Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Bukan Saja Menyusahkan, Arahan Solat Berjemaah Sebelum Balik Sekolah Tu Benda Bodoh!

Oleh: Whitney|12-12-2017 03:40 PM |Dilihat:2367| Komen: 23
Bukan Saja Menyusahkan, Solat Berjemaah Sebelum Balik Sekolah Tu Benda Bodoh!
Sedih bila orang Islam sendiri yang mengutuk usaha Pejabat Pendidikan Daerah Kuantan yang mana mewajibkan pelajar sekolah seluruh kawasan berkenaan solat berjemaah sebelum pulang ke sekolah. 

Tak tau tang mana yang dikatakan oleh bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim bahawa solat berjemaah tu menyusahkan pelajar!

Bukankah solat tu wajib dan solat berjemaah lebih besar ganjarannya? Kalau pelajar-pelajar tak diwajibkan solat berjemaah di sekolah, belum tentu semuanya akan solat di rumah. 

Alah, bukannya lama, solat berjemaah tu ambil masa setakat 5 -7 minit je pun. 

Menurutnya, arahan yang dikeluarkan bagi tujuan membina karakter warga sekolah dengan mendirikan solat adalah perkara yang mengarut!
Bukan Saja Menyusahkan, Solat Berjemaah Sebelum Balik Sekolah Tu Benda Bodoh!
"Amalan keagamaan ini semua menyusahkan pelajar, yang sudahpun terbeban dengan banyak lagi amalan-amalan lain sedia ada," katanya menerusi blognya.

Nampaknya dia yang sebenarnya terbeban dengan solat berjemaah. Agak-agak dia solat cukup tak 5 kali sehari? Jeng..jeng..jeng...Nak solat berjemaah apatah lagi. Buang masa dan lagi bodoh ada la. Sedih betul dengan pemikiran bekas pak Menteri macam ni. Otak letak kat lutut agaknya kata netizen. 

Kenyataan Zaid tersebut adalah respon kepada arahan Pegawai Pendidikan Daerah, Mohd Razali Mustafar yang mewajibkan pelajar mendirikan solat fardu secara berjemaah selepas tamat persekolahan.
Bukan Saja Menyusahkan, Arahan Solat Berjemaah Sebelum Balik Sekolah Tu Benda Bodoh!
Zaid juga mendakwa arahan mewajibkan solat itu sebagai amalan sempit yang tak membantu masyarakat Melayu untuk lebih pintar belajar, faham tentang tanggungjawab peribadi atau mendidik masyarakat agar lebih berdisiplin. Erm..suka hati kau la Zaid. Malas nak layan.

Tak hairanlah Zaid kena kecam dengan netizen. Perkara berkaitan agama boleh dikatakan sebagai benda bodoh!







Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
1
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 23
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote mieymiey 14-12-2017 12:39 PM
Sekolah i dulu ada 2 sesi. Yang sesi pagi tu ada pilihan la nak zuhur dulu atau balik rumah terus. Yang petang pun sama, nak zuhur kat rumah atau kat sekolah pun boleh. Tapi yang petang tu, asar berjemaah la kat sekolah. Tak rasa pula benda tu bodoh. Sebab tak ambil masa lama pun.

Lain-lain Komen

Quote lkick2113 12-12-2017 04:01 PM
Setuju dgn Zaid 'hic' Ibrahim
Quote palmolive 12-12-2017 04:04 PM
sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan
Quote CiliPadiSedap 12-12-2017 04:30 PM
benda lah ni hal sekolah nak sibuk, hal politik sibuk dah lah. budak solat jemaah pun nak kecoh..
Quote lkick2113 12-12-2017 05:01 PM
tompang tanya @Maideen.     zaid 'hic' ibrahim ni islam ka???
Quote miemiecha 12-12-2017 05:02 PM
munteri ni pandai mengucap x?
Quote fushimi 12-12-2017 05:02 PM
aku masa skolah dulu bab ni paling malas sebab bila time balik tu rasa nak balik umah terus sebab nak makan.Balik kul 2 lepas tu nak gi tuisyen lagi koser sangat nak pergi surau dulu
Quote tri-max 12-12-2017 05:15 PM
bende macam ni pon nk dipolitik kan
amalan agama wajib, bukannya amalan tambahan yg dicipta oleh manusia
yg nk sibuk sgt kunun terbeban dgn amalan - amalan lain... haishhhh
da tua2 patut lebih menunduk macam padi, byk isi
Quote Andyscenes 12-12-2017 05:16 PM
Politik lagi..
Quote helicornia 12-12-2017 07:22 PM
agak2 zaid ni solat ke tak{:nose
Quote Jorja 12-12-2017 07:23 PM
Cakap myusahkan aja cukuplah..kenapa nak relate solat tu dgn kebodohan pula
Quote irlene_hana 12-12-2017 08:02 PM
Sekolah aku dulu wt gini sblm blk skolah..
Quote ~boolean 12-12-2017 08:39 PM
bukan solat tu yang bodoh,
arahan tu yang bodoh.

benda senang begini pun ada juga ya yang tak faham?

aku sendiri pun tak sokong..
benda begini tak perlu dijadikan sebagai arahan...
nak buat, buat...
tak nak buat, biar mampos dia lah...

didik solat jemaah dari rumah,
bawa anak ke surau atau berjemaah di rumah..
bukan campak tanggungjawab ke sekolah...
Quote sepiITUindah 12-12-2017 08:52 PM
~boolean replied at 12-12-2017 08:39 PM
bukan solat tu yang bodoh,
arahan tu yang bodoh.

betul2 jari ko ker yg menaip ni

Quote lonso 12-12-2017 09:04 PM
knp si zaid ni menyibuk... pegi cara hal lain lah..  
Quote salmon-suki 12-12-2017 09:41 PM
Ada x link ke blog dia tu?nak tgk link tu..
Kalau betul dia ckp cmni,selayaknya dia disolatjenazahkan terus..
Quote kimchipedas 12-12-2017 09:49 PM
Ntah la nk komen cmna..aku dulu kalo sekolah sesi ptg tiap kali msk waktu zohor n asar kita org akan stop kelas p berjemaah kat surau sekolah nuu..
Quote naina 12-12-2017 11:29 PM
Dgn maka bapak sibuk bekerja skng ni ada masa tak nak ajar anak2 solat/mengaji?
Apa salah ambik masa cikit utk solat berjemaah brrsama. Xsusah pon.. Sekolah rendah agama dulu ada praktikkan..
Sbnrnya sistem pendidikan skrng yg terlalu membebankan..
Quote mommymonster82 12-12-2017 11:46 PM
Semua nk cmpk kt sekolah..
Quote Themilo 13-12-2017 09:48 AM
sekolah aku dulu jadi perintis untuk sekolah satu sesi. So kitorang ada 2 waktu rehat. waktu rehat kedua, semua wajib ke dewan untuk menunaikan solat zohor berjemaah, hari-hari. takde plak kecoh-kecoh semua nak bagi komen.. aman-aman jaa kami solat berjemaah..

Lihat semua komen(23)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas (Portal)
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.056553s Gzip On
To Top