Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Guna Roti Suburkan Pokok? Wah, Jom Cuba!

5-1-2018 10:58 AM|Oleh: Norlili | Dilihat: 1231| Komen: 8


Foto: Puan Norzaiwi Ismail menerusi FB Mingguan Wanita

Jika anda mempunyai roti luput tempoh di rumah, jangan dibuang sebab ada kegunaannya untuk tanaman. 

Menjimatkan betul! Dah tak perlu beli baja organik di kedai. Dengan hanya lebihan roti pun kita boleh hasilkan baja organik buatan sendiri, malah ia mampu menyuburkan tanaman untuk lebih cepat berbunga.


Foto: Mail Online

Jom cuba tip dari Puan Norzaiwi Ismail ini! Anda cuma perlukan empat keping roti dan dua liter air. Semudah ABC sahaja!

Cara membuat: 
1: Ambil empat keping roti dan rendamkan dalam air selama seminggu
2: Selepas seminggu, air tadi ditapis dan campur sedikit air lain sebelum disiram pada pokok 


Foto: mamasya2.blogspot

Menurut Puan Norzaiwi, sebaiknya air yang digunakan ialah air hujan atau air paip yang ditadah dan dibiarkan semalaman. Kenapa? Sebabnya untuk menghilangkan klorin pada air tersebut. Selepas itu, bolehlah disiram setiap hari dan lihat hasilnya nanti. 

Selamat mencuba, ya! - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
0
Terkejut
3
Sedih
0
Lawak
4
Bosan
0
Komen: 8
Komen

Previous : Awas, 5 Jenis Pekerja Yang Bakal Dipecat! No3 Paling Bahaya

Next       : 11 Kesilapan Anak Muda Uruskan Kewangan, Jadikan Lifestyle Huru-Hara

Komen Terbaru

Quote SosMcd 6-1-2018 11:26 PM
kalau jenis malas campak je bawah pokok roti tu

Lain-lain Komen

Quote shafashuha 5-1-2018 01:47 PM
wah..menarik ni....
Quote miss_bear 5-1-2018 02:01 PM
Tak berulat ke?? Iolss ni dah la takut ulat {:cryrun
Quote noni165 5-1-2018 03:31 PM
ulat tu la jadi baja tu.
Quote Artemesiaa 5-1-2018 05:26 PM
Wah menarik ideanya boleh cuba ni
Quote merrissa 6-1-2018 09:58 PM
abah aku buat dah dulu.....tak tau la jadi ke x bajanya....
Quote yangsemb 6-1-2018 10:00 PM
Boleh aja dicobain
Quote jazaa100 6-1-2018 10:39 PM
Kena bubuh gula merah lah.....

Aku dah buat, subur pokok kunyit aku....pokok halia yg sblm ni susah nk hidup pun bkn main membesar bagai johann....
Quote SosMcd 6-1-2018 11:26 PM
kalau jenis malas campak je bawah pokok roti tu

Lihat semua komen(8)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
     CARI App
    Get it FREE Apple App Store
    Get it FREE Google play
     Instagram
    cari_infonet
    FOLLOW
    Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
    0.049391s Gzip On
    To Top