Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

"Tukang Potong Tangan Pencuri Dah Ada," -Kelantan Guna Khidmat Pakar Bedah, Netizen Bantah

Oleh: Abdul|4-1-2018 02:06 PM |Dilihat:1575| Komen: 34
Isu pelaksanaan hukum hudud sudah lama dibincangkan di Malaysia sama ada patut dilaksanakan atau tidak.

Baru-baru ini Kerajaan Kelantan telah mengumumkan kemungkinan untuk menggunakan khidmat pakar bedah dalam melaksanakan hukuman potong tangan bagi kesalahan mencuri.

Menurut Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, keputusan itu dibuat bagi mengelakkan kerosakan kepada anggota badan pesalah.

 Datuk Mohd Amar Nik Abdullah
Namun menurut beliau segala kaedah dan panduan akan dikaji untuk melaksanakan hukuman tersebut dan akan menjadikan Qatar, Arab Saudi dan Acheh, Indonesia sebagai contoh.

Gambar Hiasan
Sementara itu, Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Mohamad berkata tidak semua pesalah mencuri akan dipotong tangannya dalam sesetengah kes, kerana proses menjatuhkan hukuman akan melalui pelbagai tapisan dan pengecualian dari segi pandangan Islam.

 Datuk Daud Mohamad 
Contohnya, mungkin pesalah dalam keadaan terdesak, kelaparan atau sebagainya hingga mendorong pesalah untuk mencuri.

Isu ni telah mendapat reaksi yang bercampur baur dari para netizen.

Seorang pengguna Facebook mengecam tindakan menggunakan khidmat pakar bedah untuk hukuman potong tangan itu dan mendakwa ia melanggar etika kedoktoran.


Namun ramai netizen yang bersetuju dengan pelaksanaan hukuman tersebut.


Bagaimana pendapat anda, setuju atau tidak hukum ini dilaksanakan di Malaysia? -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 34
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote hzln 1-2-2018 06:14 AM
Sibuk nak hukum pencuri milo dah siap pikir segala detail...tang pencuri balak tak kisah lak...lobaiiiii lobaiiiii sejak berkawan dgn penyamun 2.6bilion mmg satu sen takleh pakai

Lain-lain Komen

Quote CiliPadiSedap 4-1-2018 02:40 PM
lebai makan ketum bodoh melantung lantung.

settlekan dulu isu spender mustafar roti canai.
Quote JokesCop 4-1-2018 02:54 PM
Mcm aku cakap, ini bukan masalah hukum hudud, tapi perlaksanaannya, kalau kompang bunyi dekat pru je, then perlaksanaan dari basic dah ke laut.

Pergi tgk trend harakah sendiri, masa dekat pru atau prk je kompang ni main.

Bila dah jadi pemotong tangan, dia automatically jadi algojo, bukan lagi doktor pada masa itu.
Quote putput 4-1-2018 04:44 PM
sekarang kelantan mcm mana ya? adakah kelantan akan bertambah baik lepas neh ? jenayah curi tin milo berkurangan?  oh adakah  kelantan tak banjir lagi lepas neh?
Quote abangadek 4-1-2018 04:47 PM
bodo betui, mana ada org mencuri suka2.. mestilah dia mencuri sbb terdesak
Quote Orix 4-1-2018 04:51 PM
Kelantan = PAS = no brain
Quote dinopower2 4-1-2018 04:55 PM
abangadek replied at 4-1-2018 04:47 PM
bodo betui, mana ada org mencuri suka2.. mestilah dia mencuri sbb terdesak

ade je mencuri bkn terdesak pun.... tp tamak.... songlap bilion2...
Quote abangadek 4-1-2018 06:14 PM
dinopower2 replied at 4-1-2018 04:55 PM
ade je mencuri bkn terdesak pun.... tp tamak.... songlap bilion2...

yg tu lain
Quote dinopower2 4-1-2018 06:24 PM

yg merompak camtu la kena potong tgn... bknya pencuri telur ayam
Quote abangadek 4-1-2018 06:25 PM
dinopower2 replied at 4-1-2018 06:24 PM
yg merompak camtu la kena potong tgn... bknya pencuri telur ayam

jangan dipotong tangan, potong saja telurnya
Quote BookerT 4-1-2018 07:47 PM
hukum hudud korang kata undang2 manusia...habis etika kedoktoran itu undang2 tuhan ke nyah?
Quote BookerT 4-1-2018 07:48 PM
abangadek replied at 4-1-2018 06:25 PM
jangan dipotong tangan, potong saja telurnya

hudud dah ada potong telur ke nyah? baru dapat wahyu ke nyah?
Quote BookerT 4-1-2018 07:48 PM
dinopower2 replied at 4-1-2018 06:24 PM
yg merompak camtu la kena potong tgn... bknya pencuri telur ayam

pencuri telur ayam kena hukum hudud ke nyah? wahyu bila ni nyah?
Quote BookerT 4-1-2018 07:50 PM
Orix replied at 4-1-2018 04:51 PM
Kelantan = PAS = no brain

kejam nye nyah..kelantan no brain nyah...
Quote BookerT 4-1-2018 07:51 PM
abangadek replied at 4-1-2018 04:47 PM
bodo betui, mana ada org mencuri suka2.. mestilah dia mencuri sbb terdesak

pernah mencuri ke nyah?
Quote BookerT 4-1-2018 07:52 PM
putput replied at 4-1-2018 04:44 PM
sekarang kelantan mcm mana ya? adakah kelantan akan bertambah baik lepas neh ? jenayah curi tin milo ...

negeri kau macam mana ye nyah...??
Quote BookerT 4-1-2018 07:53 PM
JokesCop replied at 4-1-2018 02:54 PM
Mcm aku cakap, ini bukan masalah hukum hudud, tapi perlaksanaannya, kalau kompang bunyi dekat pru je ...

algojo kena ikut etika kedoktoran ke nyah?
Quote BookerT 4-1-2018 07:53 PM
CiliPadiSedap replied at 4-1-2018 02:40 PM
lebai makan ketum bodoh melantung lantung.

settlekan dulu isu spender mustafar roti canai.

kau memang hadap spender besar tu kan nyah...
Quote CiliPadiSedap 4-1-2018 08:04 PM
BookerT replied at 4-1-2018 07:53 PM
kau memang hadap spender besar tu kan nyah...

suspek perempuan tu dekat dengan rumah kita nyah kt cheras je ni sbb tu panas sampai achik2 bawang pun story penebar roti canai nyah. terkejut akak fikir achik bawang skandal dengan penebar roti canai rupanya penebar spender
Quote JokesCop 4-1-2018 11:21 PM
BookerT replied at 4-1-2018 07:53 PM
algojo kena ikut etika kedoktoran ke nyah?

Kalau dari kalangan doktor kene ikut. Mcm 3 A.I. law, kalau pakai AI potong tangan penjenayah (which is bercanggah dgn 3rd law), A.I tetap kene ikut law A.I

Lihat semua komen(34)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.053346s Gzip On
To Top