengah tido malam tiba2 menjerit macam kena bunuh. Ngeri je laki aku tido sebelah bini camni {:teatime
Quote cempakaa 11-1-2018 08:44 AM
time pregnant selalu kena simpul biawak ni
Quote masmelon 11-1-2018 03:11 PM
waktu dulu2 selalu kena myb sbb gemuk kot.. skrg lama dah x kena.. biasa kena kalau nk bngun tidur waktu nak menggeliat.

Lihat semua komen(13)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.040554s Gzip On
    To Top